Teen VEGETARIJANSTVO

Možeš li zamisliti život bez mesa?

  • Autor: N.LJ.J.
  • 17.3.2009 8:45:12
  • 22.11.2008 0:00:00

Možda niste znali da postoji Meatout Day – Svjetski dan bez mesa. Ako razmišljate o prelasku na vegetarijanstvo ili pak ne možete zamisliti svoj život bez šnicla i ćevapa, saznajte sve o ovom načinu prehrane.

Svake godine u ožujku, točnije 20. ožujka obilježava se Meatout Day – Svjetski dan bez mesa a sve je veći broj ljudi koji se odlučuju na život bez konzumacije mesa.

U Hrvatskoj živi svega oko četiri posto vegetarijanaca, no brojka je vjerojatno i viša jer se u posljednje vrijeme sve više ljudi, najčešće mladih, odlučuje na takav način prehrane. Razlozi mogu biti različiti – od etičkih (zbog nehumanih postupaka kojima su izložene životinje u mesnoj industriji) i ljubavi prema životinjama ('Kako da jedem slatka male janjce i teliće?!') do zdravstvenih (antibiotici i hormoni stresa u mesu) i ekoloških. U Hrvatskoj rjeđe, no u razvijenijim zemljama ljudi se na vegetarijanstvo odlučuju i zbog globalnog zatopljenja i zaštite okoliša. Više o povezanosti vegetarijanstva i ekologije pročitaj ovdje.

TKO JE TKO?

Osobe koje su izabrale život bez mesa možemo podijeliti u dvije velike skupine – vegetarijance i vegane. Vegetarijanci ne jedu meso, ali papaju ono što životinje proizvode – primjerice jaja, mlijeko, sir i slično. Vegani ne jedu apsolutno ništa životinjskog porijekla, dakle ni jaja, ni mlijeko, ni sir.

Postoji i šira podjela osoba koje izbjegavaju meso ili jedu samo određenu vrstu mesa i životinjskih proizvoda. Semivegetarijanci izbjegavaju crveno meso i jedu piletinu, ribu, plodove mora, jaja i mliječne proizvode. Ovolaktovegetarijanci jedu jaja i mliječne proizvode. Laktovegetarijanci jedu mliječne proizvode. Peskovegetarijanci jedu ribu. Frutarijanci jedu samo voće. Fleksiterijanci prilagođavaju svoju prehranu. Markobiotičari jedu hranu prema propisima makrobiotike, što može uključivati i izbjegavanje mesa iz zdravstvenih razloga, ravnomjeran unos svih namirnica.

MALO POVIJESTI

Vegetarijanstvo je poznato još od davnina, posebno u Indiji, gdje je bilo dio vjerske prakse takozvanog nenasilja. Danas čak oko 30 posto Indijaca izbjegava meso, u usporedbi s npr. SAD-om, u kojem se samo tri posto stanovništva deklarira vegetarijancima. U Europi je vegetarijanstvo propagirao Pitagora u 6. stoljeću prije Krista. U Londonu je 1847. osnovano prvo vegetarijansko društvo čiji je član bio i veliki Gandhi dok je ondje studirao. Bez mesa žive najviše budisti, hindusi, tibetanci, rastafarijanci.

VEGETARIJANSTVO I ZDRAVLJE

Razmišljaš li o vegetarijanstvu, vjerojatno tvoji starci neće biti oduševljeni i brinut će se kako će se takav način prehrane odraziti na tvoje zdravlje. Dobra je vijest da su najnovija istraživanja pokazala da vegetarijanci imaju niži postotak pojedinih vrsta tumora, kao npr. debelog crijeva, dojke i prostate. Zahvaljujući niskim vrijednostima masnoća, vegetarijanci imaju prosječno nižu tjelesnu težinu, niži krvni tlak i rjeđe obolijevaju od dijabetesa tipa 2.

No biti vegetarijanac nije tako jednostavno. Nije dovoljno samo ne jesti meso, posebno kad si u razvoju. Proteine ne mogu zamijeniti ugljikohidrati. Neki novopečeni vegići jednostavno izbace iz prehrane meso, pa, zbunjeni jer ne znaju što jesti, prehranu svode na tjesteninu i tzv. priloge. Na taj se način mogu i udebljati.

Važno je pobrinuti se da dobivaš sve potrebne tvari iz drugih načina prehrane. Važno je jesti dovoljno žitarica, i to cijelog zrna, povrća i voća. Biljni proteini imaju manjak jedne ili više esencijalnih aminokiselina. Prehranu zato treba uravnotežiti sirevima i proteinima bogatim žitaricama – najbolje sojom. Zanimljivo je da je ona jedina biljna namirnica koja sadrži sve esencijalne aminokiseline, bez kojih organizam ne može funkcionirati.

Sojini su proteini po iskoristivosti potpuno jednaki proteinima životinjskog porijekla, pa upravo iz tih razloga soja može ravnopravno sudjelovati u izgradnji proteina u ljudskom organizmu. Soja sadrži između 37 i 50 posto proteina (dva puta više nego u mesu), uključujući svih osam esencijalnih aminokiselina, a za razliku od mesa sadrži manje zasićenih masnoća i nema kolesterol.

Jedna šalica soje ima 774 kalorije i osigurava čak 108 posto dnevnih potreba proteina te 5,4 g masti. Istraživanju su pokazala da osobe koje jedu soju umjesto mesa imaju niži LDL kolesterol (loši kolesterol) i viši HDL kolesterol (dobri kolesterol).

NA ŠTO PRIPAZITI

Iako su mnogi stručnjaci i istraživanja na strani soje i proizvoda od soje, s druge strane postoje i oni stručnjaci koji tvrde da su jedino proteini iz mesa, ribe, jaja i mliječnih proizvoda potpuni te se stoga jedino konzumacijom ovih proizvoda može unijeti pravilan omjer proteina. U svakom slučaju, prehrana vegetarijanaca može biti dovoljna, ali ako se potrudiš oko drugih namirnica.

Vegići, kao i zapravo svi ostali, posebno moraju pripaziti da se – hrane zdravo. Nema smisla izbjegavati zasićene masnoće iz mesa, a trpati se onima iz slatkiša. Treba jesti mnogo povrća i proizvode od cjelovitih (integralnih) žitarica. Dakle, bijeli kruh, bijela riža i obična tjestenina treba izbjegavati.

Važno je pripaziti na unos vitamina B12 – većina je biljaka siromašna ovim vitaminom pa je bitno konzumirati obično ili sojino mlijeko ili jaja. Manjak vitamina B12 može uzrokovati anemiju. Da bi se osigurao dovoljan unos kalcija, vegetarijanci bi trebali piti obično ili mlijeko nekih žitarica obogaćeno kalcijem te jesti sjemenke suncokreta, slanutak, orašaste plodove (orahe, bademe), zeleno povrće (špinat, blitva, brokula) i proizvode od soje. Te su namirnice dobre i zbog željeza, zajedno sa sušenim voćem. Bitna je raznolikost!

Na kraju, cinka, koji je važan za imunitet i za normalan rast i razvoj posebno za vrijeme puberteta, ima manje u povrću i voću, pa se vegetarijancima preporučuje da ga konzumiraju u masnim sirevima i parmezanima, a veganima u siru od soje - tofuu.

POZNATI VEGETARIJANCI

Ovo su tek neki: Goran Karan, Mateo Cetinski, Blaženka Leib, Steven Patrick Morrissey, Albert Einstein, Alec Baldwin, Alicia Silverstone (veganka), Anna Paquin, Anne Hathaway, Annie Lennox, Ashley Judd, Avril Lavigne, Billy Idol, Bob Dylan, Bryan Adams (vegan), Carl Lewis – olimpijski prvak (vegan), Chris Martin, David Duchovny, Elizabeth Burkley (veganka), Jerry Seinfeld, Joaquin Phoenix (vegan), Josh Hartnett, Kate Winslet, Lenny Kravitz, Leonardo da Vinci, Liv Tyler, Natalie Portman, Reese Witherspoon, Richard Gere, Tobey Maguire.

Čini se da je mnogo razloga za vegetarijanstvo, ali i protiv njega. Stoga je najbolje da svatko za sebe odluči želi li život bez mesa ili s mesom na tanjuru.
  • Sviđa vam se članak? Preporučite ga prijateljima putem ovih servisa:
  • Pošaljite mailom
Čitajte još
Horoskop
Horoskop Pročitaj više