PLAVI KANIBALI

U srcu Mliječne staze otkriveni prvi 'vampiri'

10.06.2011 u 13:03

Znanstvenici su u središtu naše galaksije otkrili prve prave svemirske vampire – zvijezde koje sišu život drugih zvijezda i pomlađuju se

Ove kanibalske zvijezde, nazvane plavi lutalice, djeluju mlađe i plavije od okolnih zvijezda koje su nastale u isto vrijeme. Astronomi vjeruju da se one pomlađuju zahvaljujući vodiku koji izvlače iz drugih zvijezda ili u sudarima sa svojim žrtvama.

Vampirske zvijezde obično se nalaze u gustim zvjezdanim nakupinama u kojima postoji puno prigoda za kanibalizam. Međutim, znanstvenici su ih sada prvi put otkrili u galaktičkom zadebljanju Mliječne staze, području gusto naseljenom zvijezdama i plinovima u okolici središta naše galaksije.

'Već se duže vrijeme pretpostavlja da u zadebljanju postoje plavi lutalice, međutim nitko nije imao pojma koliko bi ih moglo biti', rekao je Will Clarkson, astronom koji radi na Indiana University u Bloomingtonu i na University of California u Los Angelesu. 'Konačno imamo potvrdu da su tamo.'

Vampiri su možda nastali drugačije

Znanstvenici su u svojim promatranjima teleskopom Hubble istražili oko 180.000 zvijezda u središnjem zadebljanju i njegovoj blizini. Među njima su otkrili 42 neobično plave zvijezde koje izgledaju mnogo mlađe od ostalih. Procjenjuju da bi od te 42 zvijezde između 18 i 37 njih mogle biti plavi lutalice stari od 10 do 11 milijardi godina. Ostale bi mogle biti prave mlade zvijezde ili pak zvijezde koje se uopće ne nalaze u zadebljanju (pogledajte sliku dolje).

Znanstvenici kažu kako je moguće da plavi lutalice nisu nastali u sudarima s drugim zvijezdama već zahvaljujući isisavanju vodika iz svojih kompanjona. To se moglo dogoditi tako da je jedna crvena zvijezda proždrla svojeg partnera u binarnom sustavu ili pak nakon što su se dvije zvijezde u trojnom sustavu spojile u jednu.

'Ima još dosta toga što ne znamo o nastajanju plavih lutalica', rekao je Clarkson. Ovo otkriće takvih zvijezda u središnjem zadebljanju Mliječne staze pomoći će nam da usavršimo svoje modele njihove formacije.'