10. ROĐENDAN 'POTROŠAČKOG KODA'

Sanja Smiljanić-Grubišić: 'Hrvati su itekako osviješteni'

04.01.2016 u 10:34

Bionic
Reading

Jedna od najgledanijih emisija Hrvatske radiotelevizije 'Potrošački kod' slavi deseti rođendan. Jedna od urednica emisije, Sanja Smiljanić-Grubišić koja je tijekom godina postala prepoznatljivo televizijsko lica za potrošačka pitanja, ispričala nam je koliko često ih kritizirane institucije prozivaju i tuže te koliko je emisija pomogla u korigiranju loših primjera

'Potrošački kod' prvotno je bio zamišljen kao dvotjedna informativna emisija, no zbog velike gledanosti ubrzo se počela prikazivati jednom tjedno. Trenutno je možemo mogu pratiti svakoga petka na Prvom programu HRT-a. U emisiji velikim djelom prednjače problemi povezani s hranom, stanogradnjom, komunalnim poduzećima te mobilnim operatorima i gotovo u svakoj se riješi barem jedan problem gledatelja. Urednice emisije su Ana Horvatićte Sanja Smiljanić-Grubišić skojom smo razgovarali.

Godine 2008. od HND-a ste primili nagradu za najbolje uređenu emisiju, 'Potrošački kod' je odavno jedna od najgledanijih emisija HRT-a. Kako ocjenjujete dosadašnje sezone?
'Potrošački kod' se emitira deset sezona na HRT-u. Svaka sezona donosi i nama i gledateljima neka nova iskustva. U samim počecima bilo je teško raditi emisiju koja nastaje samo u suradnji s gledateljima. U prvoj sezoni bilo ih je strah javljati nam se i javno govoriti o svojim problemima. Danas je sasvim druga priča. Nakon deset godina emitiranja mogu slobodno reći da je emisija 'Potrošački kod' pridonijela savjesnijem i profesionalnijem ponašanju trgovaca, koji će se danas ispričati kupcu i pomoći mu riješiti problem, do prije pet godina to nije bilo moguće.

U ovih deset godina tim novinara koji radi 'Potrošački kod' trudi se obraditi teme koje zanimaju i mlađe i starije gledatelje. Koliko vas radi na emisiji?
Ekipa 'Potrošačkog koda' je mala, ali uporna. Uz svakodnevne obveze u sklopu Informativno medijskog servisa, ekipa novinara, snimatelja, realizatora i montažera trudi se zajedno stvarati kvalitetan finalni proizvod i pustiti ga u eter. Teme koje obrađujemo u emisiji naizgled su jednostavne, ali nisu. Uvijek moramo balansirati, iščitavati zakone, provjeravati više izvora, više strana jer u suprotnom prijete nam tužbama. No sretni smo jer uspijevamo riješiti probleme naših građana koji, priznali to oni ili ne, nekad ne bi bili riješeni da mi nismo pokucali na mnoga vrata i bili uporni u traženju odgovora.

Kako dolazite do tema? Osim što novinari emisije prate situaciju na polju potrošačkih problema, koliko se često javljaju gledatelji?
Gledatelji nam se javljaju svakodnevno, putem telefona, društvenih mreža, mailova. Susrećemo ih svakodnevno na cesti, popričamo s njima, a onda dogovaramo koje su nam teme prioritet. Naravno, pratimo i aktualnu situaciju u državi jer potrošnja je usko vezana uz gospodarstvo. Surađujemo i s kolegama sa Slovenske televizije koji imaju sličnu emisiju, dobivamo informacije o pravima potrošača u EU... teme se same nameću sa svih strana. Ponekad nam je jedini neprijatelj samo vrijeme. Uglavnom, s potrošačima ne komuniciram i ne pomažem im da riješe problem samo kad spavam. Do sada se nisam umorila i nadam se da će me taj osjećaj zadovoljstva nakon dobro napravljenog priloga i emisije držati još dugo.

Jesu li i koliko su Hrvati potrošački osviješteni?
Potrošači su danas itekako osviješteni. Iznenadim se koliko su neki upoznati sa zakonom i koliko su uporni u zaštiti svojih potrošačkih prava. Nadam se da je emisija jednim dijelom zaslužna da su potrošači postali aktivniji i da više nisu bezvoljni u borbi za svoja prava. Emisija 'Potrošački kod' je bila 'pionir' u kreiranju reportaža u kojima na prvom mjestu nije političar, već mali čovjek. Drago mi je što je to prihvaćeno i u drugim medijima i što danas ima niz emisija koje se bave rješavanjem problema gledatelja.

Događa li se da imate probleme zbog objavljivanja nekih slučajeva? Trpite li pritiske nekih kritiziranih institucija, tvrtki...?
Temi pristupamo krajnje profesionalno. Uvijek se pitaju sve strane u priči za izjavu i komentar. Nastojimo tražiti komentar i neutralne osobe koja sa svoje strane sagledava priču. Naravno da mnogima nije ugodno kad ih zovemo, neki odbijaju suradnju, ali ja uistinu svakome nastojim objasniti da mi nismo lovci na vještice. Često nam tvrtke unaprijed najavljuju tužbe i prozivaju nas da ih namjerno želimo kritizirati, ali uistinu nije tako. Često tvrtke koje pogriješe ne žele stati pred kamere, šalju nerazumljiva priopćenja, a onda nas prozivaju da je priča bila jednostrana. A to nije slučaj. Državne institucije posebna su priča. Od kada je ukinut Državni inspektorat, teško je uopće doći do odgovorne osobe za neko područje. Zato pohvaljujem suradnju s potrošačkim udrugama.

Koliko je vaša emisija pomogla u korekciji loših primjera? Jesu li nakon vaših emisija institucije, tvrtke ili ustanove ispravile svoju lošu praksu?
Nakon naše analize u kojoj smo usporedili neke proizvode kupljenje u Hrvatskoj i Njemačkoj, a analiza je pokazala da nisu iste kvalitete, reagirao je tadašnji povjerenik za zaštitu potrošača u EU Neven Mimica i tražio da Unija učini nešto kako dio potrošača na europskom tržištu ne bi bio diskriminiran. Među prvima smo prepoznali problem korisnika kredita u slučaju Franak, sustavno pratimo problem vezan uz razdjelnike vjerujem da je to doprinijelo da u Ministarstvu gospodarstva mijenjaju formulu izračuna topline koja je bila loša, pomogli smo jednoj obitelji da im autoprijevoznik zamjeni automobil koji se kvario s novijim, uspjeli smo riješiti neke dileme oko previsokih iznosa naplaćene potrošne energije ili telefonskih impulsa. Mnoge priče ne ugledaju svijetlo dana jer se riješe u hodu, a to nas veseli i daje poticaj da krenemo dalje u jedanaestu sezonu 'Potrošačkog koda'.


Urednica Smiljanić-Grubišić s potrošačima ne komunicira i ne pomaže im samo kad spava

245737,327573,400800,212456