MALE MUDRICE

Već kao bebe prepoznajemo zablude i uvjerenja

27.12.2010 u 10:36

Bionic
Reading

Djeca već u dobi od nekoliko mjeseci mogu osjetiti da uvjerenja ljudi s kojima dolaze u kontakt ne odgovaraju stvarnosti, pokazalo je najnovije istraživanje

Znanstvenici su dosad smatrali da djeca prije četvrte ili pete godine života uglavnom ne mogu otkriti kada ljudi djeluju na temelju svojih uvjerenja, a ne u skladu sa stvarnom situacijom u kojoj se nalaze.

Međutim, prema studiji objavljenoj u novom broju časopisa Science, bebe su već u dobi od sedam mjeseci osjetljive na zablude.

Stručnjaci već godinama vode rasprave o tome je li sposobnost razumijevanja namjera urođena ili se razvija prikupljanjem informacija i iskustava tijekom ranog djetinjstva. Prijašnja su istraživanja išla u prilog druge teorije.

Klasičan primjer takvih eksperimenata je onaj u kojem dijete gleda dječaka Maxija kako sprema čokoladu u kuhinjsku ladicu. Maxie potom odlazi, a neka druga osoba premješta čokoladu u ormarić. Maxie se konačno vraća po svoju čokoladu, a djeca trebaju odgovoriti gdje će je dječak tražiti – u ladici, gdje misli da se nalazi, ili u ormariću, gdje se stvarno skriva.

Psiholog Josef Perner, specijalist za kognitivni razvoj sa Sveučilišta u Salzburgu, koji je provodio pokuse s Maxijem 1980-ih, kaže da će trogodišnjaci odgovoriti da će dječak tražiti čokoladu u ladici. 'No tek s četiri ili pet godina djeca će shvatiti da Maxie ne djeluje u skladu sa stvarnošću, već prema svojim unutrašnjim uvjerenjima', ističe Perner.

U novom istraživanju stručnjaci su koristili sličnu metodu prepoznavanja zablude. Sedmomjesečnim bebama prikazan je video u kojem stvorenje nalik na Štrumfa ostavlja loptu na stol iza zaslona. Nakon što stvorenje ode, lopta se pomakne ili ostane stajati na istom mjestu, a zaslon se spušta da bi djeca vidjela gdje se nalazi. Dakle, kada se štrumfoliko biće vrati, lopta će se ponekad nalaziti ondje gdje je očekuje, a ponekad na nekom drugom mjestu. Rezultati su pokazali da djeca dulje gledaju u ekran kada se očekivanja stvorenja ne podudaraju sa stvarnošću. Voditeljica studije Agnes Kovacs s Mađarske akademije znanosti u Budimpešti ističe da to znači da djeca i prije prve godine života imaju sposobnost prepoznati zablude.

Autori ističu da društvene interakcije u velikoj mjeri ovise o sposobnosti da se razumiju tuđa uvjerenja čak i kada se protive našima. Naime, takve situacije uglavnom vode do složenog problema prihvaćanja oprečnih predstava u umu.

No stručnjaci ističu da je potrebno provesti dodatna istraživanja da bi se potvrdio zaključak te studije, jer je rezultate teško pravilno interpretirati kada u eksperimentima sudjeluju djeca koja još ne znaju govoriti.