Zdravlje UBLAŽITE SIMPTOME

Obračunajte se s proljetnim umorom

Većina nas jedva je dočekala prve znakove proljeća i sunca. No neizbježni suputnik toplijih i ljepših dana mrski je proljetni umor koji donosi bezvoljnost, pad koncentracije, razdražljivost, teško ustajanje iz kreveta te smanjenu radnu sposobnost

I dok smo nedavno kukali za suncem, sada se većina nas bori s malaksalošću i umorom. Unatoč urednom odlasku na spavanje i ustajanju u razumno vrijeme, slabo spavamo i ujutro se osjećamo 'prebijeno', često mijenjamo raspoloženje, razdražljivi smo ili depresivni, teško zadržavamo koncentraciju.

Guliver/Getty Images
Proljetni umor može utjecati i na učinkovitost na poslu
Proljetni umor karakterizira i slabija učinkovitost i usporenost u gotovo svemu čega se latimo, skloniji smo prehladama i ostalim infekcijama, a neki opažaju i vidljivo bljedilo kože. Sve su to tipični simptomi proljetnog umora. Kako je riječ o skupini simptoma, teško je do kraja objasniti zašto se ovo događa. Ipak, znanstvena zajednica suglasna je u tome da je proljetni umor posljedica dugotrajne zime, tijekom koje smo se lošije hranili, manje kretali, više boravili u zatvorenim i grijanim prostorima, nedovoljno se izlagali svjetlosti.

Također, krajem zime i početkom proljeća česte su promjene tlaka i temperature zraka, što pogoduje slabljenju imuniteta i psihičkim tegobama, a promjene ove vrste posebno teško podnose meteoropati. Malo je sretnika čija su tijela jako dobro prilagođena promjenama ove vrste. Svi ostali morat će prihvatiti činjenicu da je proljetni umor nemoguće izbjeći jer se ne možemo izolirati od okoliša ni pobjeći od smjene godišnjih doba. Međutim, jednostavnim i pametnim koracima simptomi se mogu bitno ublažiti.

Pazite na kvalitetu prehrane: jedite što više kvalitetnih ugljikohidrata (cjelovitih žitarica), ribe, orašastih plodova i drugih izvora esencijalnih masnih kiselina. Vitamini i minerali uvijek su važni, no u ovo doba posebno treba pojačati unos vitamina C jer štiti od infekcija i poboljšava iskoristivost kisika. Vitamini B kompleksa štite od stresa i jačaju intelektualne sposobnosti, dok vitamin E poboljšava cirkulaciju i imunitet, a štiti i od slobodnih radikala. Od minerala najvažniji je magnezij. Sve vitamine i minerale najbolje je unositi hranom, a općenito se preporučuje pitati liječnika za uzimanje bilo kojeg dodatka prehrani.

Iskoristite blagodati samoniklog proljetnog bilja, poput radiča (maslačka), koprive, šparoga, ili mišance (mješavine mediteranskog bilja koja se posljednjih godina nudi i na tržnicama u unutrašnjosti). Jedite što više luka i češnjaka i ne obazirite se na miris. Ako vaš jelovnik ne poznaje artičoke, unesite promjene i svakako smanjite unos kofeina i drugih stimulansa (alkohol, crni čaj).

Proljetni umor najlakše ćete svladati pojačanom aktivnošću, koliko god to nekima bilo čudno: krećite se, vozite bicikl, trčite i vježbajte, po mogućnosti na svježem zraku. Ako vam je rano za znojenje na otvorenom, odlučite se na šetnje i uz to redovito plivajte na bazenu, vježbajte u kući ili u dvorani, po mogućnosti nekoj s puno svjetla i prozorima koji se mogu otvarati, tako da se dvorana redovito prozračuje.

Guliver/Getty Images
Što više vremena provodite na suncu
Povećajte izloženost prirodnom svjetlu koliko god je to moguće.
Naime, prirodna svjetlost smanjuje proizvodnju hormona melatonina koji izaziva pospanost. Stoga kave ispijajte na sunčanim terasama, šećite se u prirodi i iskoristite svaki slobodan trenutak za uživanje na suncu.

Pijte najmanje dvije litre vode dnevno, a osim obične vode iz slavine, dobro će doći i mineralna voda bez CO2 (izvorska voda u bocama).

Tuširajte se ujutro naizmjenično hladnom i toplom vodom, masirajte se ručnikom od periferije prema srcu. Na taj ćete način aktivirati krvotok.

Ne preskačite doručak. Osigurajte si kvalitetan prvi obrok. Naime, nakon osam ili više sati spavanja organizam je ujutro u prvom stadiju gladovanja. Dobar doručak, prema savjetima nekih američkih stručnjaka, uključuje mlijeko ili mliječne proizvode koji su dobar izvor proteina i kalcija, zatim integralna peciva ili pahuljice, kao izvor kompleksnih ugljikohidrata i voće ili voćni sok kao izvor prehrambenih vlakana, ali i nekih vitamina i minerala.

Matična mliječ i ginseng pomažu da se tijelo bolje adaptira na nagle promjene.
Mnogi preporučuju i saunu, no dozvolu za ulazak u saunu svakako treba dati vaš liječnik. Odlazak liječniku obavezan je i ako, unatoč svim poduzetim pozitivnim mjerama, proljetni umor dugo traje ili se simptomi pogoršavaju.

  • Sviđa vam se članak? Preporučite ga prijateljima putem ovih servisa:
  • Pošaljite mailom
Čitajte još
ModaKomoda Pročitaj više
Horoskop
Horoskop Pročitaj više