REVOLUCIJA NA POMOLU

Hoćemo li u budućnosti plaćati mobitelima?

29.03.2012 u 14:55

Bionic
Reading

Do 2015. globalno će biti isporučeno 2,1 milijardu pametnih telefona. Mogli bi okrenuti naglavce način na koji kupujemo, ali i na koji se odnosimo prema novcu

Pitanje postavljeno u naslovu članka već sad se čini retoričkim. Mobilno plaćanje polako, ali sigurno dobiva na zamahu, postajući sve popularniji način obavljanja transakcija diljem svijeta, od najsiromašnijih zemalja u razvoju do najbogatijih poput Japana.

Njime su se počeli baviti ključni igrači - tehnološki divovi poput Googlea, Applea i Microsofta, kartičarske korporacije poput Vise, telekom operatori poput Orangea...

Do 2015. godine, kaže IDC, na globalnoj će razini biti isporučeno 2,1 milijardu pametnih telefona. Procjena je tvrtke Juniper Research da će svijet do iste godine mobilno plaćati robu i usluge u vrijednosti 670 milijardi dolara.

Ipak, ne treba očekivati da će rast biti eksplozivan, bar ne u razvijenim zemljama. Trebat će vremena dok se razbije začarani krug u kojem kupci žele da trgovci mogućnost mobilnog plaćanja uvedu što prije, a trgovci žele što više kupaca koji će ga koristiti, kako bi opravdali ulaganje u novi hardver i softver.

Usto, velike prepreke bit će međusobno povezana pitanja vezana uz sigurnost i povjerenje u korištenje takvog načina plaćanja. No, obje su savladive. Vjerojatno ne do 2015. godine, ali u dogledno vrijeme sigurno.

Tim prije što pametni telefoni imaju sigurnosne prednosti s kojima se klasični novčanici i kreditne kartice ne mogu mjeriti. Recimo, moguće ih je onesposobiti za korištenje na daljinu, zaključavanjem ili brisanjem podataka potrebnih za obavljanje transakcija.

Pet mogućih modela

Trenutno postoji pet osnovnih tipova mobilnog plaćanja. Pogledajmo ukratko o čemu se radi kod svakog od njih.

Mobilno plaćanje na točki prodaje
Način plaćanja o kojem se najviše priča zadnjih godina. Pametni telefon postaje novčanik, a koristite ga kako bi - uz pomoć tehnologije NFC, kucni-i-kreni ili neke treće - na licu mjesta platili robu ili uslugu. U toj su kategoriji projekti Google Wallet, Isis i slični.

Mobilno plaćanje kao točka prodaje
Drugi način plaćanja o kojem se puno govori. Mobitel se, u stvari, pretvara u blagajnu, koju trgovci, ugostitelji i ini koriste kako bi obradili transakcije kreditnom karticom. U toj su kategoriji Square i Verifone.

Mobilno plaćanje kao platforma
Način plaćanja koji obuhvaća sve - plaćanje na točki prodaje, naplatu online, slanje novca, plaćanje slanjem SMS-a ili neku metodu koju još nismo otkrili. Prodavači moraju imati otvoren korisnički račun kod tvrtke koja nudi platformu da bi je mogli koristiti. U toj su kategoriji PayPal, Seconds i Serve.

Naplata putem operatora
To je mobilno plaćanje koje najbolje poznajemo. Koristi se onako kako danas plaćamo zvonca za mobitele, parkiranje ili kartu za javni prijevoz u Zagrebu. Onima koji vam nešto prodaju kažete: 'Stavite to na moj račun.' Ceh platite kad vam mobilni operator pošalje mjesečni račun, pa ne morate imati ni kreditnu karticu. U toj su kategoriji modeli koje nude PaymentOne, Zong, Boku i MoPay, recimo.

Plaćanje u zatvorenoj petlji
Mobitel postaje kreditna kartica koju izdaju trgovci, ugostitelji ili već netko. Prilično je skupo i rijetko, ali nije bez presedana. Primjerice, američki lanac kafića Starbucks se na to odlučio. Zabilježili su tri milijuna mobilnih transakcija tijekom prva dva mjeseca.

Što će od toga prevladati? Teško je prognozirati. Prihvaćanje će vjerojatno varirati od zemlje do zemlje. Najviše izgleda za masovno globalno korištenje ima mobilno plaćanje kao platforma, zato što traži manje ulaganja u infrastrukturu poput čitača, posebnih blagajni i slično.

Trgovine više neće biti iste


No, to ne znači da drugi oblici nemaju izgleda za uspjeh, naročito ako veliki igrači poput Googlea, Applea ili velikih kartičarskih kuća ne pronađu način kako smanjiti troškove instalacije sustava.

Neće se promijeniti samo način na koji plaćamo, već i mjesta na kojima trošimo. Ponajprije se to odnosi na dućane.

Zahvaljujući mobilnom plaćanju, kupovina bi mogla postati integrirano iskustvo - popusti i lokalno ciljano oglašavanje čine mobitele naprednijim rješenjem koje nudi daleko više mogućnosti.

Trgovcima će nas pomoću pametnih telefona moći navoditi do različitih dijelova dućana, ali i uvesti posebne ponude i oglašavanje u realnom vremenu. Recimo, ako uzmete oblatne za torte, moći će vam ponuditi ili upozoriti na aktualni popust na čokoladu, šećer, pekmez ili neki drugi sastojak.

Pristane li dovoljan broj kupaca dati dovoljnu količinu podataka o sebi, nisu nezamislive ni instant ponude koje će biti krojene po mjeri vašim mogućnosti i potreba.

Osim toga, trgovci će znati više o nama nego danas. Moći će pratiti što kupujemo, koliko smo spremni platiti, koliko često se vraćamo po određene artikle... Što će im omogućiti učinkovitiju nabavu, prodaju i oglašavanje, pa time i moguće snižavanje troškova poslovanja, odnosno povećanje zarade.

S nekim rješenjima, poput plaćanja SMS-om, nestaju brojna postojeća ograničenja kad, gdje i kome možemo plaćati. Zamislite, recimo, noćni provod u kojem ne morate razmišljati gdje je najbliži bankomat.

Prilika za bolju kontrolu troškova


Revoluciju će doživjeti i praćenje troškova. Aplikacije za to postoje već neko vrijeme, neke od njih su i razmjerno popularne. No, do šire publike nisu doprle između ostalog i zato što je svakodnevno unošenje podataka o tome na što smo potrošili novac često nepraktično i gnjavaža.

Širenje mobilnog plaćanja, u kombinaciji s usponom pametnih telefona, moglo bi dovesti do eksplozije nove generacije tih aplikacija, koje će većinu troškova unositi automatski kako ih plaćamo.

Već i sama interakcija s digitalnim sučeljem, umjesto korištenja komada plastike, djelovat će na nas drukčije psihološki. Mobitel nas može, ako ništa drugo, upozoriti kad pretjeramo.

A zahvaljujući geolokacijskim mogućnostima, moći ćemo znati točno gdje smo, primjerice, našli nešto na popustu. Square već danas nudi rješenje nazvano CardCase, koje uz lokaciju daje i podatke o vremenu kupnje, potrošenom iznosu, kao i detaljan račun.

Promjene čekaju i financijski sektor. Računa se da u svijetu ima 1,7 milijardi ljudi koji nemaju pristup bankarskim uslugama, ali imaju mobitele. Zemlje u razvoju sve se više oslanjaju na plaćanje mobitelom zato što to olakšava transakcije siromašnom dijelu stanovništva i jeftinije od uvođenja kreditnih kartica.

Pa vidite hoće li to tržište s vremenom eksplodirati ili neće.