'SAMO VJETAR' U VUKOVARU

Festival započeo favoritom za nagradu

23.08.2012 u 07:01

Bionic
Reading

Šesto izdanje Vukovar film festivala započelo je u srijedu svečanom projekcijom filma 'Samo vjetar', a sudeći prema sve bogatijem i ambicioznijem programu, pred nama bi moglo biti jedno od najboljih festivalskih izdanja do sada, koje se rasprostrlo na čak šest gradskih lokacija

Odličan mađarski film 'Samo vjetar' Bencea Fliegaufa, o kojem smo već pisali nakon što je nedavno izvan konkurencije prikazan na Sarajevo Film Festivalu, bez sumnje je jedan od najjačih aduta (uz 'Iza brda' Cristiana Mungiua) natjecateljskog igranog programa Vukovar film festivala. Podsjetimo, riječ je o potresnoj priči o rasističkim napadima na mađarske Rome nadahnutoj istinitim događajima koji su se odvijali tijekom 2008. i 2009. kada je 55 osoba stradalo, od čega šest smrtno. Pseudodokumentarističkim prosedeom Fliegauf je napravio film istinski prožet jezom, pravi rasistički horor koji progovara o zapadnjačkom licemjerju i najgorim predrasudama, o naizgled umivenom društvu u kojem je mržnja prema Romima sveprisutna, a samo slučajno se odvija u Mađarskoj, jer sličnu situaciju lako bismo mogli zamisliti u Škabrnji ili Međimurju.

Priča prati turoban i težak život jedne romske obitelji, koju na okupu nastoje održati majka koja naporno radi dva posla i proživljava teška poniženja te povučena, nesigurna i odgovorna osnovnoškolka Anna. Dok obitelj muče teški egzistencijalni problemi, u zraku se osjeća nadolazeća tragedija. Nakon ubojstva susjedne romske obitelji strah vlada naseljem, a Fliegauf sjajno dočarava atmosferu jeze, užasa i netrpeljivosti te prikazuje uzaludne napore Roma da se integriraju u društvo koje se deklarativno zalaže za njegovanje različitosti, ali u suštini nije u stanju prihvatiti druge i drukčije. Ovaj film mučne i jezovite atmosfere pravi je biser Vukovar film festivala i može se videti u MAXtv videoteci od 23. do 25. kolovoza.


U popratnom programu prikazana je romantična komedija 'Histerija: tajne ženskog orgazma' Tanye Wexler o mladom doktoru Mortimeru Granvilleu koji je krajem 19. stoljeća izumio vibrator. Wexler je stvarnu priču iskoristila kako bi nam servirala poprilično konvencionalnu romantičnu komediju prožetu temom o mukotrpnoj borbi žena za ravnopravnost, što je prije samo stotinjak godina bila nezamislivo bogohulna, 'luđačka' ideja nekolicine 'histeričnih' žena. 'Histerija' je pravi crowdpleaser, razmjerno duhovit, nikad previše provokativan i dovoljno sladunjav da zadovolji ukus većine. Hugh Dancy tumači ulogu doktora Granvillea, koji razočaran nazadnim medicinskim metodama koje uopće u obzir ne uzimaju nova znanstvena otkrića, ugrožavajući zdravlje pacijenata, posao pronalazi kod uštogljenog doktora Roberta Dalrymplea (odlični Jonathan Pryce) koji je pronašao vrlo nekonvencionalnu metodu liječenja 'raširene bolesti među ženama - histerije'. Istovremeno, Grenville se nađe 'između dvije vatre', dvije doktorove posve različite kćeri - plahe Emily (Felicity Jones) i žestoke i slobodoumne Charlotte (Maggie Gyllenhaal)...

Dokumentarni program otvorio je 'Kralj' Dejana Aćimovića, dirljiva biografija paraolimpijca Darka Kralja, svjetskog prvaka u bacanju kugle. Film je već prikazan u hrvatskim kinima, a vukovarskoj projekciji nazočili su ministar branitelja Fred Matić i ministraica kulture Andrea Zlatar, koja je vukovarski festival okarakterizirala kao iznimno važan, ne samo za Vukovar, nego i za cijelu regiju.


U natjecateljskom dijelu dokumentarnog programa prikazan je i film 'Pomrčina sunca', svojevrsna češka dokumentarva verzija 'Prometeja s otoka Viševice', o otporu ljudi prema inovaciji, promjeni i napretku. Dok dvojica čeških inženjera ulažu nebrojene napore da postave efikasni solarni sustav koji bi trebao omogućiti jeftinu elektrifikaciju zambijskih sela i učiniti ih privlačnijima za život stanovništvu koje se sve više iseljava u gradove, lokalno stanovništvo iz neznanja i neimaštine sabotira njihove napore jer njihovu pomoć niti razumije, niti cijeni, niti zapravo želi. Ovaj povremeno duhovit i zabavan film mjestimično opako koketira s rasizmom i kolonijalizmom (doduše intelektualnim), a nagrađen je Češkim Lavom kao najbolji tamošnji dokumentarac ove godine.