Znanost PRVO SVJETLO SVEMIRA

Otkrivena eksplozija jedne od prvih zvijezda

• Autor: NJD
  • 8.1.2011 7:00:37
  • 6.1.2011 11:10:34

Američki i britanski znanstvenici združenim su snagama otkrili ostatke zvijezde koja je eksplodirala prije više od 13 milijardi godina, samo nekoliko stotina milijuna godina nakon velikog praska

Zvijezda je, tvrde stručnjaci, vjerojatno bila jedna od prvih koje su svijetlile u ranom svemiru, a od nje je preostao samo oblak plina koji je izbacila na samrti. Tragovi su otkriveni zahvaljujući blještavom zračenju s ruba udaljene crne rupe.

Neuobičajeno obilje atoma u oblaku ukazuje da je zvijezda bila izgrađena gotovo isključivo od vodika i helija.

U istraživanju, predstavljenom u časopisu Monthly Notices of the Royal Astronomical Society, sudjelovali su znanstvenici s dva najsnažnija teleskopa na svijetu – Kecka na Havajima i Vrlo velikog teleskopa u Čileu.

Rezultati otkrivaju procese koji su se odvijali u najranijim fazama razvoja svemira na kraju tzv. 'Mračnog doba', odnosno na početku formacije prvih zvijezda.

'To je razdoblje o kojem jako malo znamo. Svemir je tada bio prilično dosadno mjesto ispunjeno gotovo ničim drugim osim plinovima vodika i helija. Zato ga zovemo 'Mračnim dobom'', objasnio je prof. Max Pettini s Astronomskog instituta u Cambridgeu. 'To početno stanje na neki se način transformiralo u prekrasnu mješavinu planeta i galaksija koju vidimo i danas.'

Pettinijev tim istražio je sastav udaljenih oblaka iz kategorije tzv. prigušenog Lymanovog alfa sustava, na rasvjeti koju zrače kvazari, izuzetno svijetle galaksije čiji sjaj stvaraju moćne crne jame u njihovim središtima. Analiza oblaka pokazala je da je omjer ugljikovih atoma u odnosu na atome željeza u njima 35 puta veći od onog u našem Suncu. To znači da je zvijezda bila oko 25 puta veće mase od naše te da se na početku sastojala gotovo isključivo od vodika i helija kao što se i moglo očekivati od zvijezde s kraja 'Mračnog doba'.

'Prve su zvijezde svojevrstan sveti gral astronoma', rekao je prof. Pettini. 'Vjerujemo da su one živjele kratko, ali žestoko. Sada su već sve mrtve tako da ih ne možemo vidjeti čak ni najsnažnijim teleskopima. Stoga je ovo prvi put da smo uspjeli pronaći tragove – mješavinu ugljika, kisika i željeza - jedne od prvih zvijezda u svemiru.'

Znanstvenici već dulje pretpostavljaju da su prve zvijezde bile vrući divovi koji su bitno promijenili svemirski okoliš. One nisu samo posijale teške elemente neophodne za formiranje planeta, već su snažnim ultraljubičastim zračenjem spržile neutralne atome i potaknule stvaranje plazme koja još uvijek ispunjava međugalaktički prostor.

Podrobnija istraživanja 'Mračnog doba' pospješit će naredna generacija moćnih teleskopa sa zrcalima promjera više desetaka metara. Primjerice Europska južna promatračnica planira izgraditi teleskop sa zrcalom promjera od čak 42 metra.

Vrlo veliki teleskop (VLT) u Čileu