MILIJUNI ZVIJEZDA I GALAKSIJA

NASA objavila detaljnu kartu cijelog svemira

16.03.2012 u 10:01

Nakon 14 godina priprema i tri godine prikupljanja podataka NASA je konačno objavila kartu cijelog svemira u infracrvenom dijelu spektra

Najdetaljniji prikaz cijelog neba ikada napravljen (kliknite za uvećanje) sastavljen je od 18.000 fotografija, a na njemu se iz perspektive našeg Sunčevog sustava vidi oko 560 milijuna tijela.

Karta je vrhunac višegodišnjeg rada NASA-inog svemirskog teleskopa WISE. Uz pomoć infracrvenih senzora u svemiru je moguće vidjeti tijela koja su previše blijeda da bi se vidjela u vidljivom dijelu spektra. Svaki od 560 milijuna objekata na karti predstavlja neku zvijezdu ili pak cijelu galaksiju. Mnoga od njih bila su nepoznata prije nego što je započela misija WISE-a prije nekoliko godina.

NASA-ini stručnjaci kažu da se cijelo nebo može zamisliti kao sfera koja nas okružuje u tri dimenzije. Kako bi sastavili kartu, astronomi su ovu kuglu morali projicirati u dvije dimenzije. Mliječna staza na snimci ima oblik diska, a naš Sunčev sustav smješten je na oko dvije trećine od njezina središta. Mliječnu stazu vidimo kao traku koja se proteže središnjim dijelom neba. Kada gledamo u centar galaksije pogled nam prolazi kroz veći dio diska nego ako gledamo na suprotnu stranu, pa vidimo mnogo više zvijezda (na slici plavo-zelene boje).

U donjem desnom dijelu slike vide se dva plavo-zelena mjehura koji predstavljaju dvije najbliže galaksije – Veliki i Mali Magellanov oblak koji se nalaze na oko 150.000 svjetlosnih godina od nas. Andromeda je mala plava crtica na lijevoj strani dolje. Zračenje duljih valnih dužina, obojeno zeleno i crveno, stvaraju oblaci svemirske prašine i plinova. Iznad diska naše galaksije nedaleko od centra vidi se kompleks oblaka Rho Ophiuchi, udaljen samo 130 svjetlosnih godina, u kojem se rađaju nove zvijezde.

Teleskop WISE lansiran je 14. prosinca 2009. godine, a isključen početkom 2011. Za svog kratkog života istražio je više od 154.000 solarnih sustava te otkrio preko 33.500 novih asteroida i kometa, među kojima i prvog Zemljinog trojanca. Nad Zemljom je letio na visini od 525 km. Ukupno je snimio 1,5 milijuna fotografija – po jednu svakih 11 sekundi.