KAKO I ZAŠTO

Znanstvenici otkrivaju koliko često treba čistiti stan

02.04.2016 u 08:44

Svi imamo različite navike čišćenja, ali većinom se barem jednom tjedno prisilimo odraditi ono osnovno poput usisavanja, brisanja prašine ili pranja kupaonice. A što je sa svim ostalim većim poslovima? Mrski su, ali ih treba napraviti, a znanstvenici sada pak otkrivaju koliko i kako često

Ako niste vični čišćenju stana ili priče o bakterijama smatrate pretjeranima, možda će vas razuvjeriti ova studija koja tvrdi da na nekim mjestima ponekad ima više nečistoća nego u kanti za smeće.

Mikrovalna pećnica

Olakšava svakodnevne obaveze u kuhinji premda je koristili samo za grijanje vode, mlijeka ili podgrijavanje ručka. No ako u njoj volite kuhati, istraživanje američkog Centra za bolesti i prevenciju objavljeno u The American Journal of Epidemiology upozorava da se treba čistiti barem jednom tjedno brisanjem, a jednom mjesečno detaljno, iznutra i izvana. Za brzinsko čišćenje pomiješajte pola čaše vode s istom količinom bijelog octa pa zagrijte u mikrovalnoj. Kada otopina proključa, izvadite šalicu i dobro prebrišite unutrašnjost.

Kada

Većinom se smatra da je WC školjka najprljavije mjesto u kupaonici, ali novim istraživanjem došlo se do toga da je to kada. Elizabeth Scoot, direktorica Centra za higijenu i zdravlje u Bostonu, usporedila je količinu bakterija s onom u kanti za smeće i dobro se iznenadila. Bakterije koje mogu izazvati razne infekcije bile su u 26 posto posto testiranih kada, a u kantama za smeće razina je bila tek šest posto. Stoga je zaključak da kadu treba temeljito oprati jednom tjedno. Uz limun, dobar dezinficijens za čišćenje kade je i grejp. Kadu pospite solju i zatim dobro izribajte polovicama grejpa.

Posteljina

Euan Tovey, voditelj grupacije za istraživanje alergena u medicinskom institutu Woolcock kaže kako odumrle stanice kože, grinje i ostale prljavštine nisu u velikim količinama kako se do sada mislilo. To vrijedi ako se obavezno tuširate prije spavanja i njegujete tijelo. Tada se koji vikend i može preskočiti presvlačenje kreveta, ali svaka dva tjedna obavezno, bez iznimke i posteljinu treba prati na visokim temperaturama.

Hladnjak

Dovoljno je da se sjetite svježeg mesa koje je slučajno pokapalo po polici ili povrća s kojeg su popadali komadići zemlje u ladici te je jasno da hladnjak treba čistiti što češće kako se bakterije ne bi razmnožavale i slučajno zarazile hranu. Kompletno ga trebate čistiti jednom mjesečno, a po potrebi ga prebrišite. Tu također pomaže bijeli ocat, a ostale savjete možete pročitati ovdje.

Tastatura

Ukratko, treba je čistiti jednom tjedno jer je pravo leglo bakterija. Neke su studije čak potvrdile da na njima zna biti bakterija koliko i na dasci WC školjke, pa i do pet puta više. Ako radite u uredu, tastatura je sigurno još prljavija pa odvojite malo vremena i detaljno je očistite.

Tepisi

Možete biti vrijedni i redovno usisavati, ali ipak ne možete izbjeći dubinsko čišćenje tepiha. Jedan osnovni razlog zašto tepihe treba temeljito čistiti svakih pola do godine dana jest što zbog njih u prostoriji kvaliteta zraka u prostoriji može biti i deset puta lošija nego da ste na otvorenom. Osim što se u tkanju sakuplja prašina koju ne možete izvući običnim usisavanjem, manje kvalitetni tepisi imaju nepogodna ljepila i neprirodne materijale koji su loši za zdravlje čovjeka. Štoviše, mikrobiolog i imunolog Philip Tierno, autor knjige 'The Secret Life of Germs' kaže kako se na pet centimetara kvadratnih u tepihu može naći čak 200.000 bakterija što je 4.000 puta više nego na dasci WC školjke. Uzorci ovako velike prljavštine što se u tepihu može naći svega, od hrane, ljudskih stanica kože, polena i raznih bakterija, posebno ako imate i kućne ljubimce. Znanstvenici sa Sveučilišta u Aleksandriji u Egiptu otkrili su kako određena eterična ulja mogu vrlo učinkovito djelovati u borbi protiv grinja – malih, mikroskopom vidljivih stvorenja koja često žive u posteljini, tepisima, namještaju i zavjesama. Ako ove uzročnike brojnih alergija želite držati pod kontrolom, sjajan su izbor eukaliptus i klinčić koji su se pokazali najučinkovitijim uljima za uklanjanje grinja.

Radne površine u kuhinji

Ako je stanje s tepisima tako loše, onda nema dileme da kuhinjske radne površine treba čistiti baš svaki dan, posebno one dijelove na kojima pripremate hranu. Prema mišljenjima stručnjaka za čišćenje, najprljaviji dio je oko samog sudopera jer prenosite prljavo posuđe, perete namirnice i koristite spužvicu za posuđe s koje kapa prljava voda, a vjerojatno znate da je upravo ta spužva jedna od najprljavijih te je redovno treba čistiti primjerice iskuhavanjem u mikrovalnoj ili mijenjati novom. Ovo je još jedan zadatak koji biste trebali raditi jednom tjedno, a ako imate radne površine koje ne koristite, njih također možete temeljito oprati svakih sedam dana.

Ručnici