NIJE METEORIT

Konačno riješena tajna sibirske eksplozije

26.10.2010 u 10:22

Dana 30. lipnja 1908, nad Sibirom se dogodila strašna eksplozija, oko tisuću puta snažnija od one u Hirošimi, u kojoj je uništeno oko 60 milijuna stabala na površini od oko 2.100 četvornih kilometara

Očevici su tvrdili da su oko sedam sati ujutro na nebu iznad središnjeg Sibira vidjeli sjajnu vatrenu loptu kako uz snažnu buku leti u smjeru sjeverozapada. Eksploziju su registrirale seizmološke službe diljem Europe, a na nekim mjestima podrhtavanje tla bilo je snažno kao potres jačine 5,0 prema Richteru. Sljedećih dana noćno nebo u Aziji i Europi bilo je tako jako osvijetljeno da su ljudi u Londonu uz njega mogli čitati novine.

Prva ekspedicija na mjesto razaranja upućena je tek devetnaest godina kasnije, međutim, nije pronašla nikakav krater.

Misterij tunguske eksplozije desetljećima je privlačio pozornost znanstvenika i medija, a tumačenja njezina uzroka kretala su se od znanstvenih do znanstvenofantastičnih – od meteora, preko antimaterije do izvanzemaljskog svemirskog broda. Neki su čak vjerovali da je eksploziju izazvao tajni eksperiment Nikole Tesle

Sada, 102 godine kasnije, ruski stručnjaci tvrde da su pronašli mjesto na kojem je udario dio misterioznog tijela te da su rezultati pokazali da to nije bio meteorit ni svemirski brod, već komet.

Prve ozbiljnije korake u rješavanju misterija ostvarila je talijanska ekspedicija koja je 2007. otkrila da je jezero Čeko, udaljeno nekoliko kilometara od središta eksplozije, vjerojatno krater u koji je udario neki svemirski objekt. Kao drugi mogući krateri identificirana su udubljenja u tlu Suslov i Bublik.

Konačno je ove godine tim na čelu s ruskim znanstvenikom Vladimirom Aleksejevim posebnim radarom koji otkriva objekte na dubini od oko stotinu metara ispod površine tla utvrdio da je krater Suslov nastao u snažnom udaru svemirskog tijela u Zemlju.

Porušena stabla u Sibiru

Analiza tla pokazala je da se na njegovoj površini nalazi permafrost (vječni led), ispod njega otkriveni su oštećeni slojevi i konačno dijelovi svemirskog tijela. Prema prvim rezultatima, riječ je o golemom komadu leda koji se odlomio od jezgre kometa.

Naime jezgre 'zvijezda repatica', često teške i nekoliko milijardi tona, izgrađene su od neobičnih zamrznutih formacija sastavljenih od vode, metana, nekih drugih plinova i čestica prašine. Kada se približe Suncu, voda i plinovi isparavaju i stvaraju repove duge stotinama kilometara.

Čini se da je nad Sibirom 1908. ledena jezgra kometa eksplodirala i raspala se kada je ušla u Zemljinu atmosferu. Neki njezini veći dijelovi udarili su u tlo i stvorili više kratera među kojima i Suslov. Rep kometa raspršio se u atmosferi i kreirao neobično svjetlo vidljivo na noćnom nebu.

Ruski su znanstvenici također u drveću, koje još uvijek raste na području eksplozije, otkrili tragove materijala vanzemaljskog porijekla. Analiza je pokazala da su vrlo slični svemirskoj prašini od koje se sastoje jezgre kometa.

Na temu tunguskog misterija napravljeni su brojni filmovi, među kojima i 'Vodič kroz zonu' (Stalker) ruskog redatelja Andreja Tarkovskog i istoimena videoigra.