Sa 72 godine kul je više no ikad

Ona je modna mačka s devet života i neprikosnovena kraljica vjenčanica: Vera Wang zauvijek je promijenila način na koji se mladenke odijevaju iako je pokrenula posao tek u 40-ima

31.10.2021 u 20:48

Bionic
Reading

Vera Wang odjenula je gotovu svaku poznatu damu, od sestara iz obitelji Kardashian do Michelle Obame, a žene diljem svijeta priželjkuju njezine vjenčanice koje koštaju tisuće, pa i desetke tisuća dolara. Međutim poslovni uspjeh, pa čak i karijera modne dizajnerice, za Veru Wang još uvijek predstavljaju – neočekivano iznenađenje

'Da mi je itko rekao da ću baš ja biti djevojka koja se nije udala do 40. godine i koja će izgraditi posao na temelju vjenčanica, nasmijala bih se', kaže za CNBC dizajnerica Vera Wang, u čijim su kreacijama zablistale brojne zvijezde, od Jennifer Lopez, Gwen Stefani, Amande Gorman do Emily Ratajkowski i, nedavno u vjenčanici, Jennifer Gates. Osim zanimljive karijere i nevjerojatnog poslovnog uspjeha, Wang je u svakom pogledu upečatljiva ličnost, jedna od onih osoba koje iskaču iz gomile i koje ne poznaju kalupe.

Karijera koja je otišla u sasvim nepredviđenom pravcu

Iako je danas iza nje modno carstvo, Wang je najveći uspjeh ostvarila u kasnijim godinama. Odrastajući, s roditeljima, doseljenicima iz Kine, živjela je na Manhattanu, uživajući u svim povlasticama Upper East Sidea. Sa sedam godina počela je trenirati umjetničko klizanje i briljirala. No nakon neuspjelih pokušaja da se plasira na Olimpijske igre na kraju se usmjerila na svoju drugu strast: modu.

Od samih početaka bila je 'vrhunski prekršitelj modnih pravila'. Kad su svi ostali nosili vrtoglave štikle, ona je po Vogueovom uredu u New Yorku hodala u balerinkama i poderanim majicama. Prkosila je očekivanjima postavši najmlađa modna urednica časopisa – došla je s 23 godine i ostala ondje 17 godina. Odbijajući zauvijek ostati vezana za jednu karijeru, 1987. napustila je izdavačku djelatnost i pridružila se Ralphu Laurenu kao direktorica dizajna, a na mjesto glavne urednice Voguea stala je Anna Wintour.

No tada se dogodilo njezino vjenčanje i pokazalo kao najveća prekretnica u karijeri. Naime kada se odlučila udati za računalnog izvršnog direktora Arthura Beckera (od kojega se u međuvremenu razvela), imala je gotovo 40 godina te je vrlo teško pronašla vjenčanicu kakvu je željela. Problem pronalaska vjenčanice njezin je otac vidio kao moguću poslovnu priliku, no Wang je u početku oklijevala, smatrajući da je ipak prekasno početi graditi novu karijeru u petom desetljeću. No to se ipak dogodilo – bez ikakvog prethodnog iskustva pokrenula je liniju vjenčanica kojom je pomaknula granice onoga što žene mogu nositi na svoj veliki dan. Željela je ugoditi tradicionalistima, ali i ponuditi nove, moderne i nimalo tradicionalne alternative.

Započela je otvaranjem svog prvog salona u hotelu Carlyle u New Yorku 1990. godine, a danas ima butike u Londonu, Tokiju i Sydneyju.

'Milijun puta samu sam sebe pitala što sam mislila i što mi je to trebalo. Ipak, bilo je mnogo više dana u kojima sam se osjećala iznimno sretnom što radim nešto što toliko volim i svaki dan učim nove lekcije ne samo kao dizajnerica, nego i kao poduzetnica', kaže Wang.

Iz propalog braka ima dvije kćeri, a koje imaju 28 i 30 godina i obje su neudane. Da, dizajnerica vjenčanica vidi ironiju u tome. 'Kažem im, bolje požurite jer moram biti živa kako bih vam napravila haljine... One samo zakolutaju očima i izađu iz sobe', otkriva crticu iz privatnog života.

Apsolutna kraljica vjenčanica

Neke od poznatih mladenki koje su na svoj najvažniji dan nosile njezine kreacije su Ariana Grande, Gwen Stefani, Victoria Beckham, Kim Kardashian (za svoj drugi brak s Krisom Humphriesom) i Alicia Keys. Tijekom godina postala je daleko najpoznatija luksuzna dizajnerica na tržištu vjenčanja; njezin nekonformistički, pionirski pristup vjenčanicama se isplatio.

'Volim misliti da smo ženama dali dopuštenje da eksperimentiraju i da budu slobodne. Pokazali smo im da se ne moraju prilagoditi niti se odijevati na određeni način', kaže dizajnerica, dodajući kako bi željela da je se pamti upravo po kršenju pravila. 'U svijetu vjenčanja na mene se gleda kao na tihog odmetnika. Dobro, možda ne baš tako tihog', objašnjava Wang.

  • +18
Vera Wang - vjenčanice jesen/zima 2021. Izvor: Profimedia / Autor: Showbit.com / ShowBit / Profimedia

'Jedne godine napravila sam crno-bijelu kolekciju inspiriranu donjim rubljem jer su to nosile sve moje poznanice. Mnogi su ostali šokirani i rekli su da je vrlo depresivno to da su mladenke u crnom. Rekla sam: ‘Nikako, to je seksi.' I naravno, mnoge mladenke prigrlile su taj trend', prisjeća se Wang.

Sjeća se i lansiranja svadbene kolekcije u potpunosti u crvenoj boji – što je predstavljalo odavanje počasti Kini, u kojoj se ta boja smatra sretnom. I tada su kritičari bili šokirani. 'Da biste prodali, morate malo protresti stvari. Sjećam se da mi je to jednom rekao Karl Lagerfeld. Rekao je: 'Još uvijek vole Chanelovu torbu i Chanelovo odijelo, ali ja ću to malo prodrmati', što je naravno i učinio. Ne uspoređujem se s Karlom – on je uvijek bio džentlmen i davao mi je puno savjeta. Nisam mogla ući u modnu industriju i slijediti status quo - to me uopće nije zanimalo', objašnjava.

Bez obzira na trendove, krojeve i novitete, ono čemu se Vera Wang nikada ne priklanja je ageizam. 'Sjećam se da su mi mladenkine majke znale reći da nikako ne mogu nositi usku haljinu ili onu bez rukava. Došli smo tako daleko i ne radi se tu više samo o feminizmu, već o slobodi i kreativnosti. Moda bi upravo to trebala unijeti u živote ljudi. To ne znači da morate hodati uokolo u Balenciagi, Celine ili Bottegi; to znači da biste se trebali moći izraziti na način na koji želite. To je tvoje tijelo, tvoj život i tvoj svijet. Zato ne mislim da je moda neozbiljna. Ona omogućuje svakom pojedincu da se izrazi – zar nije to sjajno?' kaže dizajnerica koja ovaj posao shvaća jako ozbiljno.

Unatoč odgađanjima uslijed pandemije, popriličan broj mladenki ove godine udao se u vjenčanici Vere Wang. Među njima su Ariana Grande, Gwen Stefani i Issa Rae. Stefani i Rae nosile su dvije haljine, vjenčanu i svečanu. Wang kaže da je to rastući trend usred pandemije - kupnja dvije ili tri haljine za različite faze svadbene proslave.

Tijekom sezone crvenog tepiha njezini timovi stalno su pristizali u Los Angeles. Wang je odjenula Andru Day, nominiranu za Oscara, u svilenu zlatnu haljinu za ceremoniju dodjele nagrada i srebrnu haljinu za proslavu nakon revije. Odjenula je i Cynthiu Erivo kad je nominirana za Critics’ Choice, a glumica Anya Taylor-Joy osvojila je nagradu SAG u travnju u njezinoj haljini izrađenoj po mjeri.

Posljednja u nizu bila je Jennifer Gates te je na dan vjenčanja nosila dvije, po mjeri rađene, dizajnerske haljine s potpisom kraljice vjenčanica. Osim po izboru dvije haljine, Gates je prava predstavnica žena kakve Wang slavi – odjenula je ono što je htjela i ono u čemu se dobro osjeća, bez obzira na tradiciju. Naime za svoj veliki dan obukla je vintage kreaciju A kroja s dugim rukavima. Gornji dio, kao i sami rukavi, izrađeni su od rukom vezene francuske čipke dok je suknja nastala od talijanskog tila u boji bjelokosti i šampanjca. Ono što je privuklo pažnju bio je sam stil vjenčanice jer je odudarao od onih tradicionalnih, ali i sama boja, jer nije bila klasična bijela.

  • +39
Melinda i Bill Gates na vjenčanju kćeri Jennifer Izvor: Profimedia / Autor: GLH / NGRE / BACKGRID / Backgrid USA

Suradnja s Pronoviasom

Neiskustvo Vere Wang po pitanju vjenčanja i vjenčanica na kraju se pokazalo kao prednost te joj je dalo novu perspektivu na tržištu – vještinu koju je zadržala do danas, uz vješt način unapređenja svog brenda. Shvaćajući da luksuzne cijene njezinih couture vjenčanica (koje se kreću u rasponu od četiri tisuće funti, što iznosi oko 35 tisuća kuna, za početnu haljinu do 36 i više tisuća funti - oko 320 tisuća kuna - za izgled po mjeri) znače da većina žena ne može biti dio svijeta Vere Wang, dizajnerica je prošlog proljeća lansirala cjenovno pristupačniji brend u partnerstvu s međunarodnim svadbenim gigantom Pronoviasom. Debitantska kolekcija u sklopu 10-godišnjeg ugovora bila je doista velika, nudeći čak 60 haljina. Svaka haljina ističe se kvalitetnim dizajnom, pažljivo istaknutom siluetom i kvalitetnom tkaninom, po čemu je Wang poznata. Cijene haljina kreću se između 1200 i 3000 funti (od 10 do 27 tisuća kuna).

'Vera Wang Bride nije jeftina, ali je dostižnija', kaže Wang te priznaje da će cijene njezine nove linije za mnoge i dalje biti visoke. 'Ova mi suradnja omogućuje da održim razinu kvalitete i dizajna, ali uz dostupnost i dostižnost, kakve prije nismo imali. Lijepo je znati da možete kupiti nešto stvarno lijepo i kvalitetno izrađeno za jedan od najvažnijih dana u svom životu', kaže dizajnerica, a ova suradnja omogućila joj je i da se probije na neka nova tržišta, uključujući Španjolsku, Italiju i Skandinaviju.

Pothvat Vera Wang Bride došao je nakon neuspjele suradnje s David's Bridalom, u sklopu koje je u prodaju puštena licencirana linija pod nazivom White by Vera Wang. Cijena haljina za djeveruše od poliestera kretala se oko 199 dolara, a nakon toga bile su na rasprodaji za samo 20 dolara. Rezultati su bili loši te se Wang povukla iz toga, a smatra da je tom suradnjom jednostavno prenisko pucala - bila je toliko jeftina da nije uspjela doprijeti do mladenki koje teže njezinom ipak luksuznijem brendu.

Linija Pronovias Vera Wang Bride, proizvedena u tvornicama tvrtke, daleko je luksuznija. U svom ateljeu u New Yorku Wang je tijekom godina razvila ono što ona naziva 'sobama' koje se usredotočuju na pojedine elemente izrade haljina. Tako zapošljava rezača koji reže tkaninu i osobu za doradu, a koja je u stanju sašiti gotovo četiri metra svilenog ruba na haljinu. 'Ona vjenčanica od 20 tisuća dolara zapravo košta više. Mnogo više. Za to ne postoji cijena. Ili ipak postoji. Netko negdje plaća račune za ovu umjetnost', kaže.

Modna mačka s devet života

'Jedini sam vlasnik', kaže ona o svom brendu, a Forbes je 2020. godine objavio da njezina neto vrijednost iznosi oko 270 milijuna dolara. Wang kaže da je odbacila ponude za ulaganje u svoju tvrtku kako bi joj pomogla da raste, radije je umjesto toga zadržala potpunu kontrolu. 'Pokušala sam kontrolirati svoja očekivanja da nikada neću biti Miuccia Prada ili Ralph Lauren', kaže Wang. 'Bi li bilo bolje uzeti veliki novac i ogromna ulaganja te uništiti tvrtku? Možda više ni ne bih bila tamo. Da budem posve iskrena, ne mislim da sam baš tako sjajna. No sve ove godine preživjela sam jer sam sve zamisli držala u svojoj glavi. Nije ovo lak posao', iskreno je Wang.

  • +9
Vera Wang Izvor: Profimedia / Autor: Pacific Press / ddp USA / Profimedia

'Ona je modna mačka s devet života', kaže konzultant za luksuznu industriju Robert Burke. Većina prihoda tvrtke dolazi od licenciranja njezina imena, otkriva Mark Katz, glavni operativni i glavni financijski direktor. On i Wang odbili su dijeliti prihode tvrtke. 'Tvrtka smo koja izdaje licence. To je Calvinov model', kaže. 'Ona detaljno proučava sve kategorije i blisko je uključena u sve naše licence, ne stavlja samo svoje ime na proizvod. Prije nego što svoje ime uskladi s markom votke, Vera će znati objasniti kako se uzgaja i vadi krumpir', kaže Katz.

Međutim sa 72 godine Wang ne planira usporiti. U veljači ove godine s Chopinom je kreirala ograničenu seriju votke. 'Mislim da će dan u kojem više ne budem željela napredovati i rasti biti dan u kojem ću prestati', kaže. Iako njezino carstvo danas uključuje konfekcijsku odjeću, nakit, naočale, cipele, mirise i potrepštine za dom te ima licencne ugovore sa Zalesom, Kohl'som i David's Bridalom i izravno zapošljava više od 200 ljudi, dizajnerica je ipak najpoznatija po vjenčanicama koje preferiraju bogati i slavni.

Nedavno je razmišljala i o ulasku na tržište iznajmljivanja vjenčanica, ali je na kraju odbila ponude potencijalnih partnera shvativši da se iznajmljivanje odnosi na kemijsko čišćenje u jednakoj mjeri koliko i na modu.

'Konfekcijska odjeća predstavlja stvarnu mene'

Njezini brojni ugovori o licenciranju omogućili su joj da se igra modernijom istoimenom konfekcijskom linijom, manje poznatom i onom koja se ne prodaje naširoko. Dijeli estetiku sa svojim omiljenim dizajnerima, uključujući Ricka Owensa. 'Ready-to-wear je ono što sam ja. To sam stvarno ja. Ja osoba. Ja kreativac', kaže Wang.

Njezin osobni stil često je mračan i pomalo dječački. Ona miješa dizajnere preko i ispod majica, tajica i visokih cipela s platformom: nađe se tu odjeća s potpisom Owensa, ali i Off-White, Celine i Balenciagini komadi. Svoju vitku liniju zahvaljuje, kako kaže, kombinaciji napornog rada, premalo sna, koktelima votke i malo sunca.

Sa 72 godine kul je više no ikad

Na svom profilu na Instagramu privlači obožavatelje svime, ne samo svadbenim stilom, nego i vječno mladim duhom. 'Puno sam više od svojih godina, barem se nadam. Nadam se da žene ne osjećaju granice, da znaju da je moguće imati karijeru i sa 72 godine', kaže, a za proslavu 72. rođendana priredila je raskošnu rođendansku zabavu. Fotografije je objavila i na Instagramu, a obožavatelji su ostali zatečeni njezinim mladolikim izgledom.

Ovoga ljeta svoje pratitelje na Instagramu počastila je snimkom na kojoj uz hit Nelly Furtado 'Maneater' iz 2006. izvija bokovima odjevena u fluorescentnožute kratke hlače, a objava je privukla njezine obožavatelje, kojih je, prema svemu sudeći, sve više. Na Instagramu broji više od 680 tisuća pratitelja, što je nevjerojatno, posebice ako se u obzir uzme to da ih je početkom 2020. bilo 23 tisuće. U svojim objavama miješa visoku modu i nemodu, na trenutke djeluje kao adolescentica, a u drugom kao bakica objavljujući sadržaj koji joj korporativni odjel za odnose s javnošću sigurno ne bi preporučio.

Ponekad u postovima objavi svoje brendove ili one s kojima surađuje: votku Chopin, prošek Vera Wang Party, Kohlove dnevne haljine, dijamantno prstenje iz Zalesa. Drugi put javno podijeli brigu oko pandemije, izvaljena na podu u tajicama i majici nakon devet uzastopnih sati gledanja CNN-a. U lipnju prošle godine pozirala je na hrpi velikih guma, u tajicama s logotipom Louis Vuittona ispred prodavaonice automobila u Bushwicku. Wang, koja često dijeli fotografije svoju gurmanskih obroka, također je podijelila koliko voli McDonald's, Hostess Ding Dongs i sladoled Carvel. U studenom je pak objavila fotografiju na kojoj telefonira za Joea Bidena.

'Moje objave na Instagramu više su stvarna ja, opuštenije verzija mene. S vremenom je moj profil privukao pažnju. Ljudi su počeli pratiti moj rođendan', kaže dizajnerica, vlasnica stana na Park Avenue s više od 700 kvadrata, a koji je nekada pripadao njezinim roditeljima.

Svoj rastući status modne ikone komentirala je riječima, a pri tome i otkrila nešto: 'Nisam samo ovaj prekrasni seks-simbol sa 72 godine. Nisam tako zgodna mačka. Ja imam kontrolu. Kada 100 posto posjedujete tvrtku, imate kontrolu. No htjela bih ići na spoj. To bi bilo lijepo.'