tportal.hr

Dubrovnik
+18

REZULTAT SUDARA?

Otkriven peti Plutonov mjesec

Znanstvenici javljaju da su NASA/ESA-inim svemirskim teleskopom Hubbleom otkrili peti mjesec koji kruži oko patuljastog ledenog planeta Plutona

Datum objave:
12.7.2012 8:41

Zadnja izmjena:
12.7.2012 9:37

Novi mjesec, vidljiv u obliku mrlje svjetlosti na Hubbleovim fotografijama (pogledajte dolje), nepravilna je oblika i promjera između 10 i 25 kilometara. Oko Plutona se kreće na orbiti promjera 95.000 km koja leži u istoj ravni u kojoj kruže i ostali poznati mjeseci patuljastog planeta.

'Ovi mjeseci oblikuju niz pravilno poredanih orbita nalik na ruske babuške', rekao je voditelj istraživanja Mark Showalter iz Instituta SETI u Mountain Viewu.

Znanstvenici osobito zanimljivom smatraju činjenicu da tako mali planet ima toliko složenu zbirku satelita. Mjesec, zasad poznat samo kao P5, trebao bi pomoći u otkrivanju načina na koji se ova kolekcija formirala. Prema najvjerojatnijoj teoriji, mjeseci su ostaci sudara Plutona i drugog velikog ledenog tijela iz Kuiperova pojasa prije nekoliko milijardi godina.

Plutonov najveći mjesec, Haron, otkriven je 1978. godine. Prije šest godina uz pomoć Hubblea otkrivena su još dva manja mjeseca, Nikta i Hidra, a prošle godine i mjesec koji još uvijek nosi radni naziv P4.

Pluton je 1930. godine otkrio Amerikanac Clyde Tombaugh, a sve do nove kategorizacije u patuljasti planet 2006. smatrao se devetim planetom Sunčeva sustava.

NASA-in satelit New Horizons trenutno putuje prema Plutonu. Pokraj njega će proletjeti 2015. godine. Na Zemlju bi trebao poslati prve detaljne snimke Plutonova sustava koji je toliko malen i dalek da čak i teleskop Hubble jedva vidi najveće strukture na njegovoj površini.

Nakon ovog proleta astronomi planiraju nastaviti istraživanja Plutonova sustava Hubbleovim nasljednikom infracrvenim svemirskom teleskopom James Webb koji bi trebao istražiti kemijska svojstva njegovih, ali i brojnih drugih tijela u Kuiperovu pojasu.

NASA, ESA   139547,203322,199412,198961

Sviđa ti se članak? Preporuči ga prijateljima!

tportal aplikacija

Važno: Rubrike, Sex files, cura i frajer dana i crna kronika mogu sadržavati sadržaje koji nisu primjereni osobama mlađim od 18 godina. Osobama mlađim od 18 godina se savjetuje posjet ovim rubrikama jedino i samo uz nadzor punoljetne osobe.
Tportal je član Hrvatskog vijeća za medije. HVZM je samoregulatorno tijelo koje prati i sankcionira kršenja novinarske etike.
Saznajte više na http://www.hvzm.hr/