ČUDESNA PRILAGODBA

Otkriveni kameleoni koji stanu na glavicu šibice

16.02.2012 u 09:48

Znanstvenici javljaju da su na Madagaskaru otkrili jednu od najmanjih vrsta gmazova na svijetu, čiji mladunci stanu na glavicu šibice

Kada dosegnu punu veličinu, ta stvorenja stručnog naziva Brookesia micra duga su tek 29 mm. Njemački tim stručnjaka na sjeveru je otoka pronašao još tri dosad nepoznate vrste.

Prema izvješću koje je objavljeno u časopisu PLoS ONE, pronađeni gušteri ograničeni su na vrlo malom staništu pa se znanstvenici boje da bi mogli biti ugroženi.

Dr. Frank Glaw, stručnjak sa Zoologische Staatssammlung u Münchenu, sa svojim je kolegama provodio istraživanja tijekom noći za vrijeme kišne sezone da bi otkrio životinje koje je inače lako previdjeti.

'Tijekom dana oni uglavnom žive u lišću… Međutim, noću se uspinju pa ih je lakše uočiti', rekao je dr. Glaw i pojasnio da se neobična stvorenja penju po grančicama kada odlaze na spavanje.

Tim smatra da nova vrsta predstavlja ekstreman primjer otočnog dvorfizma, odnosno patuljastog rasta. Ta evolucijska pojava razvija se kao prilagodba na ograničena staništa kao što su otoci.

Prema dr. Glawu, u ovom su slučaju mogla postojati čak dva otočna pritiska.

'Moguće je da je otok Madagaskar stvorio glavnu skupinu patuljastih kameleona, a maleni otok potom još manju vrstu', objasnio je.

Budući da su minijaturni kameleoni slični ostalim srodnicima u istom području, znanstvenici su napravili genetsku analizu da bi utvrdili je li uistinu riječ o četiri različite vrste. Rezultati su pokazali da su razlike među njima iznenađujuće velike.

'To znači da su razdvojeni već milijunima godina, čak i prije nego mnoge druge vrste kameleona', rekao je dr. Glaw.

Nove vrste ograničene su na vrlo malena područja od kojih je najmanje veliko tek jedan četvorni kilometar.