Tehnologija POMOĆ POČETNICIMA

9 savjeta za procjenu vrijednosti start-upa

  • Autor: M. W.
  • 27.6.2011 13:38:30
  • 27.6.2011 11:47:40

Pokrenuli ste tvrtku. Možda štrikate kod, dižete servis u računalnom oblaku ili ćete prodavati nešto. Da bi posao krenuo, trebate novac i ulagače. Kako odrediti koliko vrijedi?

Ne postoji magična formula koja će izbaciti gotov rezultat zbog toga što su takve procjene izrazito subjektivne. Recimo, poduzetnik u svom poslu vidi ogroman potencijal, stoga ga visoko vrednuje. Ulagač, s druge strane, vidi tvrtku kojoj treba kapital da bi se razvila i koja bi bez njega mogla propasti pa je u poziciji niže je vrednovati.


Evo što Mashable nudi kao smjernice o kojima treba razmišljati pri procjeni vrijednosti prije razgovora s ulagačima.


1) Što vam je potrebno?

Prije nego što odredite vrijednost tvrtke trebat ćete izračunati koliko vam je novca potrebno za neposredan i dugoročan uspjeh. Jednom kad otkrijete koliko vam kapitala treba za opstanak i razvoj, možete se usredotočiti na duge čimbenike koji određuju vrijednost poslovanja.

2) Udio

Teško ćete naći nekog tko se rado odvaja od vlasničkog udjela u tvrtki koju je pokrenuo. No želite li kapital, trebate biti spremni na to. Odredite raspon koji ste spremni ponuditi investitorima.

Pazite da ne ponudite previše da ne biste izgubili kontrolu ili razvodnili vrijednost kompanije. Ali pazite i da ne ponudite premalo te time odbijete potencijalne ulagače. Dobra mjera je oko 10 do 20 posto za početak.

3) Intelektualno vlasništvo

Patent, dizajn, kod... sve to može podići vrijednost vaše tvrtke. Raspitajte se o kompanijama koje imaju slično intelektualno vlasništvo kao i vi te usporedite kako su ga one vrednovale.

4) Druga imovina

Podižući posao možda ste kupili ili stvorili imovinu potencijalno zanimljivu ulagačima. Primjerice, to može biti ime domene, računalna oprema i infrastruktura, poslovni prostor... Puno je lakše vrednovati opipljivu imovinu, ali ne zaboravite na neopipljivu.

5) Brana ulasku konkurencije

Imajte na umu i koliko će vremena trebati nekome da kopira vašu ideju. Jednostavne zamisli često se moraju vrlo brzo braniti od drugih koji imaju istu ili dovoljno sličnu ponudu. Pogledajte samo koliko brzo smo dobili desetke klonova Groupona na našem tržištu.

Start-up tvrtke s idejama koje je teško i/ili skupo kopirati imat će manje konkurenata i bolje izglede za zauzimanje većeg tržišnog udjela, stoga bi mogle biti zanimljivije ulagačima.

6) Buduća vrijednost

E, ovo je vjerojatno najteži i najsubjektivniji dio procjene, pogotovo kad je tvrtka na samom početku, kada nema puno već ostvarenih rezultata i konkretnih scenarija za uspjeh. Ipak, važno je da se ne podcijenite. Solidan poslovni plan i realno procijenjene prilike za razvoj bit će dovoljni da uvjerite investitora.

7) Koriste li vaš proizvod/uslugu?

Ako da, na konju ste. Ulagači vole kad već postoji potražnja za onim za što trebaju dati svoj novac. Imate li klijente, izračunajte isplati li vam se ponuditi besplatno to što nudite na određeno razdoblje da biste ih što više privukli i zadržali.

8) Priča li se o vama?

Pišu li mediji o onome što radite ili namjeravate napraviti? Smatraju li to jedinstvenim? Je li im kul? Javljaju li vam se zbog toga ulagači sami? Uključite i to u procjenu vrijednosti. Opet, pazite da ne pretjerate.

9) Tržište

Kao i kod bilo koje robe i usluge, procjena vrijednosti vaše tvrtke u velikoj mjeri ovisi o ponudi i potražnji. Ako je vaš koncept novost, prvi na tržištu te zadovoljava potrebe potrošača, vrijednost će rasti. Ako je tržište u padu ili zasićeno sličnim, već etabliranim proizvodima, ulagače ćete teže nagovoriti na plaćanje veće cijene.

Nemojte smetnuti s uma da se tržište stalno mijenja i da trebate dobro pogoditi vrijeme za prikupljanje kapitala.

Korištenjem tih smjernica pri procjeni dobit ćete iznos bliži onome koji će ulagač smatrati prihvatljivim. Važno je jasno naglasiti ono što smatrate vrijednim u svojoj kompaniji. Vaše samopouzdanje učvrstit će njihovo povjerenje u vaše vodstvo i kasniji poslovni uspjeh.
  • Sviđa vam se članak? Preporučite ga prijateljima putem ovih servisa:
  • Pošaljite mailom
Čitajte još