NE SAMO BUCI-BUCI

Bebe uče govoriti čitajući s usana sa šest mjeseci

19.01.2012 u 09:40

Bionic
Reading

Bebe započinju promjene od slogovnog brbljanja prema artikulaciji slogova i prvim riječima nakon što nauče čitati s usana

Djeca ne uče govoriti samo slušajući glas. Nova istraživanja sugeriraju da bebe također čitaju s usana, piše Daily Mail

To se događa u dobi od oko šest mjeseci kada beba počinje proučavati usne ljudi koji joj govore. Od fizioloških krikova u prvim tjednima života, do glasovnih igara i brbljanja te dragocjenih prvih riječi koje izgovaraju obično prije prvog rođendana. 'Beba će imitirati kako oblikujete svoje usne da biste proizveli određeni zvuk koji one čuju', kaže voditelj istraživanja David Lewkowicz sa Sveučilišta Florida Atlantic. 'To je nevjerojatno složen proces.'

Bebama je potrebno samo nekoliko mjeseci da apsorbiraju pokrete koji odgovaraju osnovnim zvukovima. Do svog prvog rođendana djeca vas ponovno počinju gledati u oči, osim ako čuju nepoznate zvukove stranog jezika. 'Bebe su u stanju usmjeriti svoju pozornosti na ono što je važno u tom trenutku njihova razvoja', kaže profesor Bob McMurray sa Sveučilišta u Iowi.

Novo istraživanje nudi dokaze da je kvalitetno vrijeme licem-u-lice koje provedete sa svojim mališanom važno za razvoj govora puno više od, primjerice, uključivanja najnovijeg didaktičkog DVD-a.

Neuroznanstvenici žele ovim istraživanjem saznati može li se taj proces potaknuti, pogotovo ako se ne događa na vrijeme. Odavno je poznato da djeca promatraju lice govornika kako bi primila važne signale o čemu odrasli govore. Baš kao i odrasli, oni su fokusirani na oči koje šalju neverbalne poruke kao što su emocije povezane s riječima te signale gdje usmjeriti pozornost.

Dr. Lewkowicz je otišao korak dalje, pitajući se traže li djeca signale promatrajući i usne govornika kao što, primjerice, odrasli čitanjem s usana pokušavaju dešifrirati što netko govori na glasnoj zabavi.

Njegov je tim testirao gotovo 180 djece u dobi od 4, 6, 8, 10 i 12 mjeseci, pokazavši im video žene koja je govorila djeci engleskih govornika na engleskom i španjolskom jeziku. Uočili su dramatične promjene u pozornosti: kada bi se govornik koristio engleskim, četveromjesečna beba gledala bi ga uglavnom u oči, šestomjesečna je jednaku količinu vremena potrošila gledajući u oči i usne, a osmomjesečne i desetomjesečne bebe fokusirale su se uglavnom na usne.

Dvanaestomjesečne bebe svoju su pozornost vraćale prema očima govornika. Dr. Lewkowicz kaže da u dobi od šest mjeseci mozak bebe dobiva sposobnost kontrole pažnje, koja nije samo automatsko svraćanje pogleda prema izvoru buke.

No što bi se dogodilo kad bi ove bebe, navikle na engleski jezik, čule španjolski? Dvanaestomjesečna djeca ponovno bi proučavala usne, baš kao i mlađe bebe budući da su im bile potrebne dodatne informacije kako bi mogle dešifrirati nepoznate zvukove.