MONDIAL 2008.

Sjaj i bijeda pariškog salona automobila

04.10.2008 u 00:00

Bionic
Reading

Samo jedan dan prije otvaranja drugog najvećeg europskog salona automobila mediji su prenijeli prodajne rezultate automobilske industrije za prva tri kvartala 2008. godine, koji su, u najmanju ruku, poprilično loši

Prodaja automobila u SAD-u u prosjeku je niža za gotovo 25 posto, nego u isto vrijeme prošle godine, dok je na starom kontinentu situacija nešto bolja – prodaja je niža svega 15,5 posto. Slabe rezultate na razvijenim tržištima proizvođači nastoje kompenzirati na tržištima u razvoju, no dovoljno je vidjeti samo jedan oveći salon automobila, kao na primjer aktualni pariški, kako bi bilo jasno da ni sami proizvođači više ne znaju kakve automobile i za koga trebaju proizvoditi.

Tako smo u Parizu dočekali tipičnu situaciju da se svi hvale hibridnim automobilima koji, evo, samo što nisu u prodaji (čitaj: 2011. ili 2012), a istovremeno nam predstavljaju supersportske mrcine od 600 i više KS. Tako je, primjerice, Audi istovremeno predstavio već drugo ostvarenje A1 Sportback koncepta s hibridnim pogonom, za koji se ne čini da je bliže proizvodnji od svoje prve konceptne inkarnacije, no i limuzinu S4 sa 330 KS V6 motorom pod poklopcem, limuzinu RS6 sa 580 KS pod poklopcem i, kao šlag na torti, najsnažniji SUV na svijetu – Q7 V12 TDI s 500 KS.

Mercedes nam je, pak, predstavio svoj prvi serijski hibrid utemeljen na S-klasi, no i ultimativni roadster SLR McLaren 722 S sa 650 KS. BMW je bio nešto suzdržaniji – pokazali su nam novu seriju 7, s identičnim hibridnim pogonom kao kod Mercedesove S-klase (dva proizvođača zajedno su razvijala tehnologiju), te koncept kompaktnog crossover/SUV-a X1. Zato nam je najveće iznenađenje salona, a i još jedan dokaz da se u današnjoj industriji automobila ne zna tko pije a tko plaća, priuštio Lamborghini.

Talijani pod Audijevom palicom su nam prije otvorenja servirali nekoliko fotografija detalja automobila koji su nazvali 'potpuno novim svijetom za Lamborghini'. Izgleda da se u Sant Agati uopće nisu šalili jer su na svoj podij u Parizu, umjesto još jednog superautomobila, iskrcali – limuzinu Estoque. Premda je neki nazivaju i četverovratnim kupeom, što zvuči mnogo ljepše od 'limuzine', opći je dojam da su svoj uradak u Lamborghiniju napravili na brzinu. Automobil, naime, izgleda poprilično nedovršeno, a iako je riječ o konceptu, valja istaknuti da se ni sami Talijani do posljednjeg trenutka nisu mogli dogovoriti oko toga što će gurnuti pod poklopac motora. Naposljetku se, između Gallardova V10, Murcielagova V12 ili čak Audijeva dizelaša V12 TDI, nisu odlučili ni za što.

Ništa manje spektakularno nije bilo ni na Citroenovu štandu. Francuzi su u suradnji s kreatorima ponajbolje automobilske simulacije - Gran Turismo - stvorili koncept GTbyCITROEN koji izgleda sve samo ne ovozemaljski. Zeznuli su se samo po pitanju pogona. Naime, odlučivši se za ekološki pristup, u Citroenu su GT opremili imaginarnim električnim motorom na gorive ćelije nedefiniranih performansi, koji se može koristiti isključivo u igrici. Zanimljivo je da je, osim još jednog koncepta Hypnosis, Citroenova jedina prava svjetska premijera bio model C3 Picasso. Slične probleme imao je i Peugeot koji je svojem konceptnom modelu 'RC…' nadjenuo ime HYmotion4, a drugom konceptu, na čijoj će osnovi možda nastati novi 3008, Prologue. Jedini Peugeotov serijski novitet je kupe kabriolet 308 CC.

Nedostatak francuskih premijera na domaćem terenu nadoknadio je Renault, koji je od Meganea napravio pravu zvijezdu. Francuzi su nam predstavili hatchback, atraktivni kupe, pa i brutalnu inačicu Meganea zasnovanu na trkaćem automobilu – Megane Trophy Race. Najveći konkurent Meganeu u skupljanju zvjezdane prašine gotovo sigurno će biti Volkswagenov Golf šeste generacije predstavljen u konvencionalnoj i sportskoj GTI inačici.

Od ostalih proizvođača, svakako moramo spomenuti Toyotu koja je u Pariz došla sa četiri premijere, od kojih su nama najzanimljiviji novi Avensis i serijska izvedba malenog IQ-a. Kia nam je pokazala Soul koji će zasigurno biti tvrd orah u klasi malih gradskih kompakata, a tu su i Hyundai i20 kao Getzov zamjenik, te dugo očekivani Ford Ka. Jedan od automobila koji će privući pozornost posjetiteljima sigurno će biti i Chevrolet Cruze, koji premijerno donosi platformu na kojoj će se graditi i buduća Opel Astra, no i poluhibridni automobil Volt, koji je s one strane Velike bare uzrokovao pravu pomutnju. Kad smo već kod hibrida, moramo spomenuti Hondin Insight koji je, premda u konceptnom stadiju, zapravo vrlo blizu proizvodnji.

Mnogim automobilima su prije pariškog salona automobila zategnute bore. Redizajn je odradio BMW serije 3, Škoda Octavia, Audi A6 i Mitsubishi Colt. Od superautomobila, najviše novinarske pažnje plijenio je Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport te spomenuti SLR McLaren 722 S Roadster, a od sportskih modela, svakako moramo spomenuti i Ferrarijevu Californiju. Posebno bahati bili su Britanci. Aston Martin je u Pariz dovukao svoju milijun funti vrijednu 7.3-litrenu V12 zvijer - One-77, koji će proizvesti u svega 77 primjeraka, samo kako bi novinarima, a očigledno i posjetiteljima salona, umjesto čitavog automobila, pokazali samo djelić prednjeg desnog kraja. Ostatak je ostao skriven pod plahtom. Smiješno.

Pariški Mondial de l'Automobile publici otvara vrata u subotu 4. listopada i traje do 19. listopada. Cijena ulaznice iznosi 12 eura za starije, a 6,45 eura za mlađe od 18 godina. Od utorka do petka salon je otvoren od deset ujutro do deset navečer, dok je subotom, nedjeljom i ponedjeljkom otvoren od deset ujutro do osam navečer.