KEMIJA POČETKA

Predstavljen uvjerljiv scenarij nastanka života

11.08.2011 u 10:19

Studija, u kojoj su sudjelovali Jason E. Hein, Eric Tse i Donna G. Blackmond sa Scripps Research Instituta, otkrila je da su na Zemlji prije pojave života iz lijevih aminokiselina i desnih šećera mogle nastajati preteče ribonukleinske kiseline, RNA.

Biološke molekule kao što su RNA i proteini postoje u prirodnim i neprirodnim (odnosno lijevim i desnim) oblicima koji se nazivaju enantiomeri. Tim je otkrio da kombiniranjem gliceraldehida, u kojem je bio jednak broj lijevo i desno orijentiranih enantiomera, sa 2-amino-oksazolom u nazočnosti aminokiselina nastaju kristali preteča RNA koji su enantiomerski čisti, odnosno svi su iste, prirodne orijentacije.

'Ove aminokiseline omogućile su stvaranje stabilnih oblika isključivo prirodnih preteča RNA', rekao je Hein. 'Na kraju smo pokazali da su rezultati vrlo složene kemije bili iznenađujuće jednostavni.'

U eksperimentu koji je proveo tim iz Scripps Research Instituta prirodne preteče molekula RNA oblikovale su kristalne strukture koje je moguće vidjeti golim okom. Pokazalo se da su ti kristali vrlo stabilni, odnosno da ne podliježu uobičajenoj kemijskoj razgradnji. Na taj način mogu preživjeti sve dok se ne stvore uvjeti pogodni za njihovu transformaciju u RNA.

Kristali preteča RNA

Ribonukleinska kiselina jedna je od tri glavne makromolekule (zajedno s DNA i proteinima) koje su temelj svih poznatih oblika života. Svi stanični organizmi koriste RNA za prijenos genetskih informacija na temelju kojih se stvaraju proteini. Osim toga, neki je virusi koriste kao svoj genetski materijal umjesto DNA. Za razliku od DNA, RNA se sastoji samo od jedne zavojnice.

Mnogi znanstvenici smatraju da su prvi životni oblici bili utemeljeni na RNA. Naime, RNA može pohranjivati genetske informacije baš kao i DNA, a također može biti katalizator kemijskih reakcija. Stoga je moguće da je podržavala predstanični život i bila glavna stepenica u evoluciji staničnog života. Prema toj teoriji, preteče stanica imale su polupropusne membrane koje su na okupu držale molekule RNA i omogućavale povećane razine reakcija enzima. Takve zatvorene strukture pogodovale su prirodnoj selekciji molekula RNA, a time i evoluciji.

Istovjetna orijentacija molekula, koju je u ovoj studiji istraživao američki tim, ključna je za njihovo umnožavanje i preduvjet je za početak i razvoj života.