GASTRONOMSKE IKONE

Fauchon, pariška legenda s trga Madeleine

23.02.2024 u 09:49

Bionic
Reading

Svatko tko je ikada poduzeo vođenu turu po Parizu zacijelo se sjeća da je vodič, kada je autobus zašao na čuveni Place de la Madeleine, govoreći o toj meki delikatesnih trgovina, posebno napomenuo da je Fauchon 'jedna od najpopularnijih gradskih atrakcija'.

I nije pogriješio, jer to stoji i u svakom tiskanom vodiču Parizom, i ponavlja se već dulje od stoljeća. S punim pravom, jer iza imena Fauchon, međunarodne tvrtke specijalizirane za luksuznu hranu, stoji iznimno bogata povijest, pa čak i mit.

Naime, taj pariški dobavljač najfinije hrane i pića sa sloganom 'Pariz na vašim usnama', već točno 138 godina delicije stavlja na trpeze plemenitaša, bogatih i slavnih, bez obzira radi li se o kolačima, slatkom pecivu, čokoladi, čaju, gusjoj jetri ili kavijaru. Iako su se vremena u međuvremenu drastično izmijenila, a tvrtka posljednjih desetljeća promijenila nekoliko vlasnika, tu se slastice još uvijek prodaju izložene poput najskupljeg nakita. Namjernik koji uđe u glavnu prodavaonicu na trgu Madeleine u trenu zađe u jedan posve drugi svijet. Kolači, slastice, čajevi, džemovi, sirevi, paštete, terine, kavijar…, sve to odjednom zavrti glavu gurmana.

Da bismo shvatili važnost tog pariškog delikatesnog giganta, moramo se načas vratiti u 1886, kada je normandijski trgovac namirnicama Auguste Félix Fauchon utemeljio tvrtku pod svojim imenom. Taj vješti poduzetnik stigao je u Pariz šest godina ranije, a trgovački zanat izučio je kod Félixa Potina, čovjeka koji je u Parizu ustoličio koncept lanca trgovina prehrambenim namirnicama.

Do 1885. Auguste Fauchon već je bio takav stručnjak za delikatesne proizvode da je odlučio pokrenuti vlastiti posao. Započeo je skromno, štandom na trgu Madeleine u središnjem pariškom 8. arrondisementu, da bi već sljedeće godine u svojoj 31. otvorio trgovinu delikatesnih proizvoda, specijaliziranu za francuske specijalitete. Vrijeme je bilo idealno, jer je Pariz u to doba poludio za delikatesnim radnjama koje su nudile fine sireve, suhomesnate proizvode, paštete, najfinije vrste čaja i kave, egzotične začine te luksuzno pecivo i kolače. Fauchonova trgovina ubrzo je postala poznata i po velikom izboru vrhunskih vina, a posebno slastica.

Sljedeće iznenađenje Parižanima je Auguste priredio 1895., kada je u bivšoj zgradi pošte na trgu Madeleine otvorio veliku pekarnicu i slastičarnicu s mnoštvom originalnih slatkih specijaliteta, među kojima su bili kolač od šljiva pod nazivom Directoire, kremasti kolač od kuhanoga tijesta Saint-Honoré te luksuzni desert, prema mondenom skijaškom centru, nazvan Megéve (svi se još i danas nude u Fauchonu).

Tri godine poslije Fauchon je otvorio i restoran i čajanu, mjesto koje je brzo postalo pariškom institucijom i koje su redovito posjećivali imućnici, kao i krunjene glave iz cijeloga svijeta. Time je Fauchon zaradio titulu naj-šik mjesta u Parizu, a njegov telefonski broj Central 4354 postao je najtraženiji u gradu.

Za veliku Svjetsku izložbu, održanu u Parizu 1900, tvrtka je otvorila Grandes Caves de Réserves des Magasins Fauchon, trgovinu koja je popisivala vinske boce najboljih berbi Francuske, kao i izbor vrhunskih vina iz čitava svijeta. Iz godine u godinu, uspjeh Fauchona toliko je rastao da je tvrtka 1923. proširila svoj posao i na susjednu zgradu na Place de la Madeleine.

Kvaliteta Fauchonovih proizvoda, kao i njegovih bezbrojnih dobavljača, vrlo je brzo tvrtku učinila međunarodno poznatim imenom i postalo svojevrsnim simbolom luksuza francuskoga stila. Ipak, Drugi svjetski rat zakratko je zaustavio rast Fauchona, ponajviše zbog restrikcija i racionalizacije hrane, što je tvrtci donijelo velike poslovne teškoće. Slijedio je i drugi udarac – smrt Augustea Fauchona 1945, kada su obiteljski posao naslijedila njegova djeca. Oni, naime, nisu imali ni približno toliko poslovnoga duha kao njihov otac, pa su 1952. prodali kompaniju.

  • +11
Fauchon Izvor: Jet Set / Autor: Velimir Cindrić/Jet Set

Novi vlasnik Fauchona, poduzetnik bugarskog podrijetla Joseph Pilsoff, nekadašnji vlasnik tvrtki Chocolat Poulain iz Saint-Clouda i tekstilne kuće Aux 100000 chemises iz Pariza, tih se godina udružio s Air Franceom u projektu uvoza egzotičnih i nepoznatih proizvoda u Francusku. Primjerice, Fauchon je tako u božićno doba u svojoj trgovini nudio jagode, čileanske trešnje te prvi kivi i avokado u Parizu, koje je poklanjao stalnim mušterijama.

Pilsoff je, očito, s Augusteom Fauchonom dijelio odvažan i inovativan duh, pa ne čudi činjenica da je on zaslužan i za širenje imena Fauchon u svijetu, prije svega otvaranjem novih podružnica, osobito onih 1972. u Japanu, smještenim u robnim kućama Takashimaya. Uspješan prodor u Japan Fauchon je 90-ih nastavio otvaranjem podružnica i u Kataru (1994), Koreji (1995) i Egiptu (1996).

Po Pilsoffovoj smrti 1981, rukovođenje kompanijom preuzela je njegova kći Martine, nažalost je samo četiri godine kasnije poginula u požaru sjedišta tvrtke koji se dogodio u prosincu 1985. Pilsoffovi nasljednici prodali su Fauchon 1998, a novi vlasnik započeo je 2004. potpunu renovaciju pariške trgovine, koja je svečano otvorena tri godine poslije. U međuvremenu, tvrtka je ubrzala širenje svijetom.

Danas je Fauchon u rukama privatne investitorske grupacije, a osim u Francuskoj svojim slasticama i ostalim delikatesama prisutan je, s oko 700 trgovina u 36 zemalja (samo u Japanu ima više od 120 lokala). U novom tisućljeću, tvrtka je prešla i u Sjedinjene Države, gdje na njujorškoj Park aveniji drži svoju glavnu trgovinu, s brojnim ispostavama širom zemlje, uglavnom u luksuznim robnim kućama Neimann Marcus.

Inspiriran tradicijom pariških brasserija, na trgu Madeleine smješteni su i Fauchon Café (doručak, ručak, večera), Le Lounge, prostor za piće, ručak i čaj, te Lunch Counter, s jednostavnim elegantnim jelima.

Doista – Pariz na vašim usnama!