GOLEMA ERUPCIJA

Pogledajte eksploziju zvijezde koju pamte i Aboridžini

21.02.2012 u 11:19

Američki su astronomi uspjeli rekreirati sliku velike kozmičke eksplozije koja je prije 150 godina fascinirala promatrače širom Zemlje, među ostalima i australske Aboridžine

U svojem novom istraživanju znanstvenici nastoje proniknuti u misterij tzv. Velike erupcije u kojoj je supermasivna zvijezda udaljena oko 7.500 svjetlosnih godina počela zračiti neobično velike količine svjetlosti.

Još nekoliko godina nakon eksplozije sredinom 19. stoljeća zvijezda Eta Carinae izgledala je kao druga najsvjetlija zvijezda na nebu. Maksimum je dosegnula 1843. godine, kada joj je sjaj bio tek malo slabiji od sjaja zvijezde Sirius.

Stručnjaci su sada uspjeli napraviti nove snimke moćne eksplozije uz pomoć tehnike koja se temelji na očitavanju zakašnjele svjetlosti što se reflektirala od stelarne prašine pa je tek sada stigla do Sunčevog sustava.

Voditelj istraživanja predstavljenog u časopisu Nature, Armin Rest iz američkog Space Telescope Science Instituta, kaže da će im fotografije omogućiti da otkriju uzroke velike erupcije.

'To je kao da je priroda za sobom ostavila nadzorne snimke događaja koji sada možemo gledati', rekao je Rest.

Fotografije bi također mogle otkriti kada će Eta Carinae, koja je 100-tinjak puta veća od Sunca, skončati kao supernova u golemoj eksploziji koja će rasvijetliti nebo nad nama. 'Znamo da se zvijezda nalazi na kraju života. Mogla bi eksplodirati za tisuću godina, no mogla bi već i sutra', rekao je Rest.

Nove snimke sustava Eta Carinae

Sustav Eta Carinae jedan je od najsvjetlijih u Mliječnoj stazi. Zanimljivo je da eksploziju u 19. stoljeću nisu zabilježili samo europski znanstvenici. Naime, povećanje njezina sjaja uočili su i u usmenu predaju uključili čak i australski Aboridžini. 'Australski su Aboridžini dobro poznavali noćno nebo i često su u svoju usmenu tradiciju ugrađivali nebeska tijela i prolazne nebeske pojave, među kojima Sunce, Mjesec, planete, Mliječnu stazu, Magellanovu maglicu, pomrčine, komete, meteore i sudare', objasnio je Duane W. Hamacher s Odjela za istraživanje Indijanaca na Sveučilištu Macquarie u Sydneyju.

U povijesnoj eksploziji Eta Carinae je izgubila više od 10 posto svoje mase i postala prva poznata lažna supernova, odnosno supernova impostor. Prave supernove su događaji u kojima eksplodiraju cijele zvijezde koje se potom urušavaju i pretvaraju u crne rupe. Kako bi mogla izgledati eksplozija koja joj predstoji, pogledajte u umjetničkoj simulaciji dolje.