BLOG: PEDALIRANJE

Kroz fora sela i prijevoje podno Biokova

Bionic
Reading

U novoj avanturi naš bloger je na ruti od neretvanskog kraja pa sve do starih sela iznad Drvenika i Zaostroga u zaleđu Biokova. S modernim terencem i dobrim bajkovima istražio je tajne ovog kraja, gdje je u srednjem vijeku bilo vrlo živo. Da tako bude i danas, postoji mnogo mogućnosti, posebno u brojnim puteljcima i stazama koje bi mogle biti turistička atrakcija s lijepim pogledom na more i otoke, uz dodir i osjećaj prisnosti s davnom prošlošću

Gdje nismo mogli biciklom, išli smo autom, a gdje nismo mogli autom, išli smo biciklom. Dobra kombinacija, zar ne? Kako smo pijesak i mulj s 4x4 pogonom na ušću Neretve uspješno savladali, iako je bilo skeptičnih promatrača s obzirom na težinu terenca, ali Mazda CX-5 nije se dala smesti. Ni malo. Ta duša pokreta, kako je X petici od milja nadjenuto ime, poboljšava ne samo izgled, već i pokret, a Skyactiv tehnologija tu pokretljivost čini održivom. CX–5 nije samo zabavna i zgodna, već svojim performansama od težine do lakoće upravljanja taj auto čini danas relevantnim na tržištu terenaca.

Tako smo mogli krenuti dalje prema novim istraživanjima prekrasnog neretvanskog i podbiokovskog kraja, što je bio novi cilj današnjeg kretanja, ispitivanja i testiranja. I Mazde CX–5 i krovnih nosača za bicikle Atera Giro, ali i vlastitih mogućnosti na bajku. Evo kako su prošla ispitivanja i testiranja auta i nosača za bicikle i naših ljubimaca na dva kotača.

Dan je bio vjetrovit i prohladan, ali s obiljem sunca. Tehnološka novotarija s crvenom bojom koju ima baš ova Mazda koju vozim, mijenja se prema dotoku svjetla i tako je složena da ističe dizajnerske obline i stvara efekt dubine baš kada je gledate ili pod kutem pogleda koji Mazda voli. Bilo je zanimljivo promatrati promjenjivi lik Mazde CX-5, točnije njene boje, uz zelenu rijeku, plava jezera i modro more te uz srebraste stijene Biokova. Riječ je o nad metalik boji, točnije, višeslojnom lakiranju i tako je nastala Soul red, posebna crvena boja. To je ujedno najčešća boja koja se bira kod kupovine nove Mazde.

Budući da smo malo vozili bajk, pa se ponovno kretali autom i stalno dizali i spuštali bicikle na krov, pokušat ćemo opisati iliti ocijeniti krovne nosače Atera Giro, predstaviti Mazdin SUV CX-5 i naše bicikle MTB Cube i e-bike Cube cross Pro.

Zaostrog i staro selo

Prije nego što napustimo formalno dubrovačko-neretvansku županiju, obavezno zaustavljane i slikanje iznad Baćinskih jezera. Na lijepo uređenom ugibalištu i foto pointu gledamo s divljenjem prema dugoljastim jezerima i žutim puteljcima i šašu, koji izgledaju kao ogrlice po kojima se, dakako, možete voziti biciklom. Postoji i osmišljena i označena kružna staza po jezerima, kao i dobra gastro i smještajna ponuda. Posebnost Baćinskih jezera je u tome što je voda u njima slatka i što su svojevrsni kraški fenomen baš zbog nepravilnog oblika i dubine dna. To je tzv. kripotedepresijsko jezero i ispunjeno je vodom čija je površina je iznad morske razine, a dno ispod morske razine, na nižoj razini od mora. Tako smo i stigli na bajk destinaciju u podbiokovska sela. Ona stara i smještena u brdu i ona mondena na moru, ljeti dupkom puna turista. No ova gore po kojima smo cirkulirali i autom i biciklom, uvijek su pusta. Tako da su idealna za bicikliranje i šetnju te osvajanje obližnjih vrhova s kojih se pružaju spektakularni pogledi na veliko plavetnilo i poluotoke Pelješac te Hvar i Brač. Tako smo kružili iznad Podace, Drvenika, Zaostroga, a najviše smo se zadržali u starom selu.

Malo smo zavirivali u stare i napuštene kuće, a društvo su nam pravile kravice sa svojim zvoncima oko vrata. Ipak, život nije stao, ima i onih koji pokušavaju započeti s nekim novim trendom života s turističkom i agro ponudom. Dobar znak je da je ovdje nedavno stigla i struja, pa i javna rasvjeta. Vozimo se biciklima po zaboravljenim putovima od Gradca, iznad Brista i Podace i starog sela nad Zaostrogom, sve do Drvenika. Naravno, najljepše je uz vrh Viter koji je netko na Faceu još nazvao - to je onaj fora vrh iznad Zaostroga! A svako selo u podbiokovlju ima putove ili staze prema selima gdje se nekada živjelo, a samim time dolazi se do stina, kako bi se ovdje reklo, do planinskih vrhova i prijevoja koji otvaraju nove vizure i perspektive ovog kraja. Na Viteru je nekada bila srednjovjekovna utvrda Ostrog, a osnovali su je neretljani. Staro selo još krasi i crkva Sv. Barbara.

Lijepo lagano MTB pedaliranje, a neki dijelovi tih cestica su potpuno obnovljeni jer služe i kao protupožarni putevi. S obzirom na to da je makadam vrlo OK, supruga na više trekking i Cube e pedelecu uživa u vožnji. Bez problema me prati, čak i prednjači i maksimalno koristi mogućnosti pedeleca. Ovoga puta smo tih petnaestak kilometara relativno brzo prošli jer smo žurili kući u Zagreb, a posjet ovom kraju htjeli smo još začiniti spuštanjem do mora i kavicom uz praznu rivu u Zaostrogu. Ovo još trebamo istražiti, po meni idealno za bike&hike rutu i kupanje na moru svibnju ili lipnju.

Duša pokreta CX-5

Vozili smo snažniju verziju dizel motora od 175 ks, s 4x4 pogonom i automatskim mjenjačom. Inače, CX-5 je automobil s kojom je prvo promovirana Skyactiv tehnologija, a ona se ne odnosi samo na motore, već i na mjenjače, podvozje i karoserije. Najvažnije je da auto bude što lakši, ali da se pritom ne ugrozi njegova, čvrstoća, stabilnost i sigurnost i da bude što učinkovitiji. U ovom terencu to je uspješno napravljeno, tako da je i najlakši od konkurencije. Naime,  težak je manje od tone i pol. CX–5 je i najprodavaniji Mazdin model u Europi. Nije ni čudno jer je dolaskom tog modela na tržište na njemu doslovce sve bilo novo, a ne samo neki detalj ili dio auta. Danas sva Mazdina vozila imaju ta svojstva tzv. šeste genearcije vozila i Skyactiv tehnologiju.

Sva oprema na autu je serijska, osim već spomenute boje. Ima adaptivna led svjetla i tempomat. Led svjetla se sama reguliraju u odnosu na druga vozila i vremenske uvjete. Gušća su i bolje se vidi pri vožnji, primjerice, od halogenih i sl. Tu je i adaptivni ili prilagodljivi tempomat s radarom. Vozilo cijelo vrijeme održava razmak između auta i ujedno djeluje kao sustav kočenja u nuždi. Kada vozaču popusti pažnja, radar će detektirati prepreku ili problem i adekvatno upozoriti vozača ili početi sam kočiti. Kod manjih brzina, odnosno parkiranja, djeluje Infracrveni laser upozorenja. No ako se prepreci približite, auto će se zaustaviti sam. To su neke osnovne karakteristike koje će razveseliti svakog vozača. Simpatični su mali žuti autići koji se pale na retrovizoru kao upozorenje prolaska automobila, što je naravno i korisno na autocesti, posebno kod pretjecanja. Također, inovativni sustav komunikacije i mobilne povezanosti daje poseban trendovski štih. A i koristan je, od navigacije, upravljanja glazbom, mobitelom i ostalim novotarijama.

Zanimljiv je i sustav 4x4 jer do pedeset posto okretnog momenta može prenijeti na zadnje kotače. Ako kompjutor ne naredi drukčije, uključen je prednji pogon, a pomoću elektromagnetske spojke prema procjeni se automatski dio snage prebacuje na zadnje kotače. Posebnost Mazde je da 4x4 pogon još uvažava podatke koje dobiva uz pomoć 27 senzora koji će na osnovu vremenskih uvjeta izvesti zaključak o potrebi pogona na sva četiri kotača i to puno prije eventualnog proklizavanja ili uvjeta na cesti koji bi to zahtijevali. Općenito, može se reći da je kod terenaca bitno da su čvrsto na tlu, posebno pri naglim promjenama smjera, što se za Mazdin Suv bez iznimke može reći.

Vozeći Mazdu CX-5 uz sav silni instrumentarij, meni je bilo najbitnije da se svim tim tehnikalijama nisam morao uopće baviti, niti misliti, već samo voziti. Dizajn unutrašnjosti, dostupnost svega što mi je bilo potrebno i razumljivost novih mogućnosti, dali su mi potpuno novu vizuru vožnje. Automatsko podešavanje, grijana i kožna sjedala i ostali dodaci, davali su samo osjećaj spokojne vožnje.


Krovni nosači Atera Giro

Prvi susret s njemačkim Atera Giro krovnim nosačima za bicikle bila je opaska da je jedini nosač na tržištu koji je testiran pri brzini od 250 km/h. Ne treba mi za takve brzine, ali ulijeva povjerenje. Smatra se da su to nosači velike kvalitete i krasi ih referenca da se jednostavno montiraju. Činjenica je da je upotreba nosača Atera Giro vrlo jednostavna. Dizan je vrlo moderan. Rama bicikla ulazi među pomični prihvatnik, koji se otvori i jednostavno se rama gurne u taj prostor, s obzirom na to da su držači kotača pomični, dovoljno ih je primaknuti kotačima i bicikl će privremeno stajati. Prihvatnik što prije otpustiti kako bi se primaknuo rami i ponovno stisnuo i sve dobro treba zategnuti. S obzirom na to da su pokretni držači kotača na nosaču, i njih treba pritegnuti i zakopčati na već uobičajen način. Nosač je napravljen od aluminija, zaključava se nosač i držač rame bicikla. Nikakvih problema nisam imao s nosačima niti sam ih čuo pri vožnji. Nije ni čudno jer spadaju u red najsigurnijih i najpouzdanijih krovnih nosača na svijetu. Prevoze bicikle promjera rame od 22 do 88 mm.

Ja sam vozio na krovu i MTB bicikl i dječji bicikl, nešto teži i robusniji električni bicikl i pomičnost na traci nosača. Prihvatnik se također pokazao vrlo praktičnim i znatno je time olakšano stavljanje i skidanje bicikala. To nije nevažno, pogotovo ako to radite više puta tijekom dana. Tu obično zna biti peripetija, opusti pažnja ili se neki postupak dobro ne napravi, pa ispadne da se više umorimo i iznerviramo pri skidanju ili stavljanju bicikla na krov auta. Evo, ovoga puta toga nije bilo, odnosno, uz kratko privikavanje na taj stil montiranja, ubrzo je sve bilo na efikasnoj razini. Još i važnije, sve me to nije umaralo, dapače, veselilo me jer sam vidio da se proizvođač potrudio napraviti više nego funkcionalan proizvod za bicikliste.

Više o svemu iz ove bike priče na www.vindor.hr, www.mazda.hr i www.keindl-sport.hr