Znanost ZAMALO PLANET

NASA-in satelit snimio megaasteroid

• Autor: NJD
  • 14.6.2011 11:44:45
  • 14.6.2011 10:53:05

NASA-in satelit Dawn ovih se dana približio asteroidu Vesta i počeo slati prve kvalitetne snimke površine toga golemog tijela čiji se promjer procjenjuje na oko 530 kilometara

Krajem srpnja letjelica bi trebala ući u orbitu Veste koju znanstvenici smatraju protoplanetom – tijelom koje nikada nije uspjelo prikupiti dovoljno materijala da 'izraste' u planet poput Zemlje ili Marsa.

No Vesta je, unatoč tome, impresivan svemirski objekt – drugi je najveći asteroid u pojasu kamenitih ostataka koji kruže oko Sunca između Marsa i Jupitera.

Dawn će u njegovoj orbiti provesti oko 12 mjeseci, a potom će se zaputiti prema Ceresu koji je s promjerom od 950 km daleko najveće tijelo u pojasu asteroida.

Nove fotografije, objavljene u ponedjeljak, značajno su kvalitetnije od prošlomjesečnih na kojima je Vesta izgledala tek kao svijetla točkica.

Posljednje snimke na kojima se jasno vidi neobičan oblik asteroida napravljene su 1. lipnja s udaljenosti od oko 480.000 km. Na gornjoj fotografiji jedan piksel odgovara krugu promjera 45 km na Vestinoj površini.

'Stvarno smo uzbuđeni jer je to uistinu novi svijet kakvoga nikada prije nismo vidjeli', rekao je za BBC dr. Andreas Nathues iz Instituta za istraživanje solarnog sustava Max Planck u Njemačkoj. 'Početkom srpnja imat ćemo rezoluciju koja će biti pet puta bolja od Hubbleove', dodao je.

Vesta nalikuje golemoj izudaranoj nogometnoj lopti, što je rezultat kolosalnog sudara u kojemu je s nje otkinut veliki dio u području južnoga pola. Tako nastali materijali razasuti su posvuda unaokolo, pa se računa da je svaki 20. meteorit koji padne na Zemlju vjerojatno komadić Veste.

I Ceres i Vesta su zanimljiva tijela koja su se tijekom razvoja zagrijala i formirala jasno razdvojene slojeve. Teleskopi su na površini Veste čak zabilježili tragove erupcije, odnosno bazaltne lave.

'Cilj nam je da početkom srpnja dobijemo prve fotografije Veste u boji', rekao je dr. Nathues i objasnio da će se Swift najbliže primaknuti asteroidu na oko 200 km. Najbolja rezolucija s te udaljenosti bit će oko 20 metara po pikselu.

Jednog dana patuljasti planet?

Masa Veste (2,67×10 na 20 kg) toliko je velika da čini oko devet posto ukupne mase cijelog pojasa asteroida. Otkrio ju je njemački astronom Heinrich Wilhelm 29. ožujka 1807. godine. Naziv je dobila po rimskoj boginji domaćinstva, odnosno ognjišta. Najsvjetliji je od svih asteroida, a oko Sunca se kreće na malo većoj udaljenosti od Ceresa. U sudaru koji se dogodio prije nekih milijardu godina izgubila je oko jedan posto svoje mase. Kolizija je na južnom dijelu njezine površine ostavila golem ožiljak – krater.

Postoji mogućnost da jednoga dana bude uvrštena u kategoriju patuljastih planeta u koju spada i Pluton. Temperatura na njezinoj površini kreće se od -20 ºC u dijelovima najviše izloženima Suncu do -190 ºC u najhladnijim. Tipične temperature tijekom dana i noći kreću se od -60 ºC do -130 ºC. Oko svoje osi okreće se vrlo brzo - jednom u 5,342 sati.

• Sviđa vam se članak? Preporučite ga prijateljima putem ovih servisa:
  • Pošaljite mailom
Čitajte još