tportal.hr

+11
Dubrovnik
+12

POVIJESNA MISIJA

NASA-in rover sletio na Mars i poslao prve slike!

NASA-in robotizirani rover Curiosity sletio je jutros u 7 sati i 32 minute po našem vremenu na Mars kako bi potražio moguće tragove života na Crvenom planetu

Datum objave:
6.8.2012 8:40

Zadnja izmjena:
6.8.2012 13:22

Misija vrijedna 2,5 milijardi dolara lansirana je u studenom prošle godine, a na svojem je putovanju prešla oko 570 milijuna kilometara.

Uspjeh je u NASA-inom kontrolnom centru dočekan s velikim oduševljenjem i pljeskom (pogledajte video dolje).

Rover je poslao i prve slike niske rezolucije kroz prašinom prekriven objektiv (koji tek treba očistiti) koje prikazuju roverov kotač, sjenu i okolni teren (pogledajte dolje i gore). Prve slike u boji trebale bi stići u narednih nekoliko dana.

Curiosity, također poznat kao Mars Science Laboratory (MSL), najveće je i najsloženije vozilo koje je ikada lansirano na Crveni planet. Opremljeno je obiljem instrumenata koji će u krateru Gale, jednoj od najdubljih udubina na Marsu, potražiti znakove života. Budući da rover teži gotovo tonu, tehnika spuštanja skakutanjem uz pomoć zračnih jastuka u ovom se slučaju nije mogla primijeniti, pa je za njegovo meko pristajanje konstruiran poseban raketni nosač - lebdjelica. Nakon slijetanja rover je javio da je aterirao brzinom od samo 0,6 metara u sekundi.

'Ponovno smo na Marsu. To je apsolutno nevjerojatno', rekao je NASA-in administrator Charles Bolden i dodao: 'Nije moglo proći bolje.'

Tim zadužen za misiju sljedećih će nekoliko sati provesti u procjenjivanju stanja vozila. Znanstvenici ističu da je rover previše vrijedan da bi se žurili.

Od ulaska Curiosityja u Marsovu atmosferu do slijetanja na njegovu površinu prošlo je sedam minuta, koje su NASA-ini stručnjaci nazvali 'sedam minuta strave'. Budući da svjetlosti treba 14 minuta da s Marsa stigne do Zemlje, kontrola misije nije mogla poduzeti baš ništa - cijeli proces odvijao se potpuno automatski. Signal koji je potvrdio uspješno slijetanje na Zemlju je došao preko NASA-inog satelita Odyssey koji kruži u orbiti Crvenog planeta.

Curiosity je četvrti NASA-in rover koji je uspješno sletio na Mars, no njegova tehnologija daleko je naprednija od svih prijašnjih.

Rover će istraživati planinu koja se u krateru Gale uzdiže na više od pet kilometara. Penjat će se po njezinim obroncima i proučavati stijene koje su se ondje nataložile prije više milijardi godina u nazočnosti vode.

Opremljen je plutonijskom atomskom baterijom koja je znatno dugovječnija od solarnih ćelija. NASA je osigurala financiranje misije u trajanju od dvije zemaljske godine, međutim, stručnjaci predviđaju da bi rover mogao istraživati i mnogo duže, možda više od deset godina.

Vrhunski laboratorij za konačne odgovore

Curiosity je opremljen brojnim uređajima koji bi trebali moći otkriti organske materijale, odnosno tragove života koji postoji ili je davno u prošlosti postojao na Marsu. Među ostalim ima zlatom optočen uređaj Sample Analysis on Mars (SAM), bušilicu za kamenje i stijene, laser te pećnicu u kojoj će se uzorci tla izložiti visokim temperaturama od oko 1.000 stupnjeva kako bi se utvrdilo ima li u njima organskih tvari koje nije jednostavno izdvojiti čak ni iz pustinjskih uzoraka na Zemlji. SAM također može zdrobiti, zagrijati i otkriti minerale koji se mogu formirati samo u nazočnosti vode. Konačno, laboratorij može prikupiti metan i utvrditi udio ugljika 12 i ugljika 13 u njemu. Ugljik 12, koji koriste i stvaraju živi organizmi, trebao bi biti znak nazočnosti života, premda ne i konačan. U svakom slučaju, tehnologija koju posjeduje Curiosity daleko je sofisticiranija od Vikingove koja je 1976. dala negativne rezultate iako je zabilježila neke tragove organskog metil klorida koji su se tada smatrali kontaminacijom.

U ovoj misiji također je važna činjenica da je za slijetanje odabrana lokacija na kojoj je već ranije potvrđeno postojanje vode, odnosno leda pod glinastom površinom koja bi mogla dobro očuvati tragove organskih tvari.

Poznato je da organski materijali putuju Sunčevim sustavom na kometima i meteorima te da padaju na razne planete. Ova bi misija trebala odgovoriti na pitanje je li se život stigao razviti na Marsu prije nego što su njegova mora presušila te je li zračenje na njemu danas prejako za opstanak bilo kakvih organizama.

NASA-in uspjeh pozdravio je i američki predsjednik Barack Obama. 'Večeras su na planetu Marsu Sjedinjene Države ušle u povijest', rekao je i dodao da uloga SAD-a kao svjetskog lidera 'ovisi o nastavku mudrog ulaganja u inovacije, tehnologiju i temeljna istraživanja kojima su Sjedinjene Države uvijek izazivale zavist ostatka svijeta.'

Najnovija zbivanja pratite na NASA-inom TV kanalu.

NASAJedna od prvih fotografija

187470,181324,164281,160852

Sviđa ti se članak? Preporuči ga prijateljima!

tportal aplikacija

Važno: Rubrike, Sex files, cura i frajer dana i crna kronika mogu sadržavati sadržaje koji nisu primjereni osobama mlađim od 18 godina. Osobama mlađim od 18 godina se savjetuje posjet ovim rubrikama jedino i samo uz nadzor punoljetne osobe.
Tportal je član Hrvatskog vijeća za medije. HVZM je samoregulatorno tijelo koje prati i sankcionira kršenja novinarske etike.
Saznajte više na http://www.hvzm.hr/