ET U SUSJEDSTVU

Na obližnjem planetu stvarno bi moglo biti života

18.05.2011 u 11:05

Na planetu udaljenom 'samo' dvadesetak svjetlosnih godina od Zemlje postoje uvjeti pogodni za život, pokazala su nova istraživanja

Naime, novi rezultati objavljeni u časopisu Astrophysical Journal Letters otkrivaju da planet Gliese 581 d, za koji je već ranije utvrđeno da se nalazi u tzv. zlatnoj zoni u kojoj nije ni previše vruće ni previše hladno za postojanje vode u tekućem stanju, također ima i atmosferu koja bi mogla održavati potrebnu temperaturu za razvoj života.

U istom planetarnomu sustavu crvenog patuljka astronomi su otkrili još jednog mogućeg kandidata za evoluciju – Gliese 581 g koji je bio udarna vijest znanstvenih rubrika 2010. Međutim, njegovo postojanje kasnije je dovedeno u pitanje.

Egzistencija Gliese 581 d, koji je 2007. godine otkriven zajedno s Gliese 581 c, mnogo je manje upitna. Znanstvenici su utvrdili da su temperature na Glieseu 581 c više od 1.000 stupnjeva Celzijevih.

Gliese 581 d, čija je masa pet puta veća od Zemljine, a promjer dva puta, u početku se smatrao prehladnim za postojanje tekuće vode. Međutim, francuski su istraživači nedavno napravili računalne simulacije njegove atmosfere koje pokazuju da najvjerojatnije sadrži dovoljne koncentracije ugljičnog dioksida za stvaranje efekta staklenika. Sukladno tome, njihov je model otkrio da bi na planetu moglo biti tekuće vode, oblaka i kiša. Stručnjaci ipak smatraju da njegova previše gusta atmosfera i slabunjavo crveno svjetlo matične zvijezde nisu najpogodniji za život ljudi.

Robin Wordsworth, član istraživačkog tima na Institutu Pierre Simon Laplace u Parizu, kaže da su ovi rezultati još jedna potvrda da u svemiru postoji obilje raznovrsnih planeta i okoliša kakvo vidimo i u našem solarnom sustavu.

'Otkriće je važno jer su modelari klime prvi put dokazali bi planet mogao biti nastanjiv, a promatrači se slažu da on postoji', rekao je Wordsworth.

'Sustav Gliese osobito je uzbudljiv jer se, relativno govoreći, nalazi vrlo blizu Zemlje. Stoga će buduće generacije teleskopima moći izravno tražiti život na Glieseu 581 d.'

Planeti u orbiti crvenog patuljka Gliese 581 pronađeni su kombiniranim 11-godišnjim istraživanjem pomoću spektrometra HIRES na promatračnici Keck na Havajima i instrumenta HARPS u Europskoj južnoj promatračnici (ESO) u Čileu. Oba uređaja otkrivaju teturanje zvijezda pod utjecajem gravitacije njihovih planeta.

Kada je projekt HIRES započeo prije 25 godina, instrumenti su mogli otkriti samo vrele divove veličine Jupitera koji na malim putanjama svojom gravitacijom izazivaju snažne promjene u brzini kretanja matičnih zvijezda. No tehnologija je otad znatno napredovala.