Zdravlje PRSTE DALJE OD HLADNJAKA!

Kako spriječiti zimsko debljanje

  • Autor: J.C.Š.
  • 29.11.2008 7:49:58
  • 20.11.2008 0:00:00

Zimu provodite pred televizorom ili monitorom, umotani u dekicu, te se ustajete tek kako biste nadopunili upravo ispražnjenu posudu s grickalicama. Šok nastaje tek kad stanete na vagu i shvatite da ste nekoliko kilograma 'u crvenom'

Zanimljivo je da se o sprečavanju zimskog gomilanja kilograma znatno manje piše nego o proljetno-ljetnom skidanju onoga što smo zimi nakupili. Umjesto razglabanja o tome kako kozmetičkoj i farmaceutskoj industriji odgovara baš takvo ponašanje, radije ćemo se baciti na malu analizu zimskog debljanja i par savjeta kako ga izbjeći.

Glavni razlozi za zimsko debljanje sasvim su jednostavni i 'ljudski': zimi se manje krećemo, drukčije se hranimo, a nije zanemariva ni sklonost depresiji zbog čega smo skloniji utapanju tuge u hrani.

Naime, zbog kraćih dana i ružna vremena, manje izlazimo u prirodu, ali se i manje družimo (ono malo druženja svodi se na sjedenje po kafićima). Ljeti svi nekako nađemo načina za aktivnosti, a kad dođe zima, tek malobrojni imaju volje, love ili mogućnosti redovito plivati u bazenu, igrati tenis ili odlaziti u teretanu ili na aerobik.

Bez puno filozofije, kad se znaju uzroci, treba nešto poduzeti da se spriječe posljedice. Sve je to puno lakše reći nego izvesti, no nemate puno izbora: ili ćete biti zdravi i vitki ili se prepustiti tuzi, telki i grickalicama.

Povećajte tjelesnu aktivnost

Tjelovježba u početku može biti mrska, ali kad prevladamo početni otpor, svi ćemo se sjetiti onog sjajnog, gotovo euforičnog osjećaja nakon što se dobro oznojimo. U sportskom ili nešto zahtjevnijem rekreativnom smislu nije svejedno kojom aktivnošću se bavite i na koji način, međutim, kad govorimo o sprečavanju zimskog debljanja, gotovo je svejedno hoćete li hodati, voziti sobni bicikl ili se baciti na žešći fizički rad po kući. Ono što je važno jest to da aktivnost treba biti redovita i takva da vas barem malo uznoji i ubrza rad srca.

Boravite vani na suncu

Izađite van bez obzira na temperaturu jer od svježeg zraka možete imati samo koristi. Sunčeva svjetlost dodatno će poboljšati raspoloženje. Naime, uslijed manjka sunčeva svjetla opada i razina hormona serotonina koji je zaslužan za dobro raspoloženje, pa smo onda skloniji pronalaženju utjehe u slatkišima i hrani.

Jedite planski

Da se zimsko debljanje ipak ne bi dogodilo, najvažnije je kontrolirati prehrambene navike. U proljeće i ljeto nije teško jesti zdravo kad nam se s tržnice smiješe jagode, maline, lubenice, brokula, grašak. Svega finog, šarenog i svježeg zimi je manje, a tu su i kulturološke navike: zimi kuhamo više graha, jedemo pole od krumpira garnirane putrom i špekom, navečer gledamo televiziju uz čips i kokice...

Jedite, stoga, pametno i planski, a to znači da biste trebali malo razmisliti i složiti tjedni jelovnik koji će biti raznovrstan, ne pretjerano kaloričan i, ne manje važno, koji neće biti toliko restriktivan da patite za hranom koju volite, da ne biste začas završili na masnim grickalicama.

Kad vas uhvati neodoljiva glad, nije loše umjesto čipsa posegnuti za malim, zdravim i zasitnim obrocima:

- komad purećih prsa s prepečencem ili rižinim krekerom
- graham pecivo s maslacem ili maslacem od kikirikija
- zdjelica juhe od graška
- kriška kruha sa sirnim namazom i komadom dimljenog lososa
- zdjelica kuhanih žitarica (pšenice, zobenih ili kukuruznih pahuljica) s mlijekom ili jogurtom
- oko 100 grama kukuruznog (tortilla) čipsa s malo ljutog umaka
- mozzarela s rajčicom, prepečenim kruhom i malo maslinova ulja

Zimska depresija i prejedanje

Budući da je depresija ozbiljna bolest, valja upozoriti na to da se u svim takvim slučajevima treba hitno javiti liječniku. Srećom, mi ovdje ne govorimo o pravoj depresiji, nego o tome da je većina ljudi zimi i u rano proljeće jednostavno tužnija, manje motivirana i lošije raspoložena nego inače. Znanstvenici kažu da dobar dio uzroka leži u nedostatku svjetla, kretanja i prehrani siromašnoj važnim nutrijentima. To je zapravo odlično, jer budete li pazili na prehranu i tjelovježbu te ako malo više budete sami sebe mazili i okružili se veselim, optimističnim ljudima, odradili ste i preventivu zimske depre.

  • Sviđa vam se članak? Preporučite ga prijateljima putem ovih servisa:
  • Pošaljite mailom
Čitajte još
ModaKomoda Pročitaj više
Horoskop
Horoskop Pročitaj više