ONO VRIJEME U GODINI

Zimskom gumom protiv glavobolje

24.11.2010 u 11:07

Bionic
Reading

Niste se stigli ni osvrnuti, a ponovno je pred vama ono doba godine kad treba razmišljati o promjeni guma. Ako ste jedan od tisuća Hrvata koji koriste takozvane univerzalne i M+S (kratica za blato i snijeg), vjerojatno ćete odmahnuti rukom na ovaj članak i smatrati se zaštićenima, no mi ćemo vam svejedno navesti nekoliko razloga zašto biste trebali obratiti pozornost na prave zimske gume

Univerzalne, kao i većina guma M+S, nisu ono za što se predstavljaju. Premda se proizvođači rado hvale njihovom multipraktičnošću, činjenica jest da one mnogo bolje funkcioniraju u toplijim nego hladnijim uvjetima, a pojedine gume M+S, jer ta specifikacija nije zaštićena, mogu biti i ljetne.

Proizvođači su odavno shvatili da će se i tvrđa guma zadovoljavajuće ponašati na snijegu ukoliko ima dublji profil, a i dulje će trajati u toplijim uvjetima, no u posljednje vrijeme svjedoci smo sve plićih profila da bi guma mogla pružati očekivane vozne osobine na suhom i mokrom. Takve gume su na nižim temperaturama još uvijek bolje od ljetnih, ali nisu ni sjena pravim zimskima, koje se prepoznaju po dubini profila, oznaci snježne pahulje, lameliranom uzorku gazne površine i mekoći.

Prava zimska guma izuzetno je mekana, što joj u uvjetima kada vanjska temperatura padne ispod 7 stupnjeva Celzija omogućava iskazivanje optimalnih osobina. Na temperaturama nižim od nule, ljetne, univerzalne, pa i većina guma M+S sklona je efektu oplašćivanja te više ne pružaju neophodno trenje za sigurno zaustavljanje. Nije potrebno biti Michael Schumacher da shvatite koliko vam se povećava put kočenja, čak i kada nema ni snijega ni leda na cesti. O razlici u ponašanju zimske i ostalih guma na snijegu i ledu ne treba ni govoriti.

Ipak, većina vozača štedi vrijeme i novac na univerzalkama, što je razumljivo ukoliko se ne sagleda kompletna slika: pojedina osiguranja neće isplatiti štetu ukoliko procijene da ste upravljali vozilom opremljenim neadekvatnim pneumaticima, policije nekih zapadnoeuropskih zemalja će vas kazniti, ili neće pustiti u državu, ukoliko vaš automobil nema propisanu 'obuću', velike su šanse da će i ova zima biti natprosječno hladna s učestalim oborinama te, naposljetku, meteorolozi najavljuju snijeg i niske temperature od idućeg tjedna. Također valja spomenuti da je trošak za set zimskih guma najčešće manji od troška zamjene prednjeg branika (i hladnjaka).        

Hoćete li zbog dodatnog troška riskirati svoju sigurnost? Sami procijenite.