TV KRITIKA ZRINKE PAVLIĆ

RTL Direkt: Šprancerska lijenost i odrađivanje

21.04.2015 u 10:10

Bionic
Reading

RTL-ovci s novom kasnovečernjom informativnom emisijom 'RTL Direkt' očigledno jurišaju na popularnost HTV-ova Dnevnika 3, ali ako sve ostane onako kako je bilo u sinoć prikazanoj 'premijeri', bojim se da im juriš neće biti osobito uspješan. Angažirali su visokokalibarskog strijelca Zorana Šprajca, a onda ga nekako uspjeli zatvoriti u krletku svojih tipično komercijalnih 'kratkih rezova', u kojima visokokalibarski urednički potpis baš i ne dolazi do izražaja, nego Šprajc djeluje kao da statira u kukuruzu

Ovih su nam se dana RTL-džije tako ponovile da čovjeku sve dođe da im iz milja zvekne jednu čvrga pali, kao kad se mali susjedov vrati iz brijačnice ošišan 'na rajnglu'. Izgradili su si novi studio, isprecrtavali ona neka digitalna čudesa u dizajnu informativnih emisija, a bogami i uveli jednu novu - 'RTL Direkt', koja se emitira u 22.15 i očito predstavlja činjenicu da se nekome u RTL-ovom trustu mozgova upalila lampica nakon svih mogućih priča o omiljenosti HTV-ova Dnevnika 3. 'RTL Direkt', naime, nije samo koncipiran kao još jedna ponavljačka epizoda kasnovečernjih vijesti, za one koji su propustili vijesti dana u udarnom terminu. Koncipiran je kao informativna emisija s autorskim pečatom, informativna emisija u kojoj urednik i voditelj razgovara s relevatnim sugovornicima o dnevnim događajima, informativna emisija u kojoj voditelj nije samo raspričani maneken koji popunjava minutažu između priloga, nego je u pravom smislu urednik i voditelj, odnosno, ono što bi Ameri rekli anchor

U tu svrhu na RTL je doveden Zoran Šprajc, jedno od najcjenjenijih uredničko-voditeljskih lica domaćih informativnih programa, svojedobni simbol otpora jednoumlju HTV-ovih politički podjarmljenih vijesti, čovjek ugodna glasa i katkad neugodna stava. Ako je itko u domaćim informativnim programima prepoznatljiv kao ona gore američka riječ koju se trudim ne upotrebljavati previše, onda je to on. Neki ga vole, neki ne, ali svi ga znaju i svi znaju koji je njegov stil vođenja te uređivanja informativnih emisija.

Šprajc je između dugogodišnjeg HTV-ovanja i sadašnjeg posla na RTL-u proveo oko godinu dana na regionalnom kabelskom informativnom kanalu N1, odakle je otišao pitaj boga iz kojih razloga (a i, iskreno rečeno, baš mi je drago što o tome nije mnogo govorio po medijima jer mi je već puna kapa toga da se, kada je o televiziji riječ, puno više raspravlja o onome iza kamera negoli o onome zbog čega televizija postoji) i tamo je bio više-manje vjeran svojem dosadašnjem načinu rada, no ako je suditi po sinoćnjoj premijeri 'RTL Direkta' - ovdje to baš i nije tako.

Ne znam je li stvar u tome da se on sam nije dobro snašao u RTL-ovskom komercijalnom formatiranju svega, pa tako i informativnog programa (kratki rezovi, dramatični jingleovi i privid pregolemog uzbuđenja na račun PRAVE obrade dnevnih novosti) ili se on tu nema što snalaziti nego mora raditi po pravilima sllužbe, no ono što smo sinoć vidjeli definitivno nije bio Šprajc na kakvog smo navikli i stekao se dojam da bi taj posao mogao odraditi bilo tko drugi iz RTL-ova kadra informativaca.


Najbolji je primjer bio razgovor s ministrom Lalovcem o novim mjerama uštede kojima Vlada reagira na ozbiljna upozorenja iz Europe. Razgovor je izgledao tako da je Lalovac u studiju lijepo prezentirao svoj program, namjere i joj-kak-sam-ja-super stav, a Šprajc mu je s druge strane stola služio tek za to da s vremena na vrijeme prereže monolog i dobaci mu koju natuknicu u obliku pitanja, ne bi li ministra podsjetio na nešto što je još zaboravio izložiti. Nije ga intervjuirao, on mu je asistirao. Da su negdje još ubacili PowerPoint prezentaciju, sve bi izgledalo kao pitch kakve marketinške tvrtke kojim pokušava prodati svoju strategiju klijentu. S tim da je Lalovac nastupao kao direktor marketinške agencije, a Šprajc kao PR-ovac.

Takav pristup intervjuiranju ministara, političara i inih faktora iz javnoga života nije rijetkost na RTL-u, nije zapravo rijetkost ni u hrvatskome novinarstvu, ali je dosad bio iznimno rijedak kod Šprajca. Puštanje visokog dužnosnika da melje o tome kako su mu planirane mjere super-duper i da će garant polučiti uspjeh ko Elvis a da mu se pritom ne postavi baš nijedno kritički orijentirano pitanje jednostavno nije onaj Šprajcov stil po kojemu je prepoznatljiv. Da sad ne idem u preveliku dubinu, neću čak ni mnogo lamentirati o onome u čemu je zapravo problem - da to nije novinarstvo, a nekmoli snažan uredničko-voditeljski pečat. Osim ako nam Zoran Šprajc i njegovi novi šefovi ne pokušavaju poručiti da nema nikakvog razloga za kritiku, sumnju i propitivanje programa jednog ministra iz Vlade RH - a nekako sumnjam da je to bila namjera jer nisam čula da je itko u informativnom programu RTL-a doživio kompletnu amneziju - ono što smo sinoć vidjeli u 'RTL Direktu' jednostavno je bila šprancerska lijenost. Odrađivanje.

Bilo je u tom 'RTL Direktu' i zgodnih momenata, čak i zanimljivih pristupa, kao što je bio onaj u kojem su se glede opetovanih tragedija kod Lampeduse Skypeom obratili iskusnom hrvatskom kapetanu broda koji je već spašavao izbjeglice, ali kada se sve zbroji i oduzme, nekako je to bilo... slabašno. Šprajc je svoj voditeljsko-urednički pečat mnogo žustrije iskazivao čak i u najcrnja HTV-ovska vremena pa me nekako svrbi pomisao da mu ovdje format to ne dopušta, doduše iz sasvim drugih razloga nego iz onih zbog kojih je imao problema na HRT-u. Odbijam, naime, pomisliti da je riječ o onom sindormu hoće li sloboda umeti da peva kao što su sužnji pevali o njoj.

Optimistična i dobrohotna kakva već jesam, zato se nadam da je ovdje bila riječ o porođajnim mukama. Da Šprajcu i RTL-u treba malo vremena da se naviknu jedni na druge i da nekako spoje svoje stilove bez prevelikih žrtava s obje strane. Ako to ne učine, ne bu dobro. Jer za ovo što su pokazali prve večeri doista nije bio potreban (OK, sad ću upotrijebiti tu mrsku tuđicu) anchor Šprajcova kalibra. Mogli su dovesti bilo kojeg klinca ugodnoga glasa koji si zna zavezat kravatu pa ožeži, brale. Bilo bi šteta da se zadrže na tome.