PETI ROĐENDAN ORBITERA

Ovakve fotke Marsa još niste vidjeli!

11.03.2011 u 11:16

NASA-ina letjelica Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) u četvrtak je obilježila pet godina leta u orbiti Crvenog planeta

Od ulaska u stalnu putanju 10. ožujka 2006. godine, MRO je na Zemlju poslao 131 trilijun bitova podataka i više od 70.000 slika – više od svih međuplanetarnih misija do sada zajedno.

Nakon što je u prve dvije godine ispunio svoje ključne znanstvene ciljeve, NASA mu je odlučila produžiti životni vijek, pa je posljednje tri godine proveo snimajući promjene na dinamičnoj površini susjednog planeta.

'Svaka je Marsova godina (koja traje dvije zemaljske) jedinstvena. Dodatne informacije pružile su nam bolji uvid u prirodu promjena na njegovoj površini i u atmosferi', rekao je Rich Zurek iz NASA-inog Jet Propulsion laboratorija (JPL).

'Saznali smo da je Mars dinamičniji i raznolikiji planet nego što smo mislili prije pet godina. I dalje nastavljamo otkrivati nove stvari', objasnio je Zurek.

Misija je rasvijetlila burnu geološku prošlost planeta i utvrdila da je na njemu svojevremeno bilo dosta vode. Neka njegova područja mogla su čak biti pogodna za razvoj života. Znanstvenici pretpostavljaju da je moguće da i danas za najtoplijih ljetnih dana nekim dijelovima Marsove površine teče voda i formira potoke i vododerine.

MRO je opremljen s pet znanstvenih instrumenata, među kojima i radarom koji snima njegovu površinu, spektrometrom koji istražuje njegov mineralni sastav te kamerom koja snima oblake i pješčane oluje. No najvažniji od svih je kamera High Resolution Imaging Science Experiment (HiRise) koja s udaljenosti od 300 km razaznaje predmete veličine košarkaške lopte.

MRO je lansiran 12. kolovoza 2005. godine iz zračne baze Cape Canaveral na Floridi. Njegova izgradnja stajala je 720 milijuna dolara, a konstruirao ga je Lockheed Martin. Glavna zadaća bila mu je snimanje Marsove površine radi odabira pogodnih lokacija za slijetanje budućih misija. Odigrao je ključnu ulogu u pronalaženju mjesta u Marsovoj arktičkoj Zelenoj dolini na koje je 25. svibnja 2008. godine sletio Phoenix Lander.

Orbiter bi trebao imati važnu ulogu i u izvođenju misije Mars Science Laboratory koja bi 2012. godine trebala na Mars spustiti rover Curiosity. 'Pripremamo se osigurati podršku za dolazak Mars Science Laboratoryja i operacije rovera', rekao je Phil Varghese iz JPL-a. 'U međuvremenu ćemo nastaviti sa znanstvenim istraživanjima Marsa.'

Prigodom pete obljetnice ulaska MRO-a u orbitu Crvenog planeta predstavljamo vam izbor nekih od njegovih najboljih fotografija.