ORGANSKA VRELA

Na Enkeladu snimljeni gejziri u kojima bi moglo biti života

30.03.2012 u 11:19

NASA-ina letjelica Cassini nedavno je na Saturnovu mjesecu Enkeladu snimila fascinantne fotografije gejzira koji kroz ledenu koru izbijaju iz velikog oceana u kojem bi moglo biti života

Satelit je 27. i 28. ožujka proletio iznad južnog pola Enkelada na visini od samo 74 kilometra. To mu je omogućilo da 'kuša' mlazove vodene pare i leda koje mjesec izbacuje u svemir.

Stručnjaci su bliski susret upriličili kako bi spektrometrom neutralne mase prikupili podatke o sastavu gejzira. Prije toga kamere su snimile ove neobične mlazove koji, uz vodu i led, također sadrže i organske spojeve. Oni na površinu izbijaju iz pukotina na južnom polu mjeseca u području koje je poznato kao 'tigrove pruge'.

Ranija istraživanja pokazala su da se hrane vodom oceana koji se nalazi pod Enkeladovom ledenom korom. U vodi su zabilježeni tragovi soli, pa se pretpostavlja da je ocean u kontaktu s mjesečevom stjenovitom jezgrom.

68331,101503,88517,184235

'Cassini je dosad nekoliko puta proletio kroz ove sprejeve i kušao ih. Otkrili smo da u njima uz vodu i organske tvari postoje i sitne čestice soli. Njegov salinitet je sličan onome na Zemlji', rekla je voditeljica Cassinijeva snimateljskog tima Carolyn Porco, koja je nedavno za tportal dala ekskluzivan intervju.

Cassini je 28. ožujka s udaljenosti od oko 44.000 km snimio devet fotografija drugog Saturnova mjeseca, Dione, te sa slične udaljenosti i nepravilan mjesec Jan (pogledajte u fotogaleriji). Znanstvenici su nedavno otkrili da na Dioni postoje formacije slične Enkeladovim tigrovim prugama te tzv. kriovulkan koji umjesto lave izbacuje vodu i amonijak ili metan.

Otkriće da pod ledenom korom Enkelada postoji ocean koji je u dodiru sa stjenovitom jezgrom predstavlja važan korak u potrazi za vanzemaljskim životom u Sunčevom sustavu. Znanstvenici pretpostavljaju da bi njegove stijene mogle biti izvor važnih građevnih elemenata potrebnih za razvoj živih organizama.

'Ekologija Enkelada mogla bi biti slična onoj koja postoji na velikim dubinama našeg planeta', rekla je dr. Porco u intervjuu za NASA-inu web stranicu.

Astrobiolozi vjeruju da bi buduće robotske misije mogle relativno lako doprijeti do nastanjivih područja Enkelada. 'Erupcije u svemir odigravaju se u područjima u kojima bismo mogli uzimati uzorke. Može zvučati ludo, no moguće je da na površinu ovog malenog svijeta pada snijeg pun mikroba', objasnila je Porco.