JABUKA ÜBER ALLES

Apple može još rasti

22.08.2012 u 11:45

Bionic
Reading

Iako je postala najvrednija američka tvrtka u povijesti, čini se kako tvrtka iz Cupertina može još i više. Gdje je granica?

Tržišna vrijednost Applea dosegla je 20. kolovoza 623,5 milijardi dolara. Rast zarade te kompanije dosad je bio brži od rasta vrijednosti njenih dionica - tijekom zadnje dekade vrijednost dionica porasla je osamdesetak puta, zarada po dionici više nego tristotinjak puta.

Kompanija je u dobroj poziciji - odlično zarađuje zahvaljujući visokim profitnim maržama i velikoj potražnji za njezinim proizvodima, a sjedi i na ogromnoj zalihi gotovine. U idućih 12 mjeseci, nadaju se analitičari, njena bi vrijednost mogla i premašiti 700 milijardi dolara.

Projekcije rasta odraz su optimizma, odnosno očekivanja da će šef Applea Tim Cook iskoristiti 117,2 milijarde dolara gotovine za nastavak rasta na tržištima mobilnih uređaja i ulazak na nova, uključujući televizore, piše Bloomberg.

Puno toga će ovisiti i o uspjehu nove generacije iPhonea. Već se sada procjenjuje da bi Apple mogao prodati ukupno 250 milijuna primjeraka tijekom životnog ciklusa uređaja koji bi trebao biti predstavljen za manje od mjesec dana, a u prodaju pušten mjesec ili dva nakon toga.

U planu je, navodno, i manji, jeftiniji iPad, kao i pokušaj proboja na tržište kablovske televizije s vlastitim uređajem.

Koliko bi zlatno doba Applea moglo potrajati? Odgovor na to pitanje uvelike ovisi o tome koliko će dugo moći izbacivati tako ludo tražene proizvode.

Noviji proizvodi, poput iPada i iPhonea, čine više od 60 posto njegovih prihoda tijekom zadnje fiskalne godine, a iPodov je udio pao na ispod sedam posto.

Odlična prodaja tableta i pametnih telefona potiče i dobru prodaju preostalih proizvoda iz ponude, kao i potražnju za uslugama poput iClouda. Je li to dovoljno za dugoročno održiv rast, dvojbeno je.

Bit će izazovno održati i sadašnju razinu profitnih margina, naročito na tržištima poput televizijskog, gdje su one u pravilu niže.

No Apple osvaja tržišni udio i u kategorijama u kojima je dosad bio slabije zastupljen, poput korporacija. Broj iPhonea u kompanijama Fortune 500 se udvostručio, a iPada utrostručio tijekom prošle godine. Za očekivati je da neće stati na tome, već će pojačati prodaju i razvoj rješenja za svoje uređaje.

Ako se makroekonomska situacija drastično ne pogorša, Apple bi trebao moći nastaviti rasti, a da ne ugrozi svoje najvažnije brendove. Manje zahtjevne i kupce niže platežne moći pokrit će starijim modelima iPhonea i iPada po nižim cijenama, što si može dopustiti sve dok cijene komponenti padaju brže od cijena uređaja.

A uz tako snažan brend, budućnost se čini primamljivom.