POGLED U MIKROSVIJET

Prvi put snimljeni atomi u molekulama

08.03.2012 u 15:56

Znanstvenici su u srijedu objavili da su po prvi put u povijesti uspjeli snimiti kretanje atoma u molekulama, i to u stvarnom vremenu

Zabilježeni pokreti atoma trajali su manje od milijuntinke milijardinke sekunde. Da bi napravili snimke, znanstvenici su molekule dušika i kisika obasjali ultrabrzim laserom. Puls svjetlosti izbacio je jedan elektron iz orbite jednog od atoma. Elektron se potom vratio u molekulu i izazvao maleni sudar koji se proširio molekulom poput valova u lokvi, a senzori su zabilježili vibriranje povezanih atoma.

Prema izvješću objavljenom u časopisu Nature, tim pod vodstvom Louisa DiMaura, profesora fizike na Ohio State Universityju, u istraživanju su korištene vrlo jednostavne molekule – kisik i dušik koji sačinjavaju veći dio atmosfere. No stručnjaci se nadaju da bi se ista tehnika uskoro mogla upotrijebiti u studijama zanimljivijih tvari. Naprimjer, osobito bi korisna mogla biti u farmaceutskoj industriji.

'Metoda bi se mogla koristiti za istraživanje pojedinačnih atoma', rekao je DiMauro i dodao: 'No još veći doprinos znanosti bit će mogućnost da istražujemo reakcije među složenim molekulama. Promatranje dva atoma još je uvijek daleko od istraživanja zanimljivijih molekula kao što su proteini.'

Standardne metode snimanja temelje se na gađanju objekata elektronskim zrakama, odnosno milijunima elektrona u sekundi. Međutim, nova tehnika u kojoj se koristi samo jedan elektron znanstvenicima omogućuje da zabilježe brza kretanja na temelju difrakcije signala.