vruća roba

Zašto su luksuzni i skupocjeni satovi razgrabljeni s polica i tko su njihovi kupci

13.02.2022 u 20:06

Bionic
Reading

Vrhunski satovi poput Rolexa, Patek Philippea i Audemars Pigueta novi su predmet žudnje te su doslovce razgrabljeni s polica, ostavljajući jeftinije primjerke potpuno u sjeni. Što se krije iza sve veće potražnje za luksuznim satovima i tko su njihovi kupci?

Federacija švicarske industrije satova (FH), koja pomno nadzire tržište satova, objavila je da je 2021. bila rekordna godina, a među daleko najtraženijim satovima bili su skupocjeni primjerci. U prosincu je vrijednost izvoza satova koji koštaju više od tri tisuće švicarskih franaka (3200 USD) porasla za 14,8 posto u odnosu na isto razdoblje 2019., nadmašivši sve ostale cjenovne kategorije.

Richemont, koji u svom portfelju ima Piaget, Cartier i Jaeger-LeCoultre, zabilježio je porast od 20 posto u sektoru satova u posljednjem tromjesečju, u usporedbi s 2019. godinom. 'Potražnja za Rolexom trenutno je tri do četiri puta veća nego 2019.', napisao je Flavio Cereda, analitičar iz Jefferiesa, u svojim istraživačkim bilješkama ovog mjeseca. 'Nema dostupnih Rolexa za prodaju. Nema satova od New Yorka do Miamija - none, nada, niente', dodaje Cereda.

Sve se više traže rabljeni luksuzni satovi

Trend je i više nego očit i na tržištu rabljenih satova. WatchBox, stranica za preprodaju satova sa sjedištem u Philadelphiji, zabilježila je porast prihoda od 45 posto u 2021. godini, a prema riječima izvršnog direktora WatchBoxa, Justina Reisa, najveći rast zabilježen je upravo u kategoriji luksuznih satova. 'Svjedočimo značajnom porastu aktivnosti u rasponu od 20 do 100 tisuća dolara', rekao je Reis za BoF te dodao: 'Tržište luksuznih kolekcionarskih predmeta transformirano je… i dijeli se na mnogo širu publiku. Tržište je sve veće i veće.'

Potražnja za vrhunskim satovima u skladu je s ukupno povećanim apetitom potrošača za luksuznom robom. U posljednjem tromjesečju prodaja na odjelu za modu i kožnu galanteriju u LVMH-u porasla je za 51 posto u odnosu na razinu istog sektora prije pandemije. I poput mnogih modnih brendova, uključujući Chanel, proizvođači satova kao što su Rolex i Patek Philippe povećavaju svoje cijene, očekujući da će kupci biti spremni platiti više za tražene proizvode.

Jeftiniji satovi nisu baš poželjni

Međutim ovaj balon porasta potražnje ne zahvaća satove nižeg raspona cijene. Baš suprotno, potražnja za onima niske i srednje cijene se usporila. U prosincu je izvoz švicarskih satova koji koštaju manje od 200 franaka (oko 215 dolara) bio 26 posto manji nego u istom mjesecu 2019. Izvoz u kategoriji od 200 do 500 franaka također je pao, i to za otprilike 26 posto.

Karine Szegedi, vodeća partnerica za istraživanje potrošača, mode i luksuza u Deloitteu, gubitak u kategoriji satova srednje cijene pripisuje pametnim satovima. 'Švicarsko tržište prije je smatralo pametne satove prijetnjom za svaku kategoriju, no sada shvaćaju da predstavljaju veliku prijetnju samo za početnu kategoriju koju lako zamjenjuju pametni satovi, brojači koraka i drugi uređaji', objašnjava.

Što potiče porast potražnje za luksuznim satovima?

Nedavno zabilježena eksplozivna potražnja u kategoriji luksuznih satova nastala je uslijed promjene potrošnje uzrokovane pandemijom. Budući da su bogati putnici obustavili svoje planove za egzotične odmore, sve su se više okrenuli luksuznom šopingu trošeći novac na predmete kao što su skupi satovi.

'Ljudi koji su do sada imali naviku trošiti 10 ili 20 tisuća dolara godišnje na putovanja sada imaju novac koji samo stoji i čeka. Satovi su mali, prijenosni, zabavni i možete ih pokazati. Oni su nešto poput vintage Porschea koji zapravo možete nositi i ne morate plaćati osiguranje za njega', ustvrdio je Ben Clymer, osnivač i izvršni predsjednik Hodinkeea.

Trenutna potražnja za luksuznim satovima također ukazuje na to da kupci u sve većoj mjeri gledaju na njih kao na vrstu imovine. Skupi primjerci oduvijek su privlačili bogate kupce, ali velik dio luksuznih satova sada se kupuje kao vrsta ulaganja.

Dio razloga za to što su satovi postali toliko vrijedni je nestašica. Vodeći brendovi poput Rolexa i Richarda Millea imaju ograničenu distribuciju svoje robe, a nestašice uzrokuju skok cijena. Prosječna cijena za Patek Philippe Perpetual Calendar Chronograph u 2017. iznosila je 125 tisuća dolara, prema WatchBoxu, a prosječna cijena tog sata dosegla je iznos od 190 tisuća dolara na kraju 2021. godine. A Rolex Daytoni prosječna cijena skočila je sa 18.100 dolara u 2017. na 36.500 dolara na kraju 2021. godine.

Promjena profila kupaca

No cijena nije jedini element podložan promjenama – uočljivo se mijenja i demografska kategorija kupaca luksuznih satova. Mlađi kupci sve više sudjeluju na tržištu, a prosječni kupac luksuznih satova sada ima 30 godina, rekla je Szegedi.

Urari su konačno prihvatili i e-trgovinu, utirući put čak i najskupljim satovima koji se mogu kupiti online (ako ih uspijete pronaći). Budući da mladi kupci sada mogu kupiti luksuzne satove putem interneta, umjesto da idu u trgovine, oni su postali popularniji u kolekcionarskoj zajednici te utječu na razvoj trenutnog duha vremena.