NAJBLIŽE U 2012.

Trebamo li se bojati subotnjeg super-super Mjeseca?

04.05.2012 u 10:47

U subotu ćemo na nebu imati priliku vidjeti tzv. super Mjesec koji astronomi nazivaju perigee-syzygy

Mjesec će u 17:34 sati po srednjoeuropskom vremenu biti pun, naći će se najbliže Zemlji u točki koja se zove perigej i bit će najveći u 2012. godini – oko 14 posto veći, te čak 30 posto sjajniji nego inače.

Stručnjaci ističu da će subotnji super Mjesec biti osobito super. Orbita po kojoj Mjesec kruži oko Zemlje nije pravilna kružnica, već je malo izdužena. U subotu će tako od Zemlje biti udaljen 356.955 km (najmanja udaljenost na kojoj se može naći jest 356.400 km) i izgledati čak malo veći nego 19. ožujka 2011. kada je prošli put bio pun i u perigeju. U apogeju, najdaljoj točki, udaljen je 406.700 km.

Unatoč tome što će se Mjesec naći s jedne, a Sunce sa suprotne strane Zemlje, pa će svojim gravitacijama 'razvlačiti' naš planet, znanstvenici tvrde da nema nikakvih razloga za strahove da bi to moglo pokrenuti katastrofalne potrese, tsunamije ili vulkanske erupcije. Budući da se Mjesec nalazi dosta blizu Zemlje, njegova gravitacija uzrokuje plime i oseke (u perigeju ima 42 posto veću snagu za izazivanje plime i oseke), te čak male, ali mjerljive pomake u Zemljinoj kori, međutim seizmolozi dosad nisu otkrili nikakve dokaze da super Mjesec značajnije povećava seizmičke ili vulkanske aktivnosti – procjenjuje se da je njihov porast u to vrijeme manji od jedan posto. Sve dosadašnje studije pokazale su da Mjesec ili nema nikakav utjecaj na seizmičke procese ili da je on zanemariv.

Hrvatski seizmolog Ivo Alegreti iz Seizmološke službe Hrvatske pri Geofizičkom odsjeku PMF-a kaže da se potresi događaju u vrijeme perigeja jednako učestalo kao i inače.

'Ovakva situacija možda može biti okidač za neki potres, ali tek drugog reda. Takav položaj Sunca i Mjeseca nikako ne može biti uzrok potresa. Potresi se mogu događati i s okidačem i bez njega', rekao je Alegreti i nasmijao se na račun kataklizmičkih najava kakve se za svake pojave super Mjeseca šire internetom.

Osim toga, većina suvremenih studija nije pronašla povezanost između faza Mjeseca i pojava kriminala, bolesti ili ljudskog ponašanja. Drugim riječima, iako djeluje na bilje i ponašanje nekih životinja, njegov utjecaj na ljude manji je nego što se u narodu vjeruje.

Dakle, opustite se, ispružite se udobno negdje u prirodi ili pred prozorom i uživajte u prekrasnom prizoru. Mjesec će se činiti najvećim kada bude izlazio na obzorju jer ćete ga tada moći usporediti s drvećem ili zgradama u blizini.