RAZMNOŽAVANJE BEZ SEKSA

Iz matičnih stanica po prvi put stvorene bebe!

05.10.2012 u 11:12

Japanski su znanstvenici po prvi put u povijesti uspjeli od mišjih matičnih stanica stvoriti jajne stanice iz kojih su se konačno okotile zdrave bebe miševa

Ovaj uspjeh predstavlja važan korak koji bi jednoga dana neplodnim ženama i muškarcima trebao omogućiti da imaju vlastitu djecu. Naime, isti je tim prošle godine iz matičnih stanica stvorio zdrave spermije.

Matične stanice su stanice koje imaju sposobnost da se transformiraju u različita tkiva. Znanstvenici su već ranije iz njih uspjeli stvoriti različite dijelove organa poput mišića srca.

Prema izviješću objavljenom u časopisu Science, tim pod vodstvom Katsuhika Hayashija iz Medicinske škole Sveučilišta u Kyotu u svojem je eksperimentu koristio tzv. pluripotentne matične stanice koje se stvaraju iz odraslih stanica. Stručnjaci su krenuli od embrijskih matičnih stanica i stanica kože koje su pomladili i genetski vratili u raniju fazu razvoja – primordijalne zametne stanice (PGC) odnosno jajašca. Ove su stanice spojili s tzv. gonadnim somatskim stanicama, koje su ključne za razvoj spolne diferencijacije. Tako stvorena jajašca okružili su drugim vrstama stanica koje se uobičajeno nalaze u jajnicima. Sve to usadili su u jajnike odraslih ženki miševa. Četiri tjedna kasnije u jajnicima su pronašli zrele jajne stanice. Kada su ih oplodili spermom i usadili u druge ženke, iz njih su se razvili embriji i potom zdrave bebe miševa.

Ovaj uspjeh pokazuje da su stvorene stanice vrlo slične pravim PGC stanicama u tijelu. 'Očekujemo da su neke od njih iste u ljudima', rekao je Hayashi.

Na nesreću, u japanskom se eksperimentu nisu baš svi embriji razvili kako treba. Tim zasada nije siguran jesu li zabilježene abnormalnosti rezultat problema samih jajnih stanica ili okoliša u kojem su se razvijale.

No kada se nepravilnosti uklone, teorijski će biti moguće jajašca razvijena iz matičnih stanica oploditi spermijima koji će također biti razvijeni iz matičnih stanica.

Nova metoda daje nade da će osobe koje su postale neplodne - primjerice zbog menopauze ili teških terapija protiv raka - uskoro moći stvarati novo sjeme ili jajašca iz stanica vlastitog tijela. Drugim riječima, spolna reprodukcija moći će se potpuno zaobići.