KNJIGA LEONIDE KOVAČ

Jagoda Kaloper iz nepoznatog kuta

03.12.2013 u 13:03

Bionic
Reading

U izdanju Hrvatskog filmskog saveza objavljena je knjiga Leonide Kovač 'U zrcalu kulturalnog ekrana: Jagoda Kaloper' u kojem se autorica pozabavila filmom Jagode Kaloper 'Žena u ogledalu'

Hvaljeni film 'Žena u ogledalu' glumice, redateljice i umjetnice Jagode Kaloper, Leonida Kovač analizira propuštajući ga kroz čitav niz interpretativnih filtera. Kako obrazlaže Kovač rekapitulirajući, između ostaloga karijeru ove glumice i umjetnice, Kaloper je, unatoč brojnim izložbama i umjetničkim intervencijama tijekom 70-ih i 80-ih, gotovo nepoznata u javnosti kao konceptualna umjetnica, ali je poznata kao jedna od naših najboljih glumica.

Film 'Žena u ogledalu' koji Kaloper snima od 2002., tumači Kovač, nije njezina filmska autobiografija, nego 'work in progress, djelo u nastajanju, umjetnička forma koja se, paradoksalno, odbija oformiti, iskaz koji u postupku iskazivanja ne fokusira procese nastajanja, nego postojanja'. Glavni lik u filmu, zaključuje Kovač, nije Jagoda Kaloper, nego kamera. Film je sastavljen je od kadrova iz 15 igranih filmova i televizijskih drama u kojima je Jagoda Kaloper glumila uglavnom glavne ženske uloge, poput 'Misterije organizma' Dušana Makavejeva, 'Kud puklo da puklo' Rajka Grlića, 'Mondo Bobo' Gorana Rušinovića ili 'Ponedjeljak ili utorak' Vatroslava Mimice.

Kratki inserti iz povijesti hrvatske i jugoslavenske kinematografije montirani između fragmenata perceptivnih eseja Jagode Kaloper o fenomenu zrcaljenja, funkcioniraju kao indeksi onoga što pojedini citirani igrani film, htijući biti kritikom dominantne ideologije, ostavlja kao vlastito nevidljivo, obrazlaže Kovač, koja i sama svojim perceptivnim tekstom učitava nova značenja u rad Kaloper.


'Lice žene s videokamerom u ogledalu u kojemu je moguće prepoznati lica svih likova koje je u svojoj glumačkoj karijeri odigrala Jagoda Kaloper uvodi njezin autorski film u dimenziju povijesnog sjećanja. Rekontekstualizacija povijesti hrvatske i jugoslavenske kinematografije izvedena postupkom insertiranja reprezentacijskom u samoreprezentacijski diskurs znači ujedno i čin resemantizacije te povijesti', ističe Kovač.


Mala ali ambiciozna knjiga objavljena je dvojezično kao hrvatsko-englesko izdanje i obogaćena galerijom crno-bijelih fotografija Jagode Kaloper i njezinom filmografijom.

Autorica knjige je dr. sc. Leonida Kovač, docentica na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu.