KEN RUSSELL IN MEMORIAM

Odlazak ekscentričnog i beskompromisnog filmskog vizionara

29.11.2011 u 09:14

Bionic
Reading

U 84. godini, preminula je jedna od ikona britanske kinematografije – Ken Russell, redatelj klasika kao što su 'Tommy', 'The Devils', 'Altered States'...

Godine 1952., legendarni Aldous Huxley objavio je roman 'Vragovi Loudona'. Točno 19 godina kasnije, britanski redatelj Ken Russell snimio je svoju slobodnu adaptaciju 'The Devils' pa i sam ušao u legendu, kao redatelj praktički jedinog filma čija izvorna verzija i danas, nekoliko desetljeća godina nakon nastanka, ostaje na listi zabranjenih naslova. No ovo sramotno cenzurirano remek-djelo bilo je samo uvod u ono što će ovaj ekscentrik filmskog svijeta nanizati u svojoj karijeri ispunjenoj svime, od osvajanja Oscara preko režiranja ključnog filma stadionskog rock and rolla sedamdesetih do gostovanja u Celebrity Big Brotheru u poznim godinama svog života.

Života koji je 27. studenog 2011. prestao postojati u ovoj, našoj stvarnosti, a nastavio s vječnim postojanjem na filmskim vrcima, DVD izdanjima i digitalnim dubinama cyberspacea. A tijekom karijere, djelovao je upravo kroz sve ove segmente transformacije tehnološkog aspekta filmskog jezika, ostavši kroz sva desetljeća promjena uvijek i samo svoj.

Ken Russell rođen je 1927. godine u Southamptonu, gdje je, privučen zovom mora, od malih nogu sanjao o karijeri na brodu, no kada je sa 17 godina otišao u mornaricu, doživio je slom živaca i posvetio se obiteljskom poslu s cipelama. Balet i gluma odveli su ga u pravcu kreativnosti, koja mu je nakon studiranja fotografije otvorila vrata BBC-a, gdje je počeo s režijom televizijskom projekata.

Iako je već na TV-u pokazao da je njegov autorski pečat drukčiji od većine kolega, a posebno u sukobu s tada dominantnim mainstreamom, općenito se smatra da je 'poludio' nakon uspješne karijere u kinima – nakon što je

'Tommy'

bio nominiran za Oscara za film 'Women In Love' (zlatni je kipić kući odnijela Glenda Jackson u kategoriji najbolje glumice), otpočela je njegova karijera jedinstvenog provokatora, kojem je sljedba vlastitih vizija bila važnija od provokacije kao takve.

Ona je dolazila usput, u paketu, s naslovima poput adaptacije psihodelične rock opere 'Tommy', koja je katapultirala The Who na veliko platno kao jedinstveni suživot riffova i neukroćene vizualne dekadencije ili spomenutog 'The Devils', s Vanessom Redgrave kao opaticom u gradiću koji je 'napao' vrag osobno (prvi necenzurirani DVD mogao bi se pojaviti 2012., kažu posljednje najave). Roger Daltrey iz The Who bio je Franz Liszt u 'Lisztomaniji'; mršava manekenka Twiggy glumila je u 'The Boy Friend', Russellovoj posveti holivudskim mjuziklima tridesetih, a za potrebe 'The Dance of the Seven Veils: A Comic Strip in Seven Episodes', Richard Strauss postao je nacist koji uživa u valcerima dok SS-ovci muče Židove. Nakon svega toga, 1980. godine, čak se okušao i u Hollywoodu, s halucinogenom odom 'Altered States' i Williamom Hurtom u glavnoj ulozi. Uz opere i glazbene spotove ('Nikita' Eltona Johna), stigao je režirati i Hugha Granta kao vampira u 'The Lair of the White Worm'.

Glazba, umjetnost, seks, nasilje, nadrealizam i seciranje svih dimenzija ljudske prirode bile su vječna opsesija njegovog opusa. Odlaskom Russella, ostaje nam velika rupa, jer danas se malo tko hrabro, dosljedno i originalno hrva s takvim motivima, a da istodobno ostaje izvan sustava i beskompromisno slijedi svoju viziju. Autora je sve manje, stara garda odlazi, ali srećom, filmovi ostaju.