'VERTIGE'

Hrvati kao koljači mladih francuskih turista

21.12.2009 u 11:35

Bionic
Reading

Novi francuski horor/triler 'Vertige' snimljen je u hrvatskom nacionalnom parku Risnjak, gdje mlade turiste ubijaju – primitivni krvožedni gorštaci!

Prije nekoliko godina, osobno sam kao dio scenarističkog tima bio uključen u projekt razvijanja prvog hrvatskog modernog horora, zapravo križanca survivalist slashera i hicksploatacijskih recepata nastalih na nasljeđu klasika 'The Deliverance' – priče o domaćim gorštacima koji u šumama Gorskog kotara vabe mlado meso za staroslavenske rituale i međunarodnu prodaju organa. Iako su ga trebala režirati neka od najvećih domaćih redateljskih imena te producirati najveći hrvatski filmski studio, možda čak i u koprodukciji sa strancima, projekt nikada nije dogurao do realizacije jer je država, nažalost i dalje glavni filmski financijer u zemlji, odlučila da će novce ipak radije dati nekoj novoj tranzicijskoj obiteljskoj drami o problemima hrvatsko-bosanske imigracije u susjednim zemljama zapadne Europe.

Iako napisan prije 'Hostela' i 'Turistas', naš je film trebao slijediti sličnu ideju 'krivog skretanja' te Hrvatskoj donijeti reklamu kakvu je 'Borat' donio Kazahstanu ili 'Hostel' Slovačkoj – naoko negativnu, a zapravo snažniju, zabavniju i unosniju od svih CNN-ovih spotova s Bakalovićem na Dolcu zajedno.

Nažalost, šansa je propuštena, a nekoliko godina kasnije, točnije danas, u francuskim i američkim videotekama možete posuditi DVD izdanje filma 'Vertige' (poznat i pod engleskim prijevodom 'High Lane'). On nema nikakve veze s projektom koji sam s kolegama počeo pisati prije neke četiri godine, osim što ima gotovo isti kostur sinopsisa – skupina mladih turista, u ovom slučaju francuskih planinara, stiže u Gorski kotar gdje postaju žrtve hrvatskih redneka, koji ih, u najboljoj 'The Deliverance'/'Wrong Turn' maniri, ubijaju barbarskim gorštačkim metodama!


Krađa? Nemam pojma jesu li scenaristi 'Vertigea', Johanne Bernard i Louis-Paul Desanges, nekako saznali za naš abortirani projekt prije negoli su se bacili na posao niti mogu dokazati bilo kakve sumnje da im je došao do ušiju tijekom europskih koprodukcijih pregovora, ali slična premisa, pa čak i poneki detalji koje smo napisali još početkom 2006, sada su tu pod posve drugim imenom i u posve drugoj produkciji. I da, Hrvati su tako konačno došli na mapu svjetskog horora, ali ne kontrolom svog proizvoda, već posuđivanjem motiva strancima, kao tipični filmski negativci s estetikom iz Thompsonova spota za 'Čavoglave' – ako su Slovaci u 'Hostelu' ispali primitivna postkomunistička prčija, onda smo mi geografski balkanski raj u kojem deformirani kanibali ne biraju nacionalnost kada je večera u pitanju!


Prvih nekoliko kadrova 'Vertigea' prekrasna je pejzažna razglednica, koja nas podsjeća na to u kako lijepoj zemlji živimo – 'Hrvatska je prelijepa', kaže jedna od junakinja tijekom vožnje automobilom kroz epske planinske pejzaže, bezbrižno povlačeći dim iz jointa kupljenog na zagrebačkom Glavnom kolodvoru. No koliko god Hrvatska bila lijepa, toliko je Gorski kotar, kako kažu mladi turisti u potrazi za avanturom, pravi 'kraj civilizacije', u kojem žive ljudi koji baš i nisu toliko lijepi – točnije, jedan mutantoidni barbar odjeven kao da je izišao iz stripova o Divljem zapadu, koji životari u kamenoj kući i lovi životinje, ali i turiste, što mu prije padne pod ruku ili, bolje reći, u klopku i pred samostrel.

Slijedeći šprancu svakog drugog ovakvog filma – a fala Bogu, nakotilo ih se posljednjih godina ganjajući retro recepte, s naklonom svemu od sedamdesetih naovamo – 'Vertige' ostaje bez gotovo svih svojih likova, zaklanih, polomljenih i narezanih, izuzev 'finalne djevojke', prisiljene oduprijeti se zlom napadaču, podsjetivši nas na potencijalni novi slogan domaće turističke zajednice: Hrvatska – mala zemlja za veliko krvoproliće