A NIKOGA NIJE BRIGA

Hrvati pri dnu liste nacija koje prihvaćaju evoluciju

19.09.2011 u 14:37

Ispitivanja javnog mnijenja pokazuju da tek nešto više od 50 posto Hrvata prihvaća teoriju evolucije. Slovenci su u tome znatno bolji s više od 60 posto, dok se Britanci s oko 70 posto nalaze blizu vrha, iza bloka razvijenih zemalja kojim dominiraju Skandinavci

No unatoč prilično dobrim rezultatima koje su pokazali Britanci (kliknite za grafikon), poznati popularizator znanosti, biolog David Attenborough i ugledni evolucijski biolog Richard Dawkins ističu da u njihovoj zemlji treba poduzeti radikalne korake da bi se kreacionizam i inteligentni dizajn prestali promovirati u školama kao znanstveno utemeljene ideje.

Naime, njih su dvojica dio skupine od 30-ak britanskih znanstvenika koja je ovih dana potpisala izjavu prema kojoj je poučavanje kreacionističkih pogleda neprihvatljivo bez obzira predstavlja li se u okvirima znanstvenog obrazovanja ili ne. U otvorenom pismu oni upozoravaju da članovi dviju organizacija – Truth in Science i Creation Ministries International - putuju Velikom Britanijom i predstavljaju se kao znanstvenici, a svoje kreacionističke ideje kao znanost.

'Kreacionizam i inteligentni dizajn nisu znanstvene teorije, no neki vjerski fundamentalisti predstavljaju ih kao takve da bi propagirali svoje stavove po školama koje se javno financiraju', ističe se u dokumentu i dodaje: 'Trebale bi postojati zakonske smjernice po kojima se ovakve ideje ne bi smjele prezentirati kao znanstvene teorije u javno financiranim školama.'

Otvoreno pismo su, među ostalima, potpisali sir Paul Nurse, predsjednik najstarije znanstvene organizacije na svijetu - britanskog Kraljevskog društva, neurobiolog, prof. Colin Blakemore i teorijski fizičar Jim Al-Khalili

Organizacija Truth in Science odbacila je optužbe da poučava kreacionizam po školama. 'Mi samo želimo ukazati na znanstvene slabosti neodarvinizma i ohrabriti mlade na kritičniji pristup prema poučavanju evolucije u školama i na sveučilištima', stoji u njihovu priopćenju.

Iako poučavanje evolucije u britanskim osnovnim školama nije obavezno, mnoge su već uvele programe u kojima se uče neki njezini aspekti. Prijedlog da se ona doda u nacionalni kurikulum, koji je 2009. prihvatila laburistička vlada, prošle godine odbacila je koalicijska vlast te se to pitanje trenutačno razmatra u ministarstvu obrazovanja.

Kako se može vidjeti i s grafikona, Sjedinjene Države prednjače u kreacionističkim uvjerenjima unatoč činjenici da je ta zemlja jedan od predvodnika u financiranju i razvoju znanosti te da je teorija evolucije najpotvrđenija teorija u povijesti – njoj u prilog govore istraživanja u brojnim znanstvenim granama, od paleontologije i geologije do genetike i molekularne biologije.

SAD je jedina država u kojoj je pitanje učenja evolucije u školama ispolitizirano, a najžešće protivljenje učenju teorije evolucije u američkim školama dolazi iz redova kršćanskih fundamentalista. Američki Federalni sud zabranio je kreacionističko učenje u školama, međutim njegovi zagovornici ne samo da ne odustaju od svoga cilja, nego svoje djelovanje posljednjih godina pokušavaju proširiti i u Europu.

Dawkins je prije tjedan dana u medijima izrazio uvjerenje da je evolucija toliko važna za naše shvaćanje svijeta da bi trebala postati sastavnim dijelom osnovnoškolskog obrazovnog programa, odnosno da bi je trebalo učiti već od pete godine života. 'Moramo prestati nazivati evoluciju teorijom', rekao je tom prigodom Dawkins i dodao: 'U uobičajenom smislu riječi ona je činjenica. Ona je čvrsto dokazana kao bilo koja znanstvena činjenica.'

Dr. Vinković: U Hrvatskoj je gore nego što se čini

U Hrvatskoj se evolucija poučava tek u biologiji osmog razreda osnovnih škola u okviru teme 'Podrijetlo čovjeka'. No zato velik dio djece već od prvog razreda u sklopu vjeronauka uči o 'Adamu i Evi', što se očituje i u rezultatima navedenog istraživanja.

Hrvatski fizičar s PMF-a u Splitu, prof. Dejan Vinković ističe da je situacija znatno lošija nego što se to može zaključiti iz grafikona. Naime, njegova su istraživanja pokazala da u Hrvatskoj ima dosta ljudi koji će u ispitivanjima reći da prihvaćaju evoluciju, a zapravo vjeruju u inteligentni dizajn, odnosno u nešto suptilniju verziju kreacionizma. Problem je u tome što su u našoj zemlji takva istraživanja rijetka, a i ta malobrojna su prilično neprecizna jer ne postavljaju prava pitanja.

'U Hrvatskoj nemamo jasne podatke o tome koliko ljudi vjeruje u inteligentni dizajn, a koliko u evoluciju. Rijetka istraživanja koja su se bavila tim pitanjem nisu razdvojila ta dva pojma', rekao je za tportal dr. Vinković.

Tako je, primjerice, u istraživanju koje je 2004. proveo Institut za društvena istraživanja čak 72 posto Hrvata potvrdno odgovorilo na pitanje vjeruju li da je svijet i čovjeka stvorio Bog; 16 posto ih je reklo 'sumnjam', a 12 posto 'ne vjerujem'.

Vinković ističe da se, ako uzmemo da vjerovanje u Boga na ovakvom pitanju korelira i s kreacionizmom i inteligentnim dizajnom (vjerski diskurs po kojem je evolucija bez Boga moguća gotovo da ne postoji osim kod nekih naprednijih teologa koji su se skrasili u Big Bangu i ostalo prepustili znanosti), onda možemo reći da iz kombinacije tog i gore spomenutog istraživanja slijedi da teoriju evolucije u pravom smislu riječi podržava samo 12 posto Hrvata, dok ih 46 posto vjeruje u inteligentni dizajn.

Unatoč takvim poražavajućim činjenicama, čini se da se u našim političkim i akademskim krugovima vrlo malo ili gotovo uopće ne raspravlja o tom problemu. Moguće je da među našim znanstvenicima ne postoji kritična masa onih koji u tome vide neki problem ili možda nemaju dovoljno hrabrosti za pokretanje takve osjetljive diskusije.

'Hrvatska znanstvena zajednica je gotovo potpuno inertna prema toj temi, pa čak i kada evoluciju lažima napadaju članovi HAZU-a', ističe Vinković.

'Rekao bih da je pozadina toga dvostruka. S jedne strane naša akademska zajednica općenito dovoljno ne potiče i ne cijeni promociju znanosti u javnosti. S druge strane osjetan je strah od ulaska u javnu debatu oko tema koje se tiču vjere. Rezultat je širenje pseudoznanstvenih ideja poput kreacionizma i inteligentnog dizajna u sve sfere života, od javnog zdravstva i obrazovanja do medija i politike', zaključio je dr. Vinković.