EVOLUCIJA I GENETIKA

Kako će ljudi izgledati za 100.000 godina?

19.09.2013 u 10:59

Kroz 100.000 godina ljudi bi mogli imati viša čela, veće oči i tamniju kožu, smatra umjetnik i istraživač Nickolay Lamm

Izgled čovjeka mijenja se s evolucijom već tisućljećima. Između 800.000 i 200.000 godina u prošlosti na Zemlji su nastupile nagle klimatske promjene koje su koincidirale s promjenama u izgledu naših predaka – veličina njihovog mozga se utrostručila, a s njom i lubanje pa im je lice postalo ravnije.

Na izgled ljudi u budućnosti vjerojatno će utjecati i nove tehnologije primjerice napredne verzije usadaka koji će zamijeniti Google Glass.

Iako su neki znanstvenici upozorili da je su ova predviđanja više nagađanja koja graniče sa znanstvenom fantastikom, nego egzaktna znanost, Lamm je svoje ilustracije napravio na temelju istraživačkog rada računalnog genetičara dr. Alana Kwana sa Sveučilišta u Washingtonu.

Kwan je svoje projekcije ljudskog izgleda podijelio u tri vremenske faze – kroz 20.000 godina, kroz 60.000 i konačno nakon 100.000 (pogledajte video dolje). Ona su utemeljena na dvjema ključnim pretpostavkama: da će u našem okolišu doći do drastičnih promjena te da će ljudi, zahvaljujući genetskom inženjeringu, imati sve bolju kontrolu nad svojom biologijom i evolucijom.

Prema projekciji dvojca kroz narednih 60.000 godina ljudska će čela nastaviti rasti baš kao što su rasla od 14. stoljeća do danas. Naime, jedno istraživanje predstavljeno u časopisu British Dental Journal pokazalo je da suvremeni ljudi imaju manje naglašene crte lica, ali i viša čela od srednjovjekovnih. Kwan očekuje da će nam ona trebati kako bi u njih smjestili veće mozgove.

Na izgled ljudskog lica također će sve više utjecati naš osobni ukus i modni trendovi jer ćemo imati sve veće mogućnosti utjecaja na gene. Oči bi nam trebale postati veće jer ćemo do tada već pokušavati kolonizirati druge, udaljenije planete ili mjesece u Sunčevom sustavu na kojima će biti manje prirodnog svjetla. Budući da na tim svjetovima uglavnom nećemo imati tako dobru zaštitu od UV zraka kao na Zemlji, trebat će nam i jača pigmentacija pa ćemo postati tamniji. Radi zaštite od kozmičkog zračenja očni kapci će nam postati deblji, a kosti iznad očnih duplji naglašenije. Nosnice će nam postati šire kako bismo mogli udisati rjeđi zrak, a kosa gušća kako ne bismo gubili previše topline.

Kada kroz 60-ak tisuća godina potpuno ovladamo morfološkom genetikom, stvarat ćemo djecu koja će imati ravne nosove, te pravilne i simetrične crte lica jer se to smatra temeljem ljepote. Prijenosna tehnologija kojom ćemo moći bežično komunicirati s drugim ljudima i uređajima i dalje će biti dio našeg tijela no Kwan smatra da će ljudima daleke budućnosti ipak biti draži izgled koji će biti bliži prirodnom od nekakvog borgovskog, prepunog raznoraznih vidljivih usadaka. Njihovu neprimjetnost omogućit će razvoj nanotehnologije. Kao što danas biraju imena roditelji će tada, odlučivati što će i u kojoj količini djeca naslijediti od njihovih osobina – možda oči od majke, a nos od oca.