REALNO ILI...?

Kako svjetski mediji od Hrvatske stvaraju cool zemlju

11.06.2014 u 07:13

Bionic
Reading

Hrvatski turizam ima veliku korist od afirmativnih tekstova u uglednim svjetskim medijima, ali većina njih rezultat je dugogodišnjeg ulaganja u promociju

Posljednjih godina brojni ugledni svjetski mediji objavljuju hvalospjeve o ljepotama Hrvatske. Na ljestvici najboljih turističkih destinacija, prema odabiru različitih medija, najčešće se pojavljuju Dubrovnik, Hvar, Korčula, Mljet, ali i neki kontinentalni gradovi poput Zagreba. Iako takve objave u svakome od nas bude određeni osjećaj ponosa, pitanje je zapravo imamo li kao zemlja konkretne koristi od toga.

'Igra prijestolja' za promociju Hrvatske

Kada je riječ o turističkoj promociji određene zemlje, onda filmovi i serije nemaju premca. Primjerice, film Gospodar prstenova napravio je pravi turistički bum na Novom Zelandu na kojem je sniman. U Hrvatskoj se pak snima popularna serija 'Igra prijestolja', a u HTZ-u navode kako to itekako pridonosi promociji Hrvatske: 'Odabir lokacija za snimanje znakovit je – Dubrovnik i Split gradovi su s iznimno očuvanom arhitekturom i specifičnim prirodnim okruženjem pa nisu neobičan izbor za kulisu povijesne serije, ali su istovremeno, prema rezultatima istraživanja koje je krajem prošle godine Hrvatska turistička zajednica provela u suradnji s tvrtkom Ipsos Puls, i najpoznatije hrvatske destinacije. Brojne snimateljske i glumačke ekipe koje borave u Hrvatskoj i vraćaju nam se, prenijet će svoje dojmove i zadovoljstvo, a takve preporuke neprocjenjive su.'

Novinare već godinama dovode u Hrvatsku

U Hrvatskoj turističkoj zajednici ne dvoje – takvi tekstovi i prilozi iznimno su vrijedni za hrvatski turizam. 'Brojne objave o Hrvatskoj u najpopularnijim svjetskim medijima predstavljaju opću podršku hrvatskom turizmu, a vrijednost materijala koji izlaze iz okvira reklama i plaćenih oglasa neprocjenjiva je za promociju naše zemlje. Mnoga istraživanja pokazuju da suvremeni turisti pri odabiru destinacije veliku pažnju posvećuju upravo osobnim preporukama, stoga su objave nastale na temelju osobnog iskustva najbolji motiv svim potencijalnim turistima za dolazak u Hrvatsku', ističu u Hrvatskoj turističkoj zajednici.

Navode kako je dovođenje inozemnih predstavnika medija u Hrvatsku promidžbena aktivnost koju HTZ provodi već godinama. Samo prošle godine organizirana su putovanja za 555 stranih novinara, a sudeći prema brojkama, riječ je o učinkovitoj strategiji. 'Procijenjena vrijednost ukupno objavljenog pisanog i elektroničkog materijala o Hrvatskoj 2013. iznosila je milijardu i 866 milijuna kuna, od čega je procijenjena vrijednost objavljenog pisanog materijala iznosila milijardu i 141 milijun kuna, procijenjena vrijednost objavljenih TV i radioreportaža iznosila je preko 556 milijuna kuna, a na internetske objave odnosio se iznos veći od 168 milijuna kuna', navode u HTZ-u.

Tek sada stižu rezultati

U korist od promotivnih tekstova i priloga u uglednim svjetskim medijima ne sumnjaju ni hotelijeri. 'Takve objave izvrsna su promocija destinacije s obzirom da naklade navedenih medija znaju doseći milijunski auditorij. Usto, takve objave utječu na porast bukinga s ciljanih tržišta na kojima se objavljuju. Upravo iz tih razloga se ulaže kako u klasičnu promociju, tako i u PR aktivnosti', naglašava Zrinka Marinović, PR menadžerica Adriatic Luxury Hotelsa.

Dodaje kako se sada počinju pokazivati rezultati dugogodišnjeg ulaganja u promociju: 'Takve aktivnosti rezultirale su brojnim medijskim objavama, među ostalim objavama u medijima poput New York Timesa, Travel Channela, CNN-a, magazina GQ, Sunday Timesa i slično. To pridonosi promociji ne samo hotela ALH grupacije, već i destinacije u cjelini.'

Privatni iznajmljivači pak malo drugačije gledaju na situaciju. Iako smatraju da je svaka reklama hrvatskom turizmu dobrodošla, ipak su skeptični u pogledu iskoristivosti afirmativnih tekstova u poznatim svjetskim medijima. 'Ako zbrojite potrošeni novac svih turističkih zajednica u Republici Hrvatskoj te to podijelite s dobiti od noćenja, vidjet ćete da to i nije neka velika isplativost. Rekao bih da je isplativost reklama otprilike od pet do sedam posto', ističe Mirko Bulić, predsjednik Hrvatske zajednice udruga obiteljskog smještaja.



Najviše koristi internet

Prosječni čitatelji i gledatelji vjeruju da su promotivni tekstovi o hrvatskim ljepotama u svjetskim medijima stvar slučajnosti. No prava je istina da je većina njih rezultat dugogodišnjeg ulaganja u komunikacijske strategije i promotivne akcije. Ipak, ima i onih koji su ljepote Hrvatske otkrili sami pa o njima pišu na raznim platformama. Posebno su zanimljivi blogeri, ali i ostali internetski izdavači, kojima ljudi vjeruju jer prenose osobna iskustva i upravo oni donose možda najviše koristi.

Kako ističe komunikacijski stručnjak Krešimir Macan, najviše koristi donose internetske objave: 'Ljudi danas destinacije traže online. Pitaju zapravo Google kamo da idu i zato, rekao bih, veću vrijednost imaju internetske objave jer one ostaju stalno dostupne u online izdanjima.'

Macan ni jednoga trenutka ne sumnja u učinkovitost objava o Hrvatskoj u uglednim svjetskim medijima: 'Takve objave su iznimno vrijedne. One stvaraju dojam da je Hrvatska cool zemlja.'