U KINIMA: 'GRAVITACIJA'

Odiseja u svemiru

14.10.2013 u 07:35

Bionic
Reading

Nismo ni sanjali da ćemo jednoga dana gledati Sandru Bullock u jednom ambicioznom art filmu, no taj dan je stigao, iako je film o kojem je riječ, 'Gravitacija', na koncu ipak donekle podlegao holivudskim obrascima

Meksički redatelj Alfonso Cuaron ('Djeca čovječanstva', 'Harry Potter i zatokenik Azkabana', 'I tvoju mamu također') zacrtao je vrlo ambiciozan cilj - snimiti pravi umjetnički film i istodobno zadovoljiti želje za profitom holivudskih producenata koji su u njega uložili nemalih osamdesetak milijuna dolara. Cuaron je s 'Gravitacijom' stigao vrlo blizu ostvarenja svojih namjera, no ipak je za koji centimetar promašio središte mete.

Ryan Stone (Sandra Bullock) i Matt Kowalski (George Clooney) astronauti su čiji se manje-više rutinski zadatak u Zemljinoj orbiti pretvara u borbu za preživljavanje nakon što se nađu na udaru svemirskog otpada, nusproizvoda razaranja jednog ruskog satelita. Sami u svemiru - bez čvrstog uporišta bilo u svemirskoj postaji, bilo u gravitacijskom polju zemlje - plutajući u očajničkom pokušaju da se vrate na Zemlju, suočeni su s ljepotom života (koja im se pred očima ukazuje kao prekrasan prizor našeg planeta) i ništavilom smrti (mračni, hladi i bešumni svemir) pred kojima je svaka osoba tako mala i nezamjetna.

Svakidašnji strah od smrti tako je ovdje prikazan na prilično nesvakidašnji način i centralna je preokupacija filma koji bismo mogli okarakterizirati kao egzistencijalisticki horor, a oduševljava, prije svega, uvjerljivošću vizualizacije nebeskih prizora i 'svemirske' tjeskobe.

Vizualni spektakl sjajno nadopunjuju uzbudljive akcijske scene, od kojih se pojedine doimaju kao skladni balet strojeva, raskošna koreografija užasa, pomalo podsjećajući na grandiozne prizore snimljene teleskopom Hubble - predočavajući nam neke nesagledive katastrofe kao nešto prelijepo i zadivljujuće.

Unutar tih teško pojmljivih relacija odvija se intimna tragedija glavne junakinje dok posve sama i izgubljena pluta svemirom, izmučena nedostatkom kisika, pomanjkanjem nade i halucinacijama. Da je poput svoje junakinje Cuaron odlučno zadržao isti smjer, vjerojatno bismo dobili pravo remek-djelo, ovako je u drugoj polovici film zauzeo donekle rutinski holivudski kurs i nije ga napustio do same, pomalo razočaravajuće završnice.

Ima u filmu nepotrebnog dociranja, pretjeranih eksplikacija očiglednoga te pretjeranog variranja obrasca životne opasnosti i spašavanja što sve ukazuje na to da se cilja na osvajanje masovne publike kojoj, kako očito pretpostavlja Cuaron, ne bi dobro legao pretjerano meditativan film.

George Clooney i Sandra Bullock, koja karijeru gradi na komedijama i akcijskim filmovima pa njezino pojavljivanje u 'Gravitaciji' pomalo čudi, vrlo su solidni u glavnim ulogama. Osim toga, Sandra Bullock zaslužila je sve komplimente za svoj sjajan izgled i formu koju je demonstrirala u ovom filmu.

Oni skloniji čitanju između redova mogli bi se zabaviti potencijalno subverzivnom Cuaronovom implikacijom o Kini kao spasiteljici Amerike, iako je i sama krhka i nestabilna.