za sve je kriva korona

Glazbenicima se crno piše? Naknade za autorska glazbena prava osjetno manje zbog epidemije

25.06.2020 u 11:18

Bionic
Reading

Premda su među prvima zakoračili nad ekonomski ponor uzrokova korona krizom, mnogi umjetnici su proteklih mjeseci postali promicatelji optimizma. Snimaju, pjevaju i sviraju uživo iz svojih domova, upućuju riječi ohrabrenja - bili su vrlo produktivni. ZAMP je u razdoblju od sredine ožujka do sredine svibnja zaprimio 45 posto više prijava u odnosu na isti period u prošloj godini. No, svi koji rade u glazbenoj industriji novac od autorskih prava morat će pametno rasporediti budući da će sljedeća uplata na njihove račune biti znatno manja

Usprkos crnim prognozama, glazbenici i dalje na krilima optimizma objavljuju nove pjesme, snimaju albume. No koliko neaktivnih mjeseci mogu podnijeti njihove zalihe novaca i živaca? Između visoko i manje plaćenih izvođača postoji još podosta onih koji žive od i za glazbu: menadžeri, organizatori koncerata, ton majstori, majstori svjetla, DJ-i, vozači, vlasnici klubova, iznajmljivači binske opreme, plesači, stilisti, koreografi. Svi oni itekako osjećaju posljedice globalne krize.

'Vrijeme korona krize, u kojemu ne mogu nastupati, naši glazbenici očito dobro koriste kako bi uredili i obogatili svoje 'glazbene portfelje'. Naime, svako djelo koje glazbeni autor napravi, prijavljuje HDS ZAMPu koji ga zavodi i ubuduće obrađuje pod njegovim jedinstvenim brojem. Buduća korištenja tog djela u javnosti, od medija do koncerata i priredbi na kojima se djelo izvodi, autorima pjesme donose tantijeme – honorare temeljem kolektivnog ostvarivanja autorskih prava koje im ZAMP isplaćuje u nekoliko navrata godišnje', ispričao nam je kaže glasnogovornik ZAMP-a Milan Majerović Stilinović.

Službi HDSa u razdoblju od sredine ožujka do sredine svibnja stigle su 2292 online prijave novih glazbenih djela, svih žanrova. Autori su kroz svoje osobne profile na webu ZAMPa prijavili 710 pjesama, što je čak 45 posto više u odnosu na isti period u 2019. godini.

'Dakle jasan je utjecaj korona krize na 'sređivanje ladica' ali i kreativni impuls: više slobodnog vremena dobar je dio glazbenika iskoristilo za stvaranje novih djela. Ono što je, nažalost, jednako jasno je da će ove i sljedećih godina povrat ulaganja koje su glazbenici imali pri stvaranju novih pjesama, albuma, video-spotova, turneja i raznih drugih projekata biti iznimno mali. Prihodi od nastupa uživo do daljnjeg će, s obzirom na situaciju, ostati gotovo nepostojeći za ogromnu većinu, koju god glazbu stvarali ili svirali. Jasno je da će i autorski prihodi s drugih osnova kolektivnog ostvarivanja prava (mediji, korisnici kao što su ugostiteljski objekti, hoteli, organizatori festivala itd) ove i sljedećih godina biti osjetno manji. Po procjenama HDS ZAMPa, zavisno o autoru i njegovom opusu, u prosjeku između 25 pa i 45 posto', kaže Milan Majerović Stilinović.

HDS ZAMP ovih mjeseci radi na osnivanju još jednog tzv. korona fonda, iz kojeg će najesen pokušati nadoknaditi barem dio prihoda članovima. Glazbena industrija očito će morati pronaći nove načine funkcioniranja i rada te će opstati oni koji se uspiju snaći u novoj realnosti. Izvođači koji su i prije bili neprofitabilni možda će morati pronaći nove izvore prihoda.