JE LI TO NORMALNO?

Zašto su današnje curice hiperseksualizirane?

23.03.2014 u 10:32

Bionic
Reading

Ne znaju ni abecedu, a već uče kako biti privlačne, ponavljajući jezik odraslih, iako ne razumiju sadržaj. Nekada su curke od 10 i 12 godina bile mamine i tatine curice. Danas baš i nisu. U tom prijelaznom razdoblju, kada nisu djeca, a nisu ni zagazile u pubertet, Amerikanci ih nazivaju 'tweenies', no ono se posljednih godina toliko seksualizira da ga neki počinju smatrati normalnom fazom odrastanja

Za svoj četvrti rođendan moja mala nećakinja dobila je od prijateljice na poklon pribor za šminkanje. 'Kud prije?' zapanjili su se njezini roditelji. Dakako, dar je kupila prijateljičina majka, očito vjerujući da je prikladan za tu dječju dob. Na putu iz vrtića curice su raspravljale o tome miriši li bolje barbikin ili neki drugi parfem, pjevušeći Severininu 'Uzbunu'.

Ne znaju abecedu, a curice uče kako biti privlačne, ponavljajući jezik odraslih, iako ne razumiju sadržaj. 'Danas odrastaju tako brzo', tuže se mame i tate, dok američki roditelji panično pozivaju u pomoć, gledajući užasnuto 10-godišnje kćeri kako komentiraju razularene nastupe jučerašnjeg dječjeg uzora Miley Cyrus, s prijateljicama šapću o oralnom seksu, pitaju mjere li dečki zbilja penis, je li curama to važno, jesu li djevice i hoće li se udati i imati djecu.



Ni djevojčice ni djevojke

Nekada su djevojčice od 10 i 12 godina bile mamine i tatine curice. Danas baš i nisu. Za to prijelazno razdoblje, kada više nisu djeca, a još nisu zagazile pubertet, Amerikanci su našli naziv 'tweenies', a ono se posljednjih godina toliko seksualizira da ga neki počinju smatrati normalnom fazom odrastanja. Curicama s još nepropupalim bradavicama Victoria's Secret nudi oskudno donje rublje i push-up grudnjake s natpisima 'izazivam te' i 'nazovi me', a TV-serija 'Tračerice' promovira se porukom da su junakinje 'noćna mora za roditelje'. Seksualiziraju se reklame i igračke. U današnjoj verziji oglasa za 'Sun Maid' grožđice, djevojčica ima goleme grudi, a krpena lutkica 'Holly Hobbie' preodjenula se iz čedne haljinice do gležanja u pripijene traperice i kratku majicu s otkrivenim pupkom.

Danas 45 posto malih Amerikanki u dobi od 6 do 9 godina koristi sjajilo ili ruž za usne, 65 posto lak za nokte (još 2008. samo 54 posto) i 42 posto deodorante ili parfeme, a cure od 12 do 14 godina na njegu kose, lica i ruku godišnje troše 7.170 dolara. 'Tween' stoga ne označava samo razdoblje hiperseksualizacije najmlađih, već dinamičnu i unosnu marketinšku nišu. Prema prošlogodišnjem istraživanju globalne agencije za praćenje tržišta Experian Marketing Services, 46 posto djevojčica od 8 do 11 godina prati modu i 35 posto ih smatra važnim nositi kul odjeću. Na djeci u toj pretpubertetskoj dobi američka industrija godišnje ubere 43 milijarde dolara, plus 170 milijardi koje roditelji i obitelj potroše na ostalo, pa nije čudo što proizvođači godišnje spiskaju 17 milijardi reklamnih dolara da privuku njihovu pozornost i saznaju što im se sviđa, od tipa lutaka, do izreza gaćica.

Djevojčice danas sve ranije ulaze u pubertet
A gaćice su sve manje, suknjice kraće, majice uže. 'Kada si seksi, to znači da pokazuješ tijelo', objašnjava 11-godišnja Madison, a njezina vršnjakinja Cassie kaže da su joj – kada je jednom odjenula kratke, uske hlačice - ukućani zviždali: 'Oho, izgledaš kao da imaš 14.' 'Seksi postaješ onda kada više nisi slatkica', objašnjava ta curica. 'Učenice dođu u moju ordinaciju s jedva nešto odjeće na sebi', tuži se psihologinja Barbara Dailey iz Bostona, a s njom bi se zasigurno složili i mnogi naši prosvjetni radnici.

Kako izbjeći seks

Djevojčice također ulaze ranije u pubertet. Desetljećima se smatralo da on počinje s 11 godina, ali američka studija iz 2010. pokazuje da se grudi u crnih djevojčica starih samo 7 godina bude u 23 posto, u onih hispanskog podrijetla u 15, a u bijelih u 10 posto slučajeva. Danas nije neobično da se u seksualni odnos upuštaju s 12 ili 13 godina, prije samo 10 godina bili su to ipak izuzeci, tvrdi psihijatar Frank Byro u Newsweeku.

Kako izbjeći seks, kada je analiza američkog TV-programa još 2005. pokazala da se u samo šest godina broj erotskih scena na malom ekranu udvostručio, pa 77 posto programa uključuje seksualni kontekst, dijete svakih 10 minuta na TV može vidjeti seksi scenu, a među 20 najgledanijih tinejdžerskih serija 70 posto ima erotski sadržaj i 45 posto uključuje seksualno ponašanje. Poznate i našoj publici, 'Slatke male lažljivice' prepune su takvih aluzija, tvrdog jezika, sitnih laži i krađa, a jedan srednjoškolac ima spolni odnos s nastavnicom.

Sve je ipak krenulo još pedesetih, kada se na tržištu pojavila kozmetička linija 'Little Lady', 1959. Barbie je dobila grudi, uzak struk, duge noge i Kena, osamdesetih je Madonna izazivala nevinošću, Brooke Shields je u petnaestoj reklamirala traperice 'na žlicu' Calvina Cleina, senzualno šapćući: 'Znate li što je između mene i mojih kalvinica? Ništa!' Onda je došla serija 'Seks i grad' i njezina pretpubertetska inačica 'Tračerice', a nakon afere predsjednika Clintona s Monikom Levinsky, priča o oralnom seksu zavrtjela se u politici i za obiteljskim stolom, podsjeća Abigail Jones u Newsweeku.

Pa ipak, za hiperseksualizaciju curica najviše optužuju internet i društvene mreže, koje su dovele do golemih promjena u pop kulturi: gotovo sve što se moglo erotizirati, erotizirano je, rađajući generaciju djevojčica koje u kulturi zasićenoj seksom, kultom ljepote i u svijetu instant uspjeha jure k ženstvenosti prije nego što su ušle u tinejdžersku dob. Glazba, TV, društvene mreže i internet postali su bejbisiterice, mediji novi roditelji. U dobi od 8 do 14 godina curice su u Americi dnevno do 12 sati izložene utjecaju medija, 91 posto ih u dobi od 12 do 13 godina ima pristup internetu i 72 posto mobilnim mrežama.

Golem izazov pred roditeljima

Tweenies su, naravno, i prije eksperimentirale sa seksualnošću, ali danas privatno postaje javno, zbog provokativnog selfieja curica je među svojima glavna fora. TV im je poslao poruke o tome kako biti seksi, a sada imaju oružje kojim to mogu dokazati. Još 2009. Instagram nije postojao, nije se znalo za Snapchat, popularan među tinejdžerima zbog slanja eksplicitnih sadržaja, jer se poslane fotke brišu nakon nekoliko sekundi, kao ni za aplikaciju Vine za slanje videoklipova. Tu su i Facebook, Twitter, SMS, MMS... sve ono što mnogi roditelji jedva mogu svladati, a u čemu su klinci suvereni, pa im je teško ili nemoguće kontrolirati sadržaj. Nekada su bili 'vratari', pomažući im da se snađu u pop kulturi, danas to jedva jesu.

'Kada je moja 9-godišnja kći kliknula na Google zbog uskršnje sličice zečića koji se ljube, iskočile su dvije Playboyeve zečice u zagrljaju', tuži se jedna majka.

'Ako curica s 11 izgleda kao s 15, okolina se prema njoj odnosi kao da ima 15, a psihički i mentalno ima samo 11', kaže američki psihijatar Frank Byro, što je, nastavlja on, 'kao da ih bacate u bazen s morskim psima dok još nisu naučile plivati'.

Pred roditeljima je, očito, golem izazov, a da se u tome nerijetko teško snalaze, dokazuje slučaj tinejdžerice Rachel Canning iz New Jerseya. Ona je tužila roditelje za zanemarivanje, jer su joj uskratili džeparac nakon dolaska kući sa zabava u sitne noćne sate u pijanom stanju, optužujući majku jer ju je zbog debljine nazivala 'svinjicom'. Učenica privatne katoličke škole odselila je prijateljici i traži sudskim putem 654 dolara džeparca tjedno plus 6000 dolara školarine. Roditelji su u šoku, liju suze na sudskom ročištu, ne znajući gdje su pogriješili.