Znanost NOVE GRANICE

Traže se astronauti za nepoznate misije!

• Autor: NJD
  • 8.9.2011 14:22:46
  • 8.9.2011 12:23:48

Što bi NASA trebala učiniti sa svojim timovima astronauta nakon što je ukinut program raketoplana? Novo izvješće kaže: trebala bi povećati njihov broj

Naime, iako dugoročni planovi američke svemirske agencije trenutačno nisu potpuno jasni, povećanje broja astronauta pomoći će u razvoju novih letjelica i smanjiti zdravstvene probleme koje uzrokuje predug i višekratan boravak na Međunarodnoj svemirskoj postaji (ISS).

Broj NASA-inih astronauta vrhunac je dostigao 2000. godine kada ih je bilo oko 150. U to vrijeme agencija je često lansirala raketoplane koji su radili na izgradnji ISS-a. Od tada se njihov broj smanjio na 60-ak. NASA procjenjuje da će joj to biti dovoljno do 2016. jer će do tada njihov jedini zadatak biti održavanje postaje. Međutim, National Research Council (NRC) u srijedu je, na traženje NASA-e, predstavio proračun koji pokazuje da to neće biti dovoljno za buduće potrebe.

Voditelj panela koji je proveo analize NASA-inih potreba, bivši astronaut Frederick Gregory, u izvješću ističe da 60-ak astronauta neće biti dovoljno čak ni ako SAD samo želi sudjelovati u održavanju postaje, a pogotovo ne ako ima namjeru biti više od promatrača u daljnjem istraživanju svemira.

Problem zdravlja

Postšatlovska era agencije za sada nije jasno definirana, no sigurno je da ona ima namjeru nastaviti slati astronaute na ISS barem do 2020. godine, u početku na ruskim raketama, a nakon toga na privatnim svemirskim taksijima. U daljoj budućnosti vjerojatno će slati ljude i na asteroide i Mars. Panel stoga nije mogao precizno odrediti broj astronauta koji joj je neophodan, međutim, proračun pokazuje da on u svakom slučaju mora biti veći od 60.

Jedan od razloga je taj što dug boravak na ISS-u uzrokuje ozbiljne zdravstvene probleme te astronauti moraju raditi velike pauze u letovima. Primjerice, nekoliko mjeseci provedenih u bestežinskom stanju uzrokuje značajan gubitak koštane mase (zbog nedostatka gravitacije), a za oporavak su astronautima često potrebne godine. Jedna nedavna studija pokazala je da dug boravak u svemiru uzrokuje i probleme s vidom – nakon uobičajenog šestomjesečnog rada na ISS-u astronauti su imali problema s fokusiranjem na predmete koji su vrlo blizu ili vrlo daleko. Ove poteškoće izazvalo je naticanje optičkog diska, područja u stražnjem dijelu oka u kojem počinje optički živac. Stručnjaci vjeruju da je uzrok ovoj pojavi utjecaj mikrogravitacije na tekućine. Kod nekih astronauta problem je nestao relativno brzo, a kod drugih potrajao godinama.

SAD treba biti lider, a ne promatrač

NRC također predviđa da će astronauti u budućnosti morati provoditi više vremena na zadacima na Zemlji. Primjerice, trebat će dijeliti svoje znanje s dužnosnicima koji će biti odgovorni za regulaciju komercijalnih svemirskih taksija. Njihovi savjeti bit će korisni i za NASA-in razvoj tehnologija koje će se koristiti u misijama na Mjesec, asteroide ili druge planete.

Gregory ističe da, unatoč kriznim vremenima, postoji cijeli niz argumenata u prilog povećanju broja astronauta.

'To je pitanje koje je važnije od samog ureda astronauta – riječ je o tome želi li SAD u budućnosti biti lider ili samo promatrač', rekao je Gregory i dodao da su danas astronauti uglavnom i znanstvenici, za razliku od onih iz 70-ih koji su većinom dolazili iz redova pokusnih pilota.

Nakon što je izvješće objavljeno, NASA je odgovorila kako ono predstavlja 'koristan savjet za određivanje pravog broja astronauta u trenutku kada ulazimo u novu uzbudljivu eru istraživanja svemira i transporta'.
  • Sviđa vam se članak? Preporučite ga prijateljima putem ovih servisa:
  • Pošaljite mailom
Čitajte još