SF KOMUNIKACIJE

Izvedena kvantna teleportacija na 100 km!

16.05.2012 u 11:26

Kineski su znanstvenici ovih dana objavili da su uspjeli izvesti kvantnu teleportaciju na rekordnu udaljenost od gotovo 100 km, odnosno 81 km dalje od dosadašnjeg rekorda, što bi u skoroj budućnosti trebalo omogućiti stvaranje sigurne globalne komunikacijske mreže

Kvantna sprega je misteriozna pojava u kojoj dvije čestice postaju snažno međusobno povezane tako da se ponašaju kao jedan sustav – bez obzira nalaze li se u istom laboratoriju ili na dva različita kraja galaksije. Ako izmjerite svojstva jedne čestice – primjerice njezinu vertikalnu polarizaciju – druga će isti tren poprimiti suprotno svojstvo, u ovom slučaju horizontalnu polarizaciju. U slučaju klasičnih bitova informacija je ili jedan ili nula, međutim u slučaju kvantnih bitova, tzv. kubita ona je istovremeno i jedan i nula te ostaje takvom sve dok se ne izmjeri, kada poprima definirano stanje – jedan ili nula.

Albert Einstein opisao je kvantnu spregu kao 'misteriozno djelovanje na daljinu', a znanstvenici već godinama pokušavaju iskoristiti to zanimljivo svojstvo materije. Najveći problem do sada je uvijek bio stvaranje sprege u paru udaljenih čestica jer su nesavršenosti optičkih kabela ili turbulencije zraka obično prekidale spregu. Osim toga, s povećavanjem udaljenosti zrake se šire pa fotoni mogu jednostavno promašiti svoj cilj.

Kliknite za cijelu sliku

No čini se da su Juan Yin i njegovi kolege s University of Science and Technology of China u Hefeiu doskočili tom problemu. Naime, Yin tvrdi da je njegov tim ostvario kvantnu spregu para fotona uz pomoć lasera iznad jezera. Ovom tehnikom stručnjaci su u četiri sata teleportirali više od 1.100 fotona na udaljenost od 97 km. Jedan od fotona iz para poslali su u točku A, a drugi u točku B. Kada bi se foton A promijenio, isto bi se dogodilo i s fotonom B (pogledajte desno).

Između spregnutih fotona nema protoka informacija pa se promjena fotona može upotrijebiti za kodiranje kubita. Budući da se ponaša poput pisma koje se ne može otvoriti, informacija se u točki B može rekonstruirati samo uz pomoć dodatnih podataka koji iz točke A stižu na konvencionalan način, tako da informacija zapravo ne putuje brže od svjetlosti. No za te dodatne informacije nije potrebno kodiranje.

Dosadašnji rekord od 16 km iz 2010. ostvario je drugi tim kineskih znanstvenika.

Korištenje te pojave za teleportaciju materije - predmeta ili ljudi - još je jako daleko, a moguće je da će zauvijek ostati u domeni znanstvene fantastike. Međutim, kvantna bi se sprega mogla koristiti za brz prijenos informacija, a budući da podaci u ovoj metodi ne putuju kroz prostor, nemoguće ih je presresti tijekom transporta, što je 'sveti gral' enkripcije, odnosno sigurnog komuniciranja.

Član tima Yuao Chen kaže da će njihov sljedeći korak biti uspostavljanje teleportacije satelitom. Ako žele ostvariti neku praktičnu primjenu tog eksperimenta, znanstvenici će također morati povećati broj stvorenih kubita. No to je samo stvar usavršavanja tehnologije.