Tehnologija PRLJAVE IGRE

Online recenzije mogu spasiti, ali i uništiti vaš biznis

Rezultati zanimljivog istraživanja potaknuli su sumnje kako će internet postati pun lažnih recenzija i kritika, naročito nakon skandala s britanskim piscem R. J. Elloryjem koji je deset godina lažirao recenzije svojih romana na Amazonu

Recenzije restorana koje gosti pišu na internetu, a naročito na stranicama kao što su Amazon, Tripadvisor, Toptable ili Yelp.com mogu imati značajan učinak na poslovanje tih restorana, pokazalo je zanimljivo istraživanje profesora s Berkeleya, Michaela Andersona i Jeremyja Magrudera, koje je objavljeno u rujanskom izdanju Economic Journala.

Naime, u vrijeme kada svi zahvaljujući internetu mogu biti kritičari, broj zvjezdica koje dodjeljuju korisnici nikada nije bio tako važan kao danas. No do sada nitko nije znao niti približno koliko pozitivne kritike na internetu zaista mogu utjecati na poslovanje. Anderson i Magruder prikupljali su isključivo pozitivne kritike, i to na reprezentativnom uzorku od 300 restorana u San Franciscu. Kritike su zatim uklopili na ljestvicu ocjenjivanja po broju zvjezdica na Yelp.com, popularnom sajtu na kojem se recenziraju razna mjesta i usluge.

210868,209733,208764,208791

Rezultati su bili prilično iznenađujući, jer se pokazalo da su restorani kojima se rejting podignuo za samo pola zvjezdice počeli bilježiti veći broj gostiju i bolji promet u večernjim satima. Ono što je još zanimljivije, veći broj gostiju i bolji promet se ostvario bez snižavanja cijena i kvalitete usluga, čime je potvrđeno da su isključivo pozitivni komentari gostiju restoranima donijeli još više klijentele. Većina restorana zadržala je nove goste bez uvođenja novosti u ponudu, ali zadržavajući nivo koji su imali.

Naravno da su ovi rezultati potaknuli i sumnje kako bi vlasnici restorana sada mogli sami ostavljati razne kritike na internetu te blatiti konkurenciju. Međutim, najpopularniji sajtovi za korisničke recenzije restorana imaju dosta rigorozne mjere provjere, iako se naravno i njima znaju dogoditi propusti. Ali oni zato imaju i vrlo učinkovitu mjeru 'kažnjavanja' vlasnika restorana koji se služe prljavim trikovima. Tripadvisor tako primjerice pored restorana i hotela za koje sumnjaju da sami stavljaju pozitivne komentare o sebi na internet stavljaju crvene zastavice.

Naime, lažiranje kritika i recenzija posljednjih je dana dobilo puno prostora u medijima nakon što je otkriveno da je britanski pisac Roger Jon Ellory koristio nekoliko različitih pseudonima i na Amazonu pisao pozitivne kritike o svojim knjigama, dok je izrazito negativno pisao o romanima svojih kolega. Ellory je otkriven jer su se na Amazonu prečesto počela pojavljivati imena koja o Elloryjevom krimićima pišu pozitivno, a o ostalim krimićima negativno.

Ellory je tako o svojim romanima napisao da su 'moderna remek-djela', 'briljantno napisana'. Priznao je u otvorenom pismu da je pisao lažne kritike već deset godina, što je naravno izazvalo osudu književne javnosti u Velikoj Britaniji, koja se i ranije susrela sa sličnom pričom. Prije dvije godine povjesničar Orlando Figes na Amazonu je radio identičnu stvar koju je napravio Ellory.
  • Sviđa vam se članak? Preporučite ga prijateljima putem ovih servisa:
  • Pošaljite mailom
Čitajte još