DEBAKL U BITCI S PIRATIMA

HADOPI nije ispunio očekivanja i gasi se

20.08.2012 u 11:54

Bionic
Reading

Najstroža agencija za borbu protiv pirata u Europi se pokazala preskupom i neučinkovitom. U tri godine nikome nije dokazano da je ilegalno skidao sadržaj s interneta

Jedna od najstrožih agencija u Europi koja se bavi zaštitom autorskih prava i bori se protiv ilegalnog skidanja sadržaja s interneta, francuski HADOPI - koja je dobila ime po istoimenom zakonu - najvjerojatnije će biti ukinuta.

Ova agencija, osnovana 2009., koju je bivši francuski predsjednik Francois Sarkozy proglasio 'dijamantom pravosuđa' pokazala se kao potpuni debakl, a i od samog početka je dobivala negativne reakcije.

Naime, prema HADOPI-ju svatko koga se uhvati u ilegalnom skidanju sadržaja s interneta završava na sudu i trajno ostaje bez mogućnosti pristupa internetu iz svog doma, a bez interneta ostaju i oni koji žive u istoj kući s tom osobom. Ta zadnja stavka je od osnivanja HADOPI-ja bila zasuta kritikama, ali Sarkozy to nikada nije promijenio.

Međutim, HADOPI se u stvarnosti pokazao velikim promašajem i trenutačno je agencija ostala bez budžeta, iz državne blagajne im neće sjesti nijedan euro, a nova francuska vlada nije pokazala interes da nastavi održavati HADOPI na životu.

Naime, od svog osnivanja, HADOPI je radio u tri faze. Prva faza je slanje e-mailova upozorenja onima za koje se sumnja da ilegalno skidaju sadržaj s interneta, druga faza je identificiranje onih koji krše autorska prava, a treća faza je trajno isključivanje interneta tim osobama.

HADOPI je od 2009. poslao milijun e-mailova upozorenja, identificirano je tek 314 osoba za koje se sumnja da su ilegalno skidale sadržaj s interneta i kršile autorska prava, ali baš nikome nije zabranjen pristup internetu.

Njihovi godišnji troškovi iznose 12 milijuna eura pa stoga i ne čudi da se Francuzi žele riješiti ove agencije.

Nova francuska ministrica kulture Aurelie Filipetti, koja je i pokrenula inicijativu da se agencija ukine, rekla je za francuski Nouvel Observateur kako je 12 milijuna eura godišnje (oko 90 milijuna kuna) i plaće za 60 zaposlenih ipak malo previsoka cijena da bi se poslalo milijun e-mailova.

Osim što se HADOPI pokazao kao preskupa mašinerija za gotovo bijedne rezultate, isto tako se pokazao i neučinkovit. Naime, Francuzi nemaju nikakve konkretne rezultate što se tiče smanjenja piratstva u Francuskoj. U prosjeku svaki drugi Francuz koji ima pristup internetu i dalje ilegalno skida nekakav sadržaj s interneta, što je ista brojka kao i prije osnivanja HADOPI-ja.

Od osnivanja HADOPI-ja jedino se povećala prodaja na iTunesu, ali to nema veze s HADOPI-jem, već s činjenicom da je otprilike u to vrijeme iTunes u Francuskoj pokrenuo neke dodatne servise, poput mogućnosti kupovanja filmova i videoigara.

Ukidanje HADOPI-ja, koje će se kako stvari sada stoje, vrlo vjerojatno dogoditi odjeknula je i kao neugodna vijest u Velikoj Britaniji gdje se razmišlja o sličnoj stvari.

Problem je, naravno, u novcu. Ni Britanci ne žele potrošiti milijune eura kako bi samo upozoravali korisnike da će biti kažnjeni ako budu uhvaćeni s ilegalnim internetskim sadržajem.

Zanimljivo je da Britanci nemaju plan B, već su se oslanjali isključivo na iskustvo Francuza, koji su tek sad otkrili da i nije bilo tako sjajno kakvim su ga predstavljali posljednje tri godine.