Film U KINIMA: 'PROMETEJ'

Svemirski promašaj Ridleyja Scotta

Svojevrsni 'prequel' legendarnog 'Aliena' neuvjerljivo je ostvarenje koje pripada među slabije domete u karijeri velikog britanskog redatelja

Jedno je sigurno – 'Prometej', novi film Ridleyja Scotta, djelo je koje izaziva vrlo oprečne reakcije kod gledatelja. Jedni ga strastveno brane kao impresivno ostvarenje, dok ga drugi možda još strastvenije kritiziraju kao težak promašaj. Ova potonja pozicija čini se realnija jer 'Prometej' je itekako problematičan film – ali vjerojatno ipak nije baš toliko slab koliko se može doimati na temelju očekivanja, koja su s pravom bila velika. Sama vijest da se Scott, tvorac klasika 'Alien - Osmi putnik' i 'Blade Runner – Istrebljivač', nakon tri desetljeća vraća žanru SF-a, zvučala je iznimno obećavajuće: iako je s godinama skupio ponešto razočaravajućih filmova, u svakom je desetljeću isporučio barem jedan ili dva odlična djela, pa se činilo da na terenu znanstvene fantastike ne može podbaciti.

Nakon prve objave da je 'Prometej' svojevrsni 'prequel' Scottova 'Aliena', redatelj i marketinška ekipa u reklamnoj kampanji nastojali su se distancirati od toga, što je iščekivanje učinilo još intrigantnijim. Međutim, no kako se približivao datum početka prikazivanja moglo se naslutiti da Scott i ekipa nemaju pravih aduta, i film je, nažalost, upravo to i potvrdio.
 
Foršpan 'Prometej'
Nakon misterioznog prologa, koji se vjerojatno odvija na Zemlji u pradavno vrijeme (iako to nije nedvosmisleno predočeno) i u kojem neko začudno čovjekoliko biće iz svemira počini samoubojstvo, pravi zaplet filma odvija se potkraj 21. stoljeća. Godine 2089, mladi britanski arheolozi Elizabeth Shaw (Noomi Rapace) i Charlie Holloway (Logan Marshall-Green) u jednoj spilji u Škotskoj otkrivaju zidne slikarije koje protumače kao pozivnicu, odnosno upute koje su tajanstveni došljaci iz svemira svojedobno ostavili za ljudski rod – naime, crtež prikazuje konstelaciju planeta u dalekom Sunčevom sustavu vrlo sličnom našem te izravno upućuje na mjesec jednog od tamošnjih planeta.

Četiri godine poslije, svemirski brod Prometej, koji je s budžetom od bilijuna (dakle, tisuću milijardi) dolara financirala korporacija Weyland, stiže do odredišta – mjeseca LV-223. Posadu od 17 članova uglavnom sačinjavaju znanstvenici, među kojima su Shaw i Holloway (a koji su, inače, u dugogodišnjoj vezi), a projekt nadgleda Meredith Vickers (Charlize Theron), jedna od čelnica korporacije. Pokretani nadom da će otkriti korijene ljudskog roda, znanstvenici započinju istraživanje mjeseca, no uskoro shvaćaju da su se susreli s nečim posve drukčijim od onog što su očekivali... A tog trenutka kad protagonisti izađu iz svoga broda, i mnogi će se gledatelji morati suočiti s nečim posve drukčijim od onog što su očekivali. Nažalost, otprilike nakon prve trećine filma postaje jasno da 'Prometej' neće biti naročito ozbiljan film. Situacije postaju sve apsurdnije, a ponašanje likova neshvatljivo, često lišeno svake veze s ikakvom elementarnom logikom ili zdravim razumom.

Kako priča odmiče, sve više poprima obrazac drugorazrednog horora, dok element 'znanstvenog' nepovratno nestaje i ostaje tek 'fantastika' koja ni u kojem pogledu nije fantastična. Kako bismo izbjegli 'spoilere' za one kojima bi to moglo pokvariti gledanje, nećemo ulaziti u detaljno nabrajanje spornih elemenata, ali može se reći da film u svome poigravanju s pitanjem porijekla ljudskog roda ne daje nijednu istinski zanimljivu tezu ili tumačenje, a način na koji Scott i njegovi scenaristi u sve to upliću religijski aspekt u najboljem se slučaju može nazvati proizvoljnim. A poveznice sa Scottovim 'Alienom' bolje je ne komentirati...

198161 ,197532 ,195837,192165

Filmu se mora priznati da je vizualno spektakularan, pogotovo u svome IMAX 3-D izdanju, no u svjetlu činjenice da je snimljen s budžetom od najmanje 150 milijuna dolara još bi samo trebalo da ni to ne funkcionira. Glumačka ostvarenja u najboljem su slučaju korektna (Michael Fassbender kao android David), no mora se priznati da glumci, po svemu sudeći, nisu imali iz čega napraviti uspjelije kreacije.

Priča za sebe je Charlize Theron, koja je nakon nedorečene zle kraljice u 'Snjeguljici i lovcu' ovdje potpuno nasukana s rijetko nemušto napisanim likom – lijepa Charlize u oba je slučaja napravila najbolje što može, ali teško je zamisliti da će se naročito ponositi s ovim nastupima. Budući da je Ridley Scott poznat po tome da je velik broj njegovih filmova na DVD-u objavljivan u raznim redateljskim i 'produženim' verzijama, neće biti nikakvo iznenađenje ako u nekoj bližoj budućnosti dočekamo i dužu verziju 'Prometeja' sa scenama koje bi, nadajmo se, mogle učiniti cjelinu suvislijom i ozbiljnijom. Idealan scenarij bio bi kada bi ta verzija u odnosu na kino izdanje funkcionirala onako kako je redateljska DVD verzija Scottova 'Kraljevstva nebeskog' otkrila znatno bolje ostvarenje od onog kojeg smo prethodno bili vidjeli u kinima. Razlika je, doduše, što se 'Kraljevstvo nebesko' i u kinu činilo kao sasvim pristojan film, dok je za 'Prometeja' to teško reći - no tko zna, možda i u ovom slučaju ima nade...

  • Sviđa vam se članak? Preporučite ga prijateljima putem ovih servisa:
  • Pošaljite mailom
Čitajte još