Auto zona UŽAS I VELIKI TROŠKOVI

Automobilski divovi na koljenima

  • Autor: M. V.
  • 10.12.2008 11:33:19
  • 10.12.2008 7:00:00

'Doveli ste automobilsku industriju na rub ponora', grmio je u intervjuu Guardianu Porscheov izvršni direktor Wendelin Wiedeking upirući prstom u američki trio nekoć automobilskih giganata, a sada očajnika koji bez državne pomoći ne bi dočekali ni proljeće

Ono što se posljednjih tjedana događa u američkoj automobilskoj industriji slobodno se može nazvati cirkusom. Vodeći ljudi General Motorsa, Forda i Chryslera prije dva tjedna zaputili su se u Washington kako bi od američkog kongresa zatražili pomoć u iznosu od 34 milijarde američkih dolara. Premda grcaju u gubicima - GM je priznao da bez financijske injekcije neće moći održati likvidnost do kraja godine, a Chrysler čak u pripremi drži i stečajnog upravitelja - sva tri šefa, Rick Wagoner, Robert Nardelli i Allan Mulaly, u Washington su se zaputili koristeći privatne mlažnjake vlastitih kompanija. Pedantni američki analitičari izračunali su da je svaki direktor na ovaj način potrošio 20.000 američkih dolara više nego da se zaputio standardnim avioprijevozom u poslovnoj klasi.

Zaduženiji od Hrvatske

Da ovako rasipnički pristup baš i nije najbolji način da se od kongresa izmuze popriličan novac, trio automobilskih proizvođača mogao je shvatiti već po dolasku. Nakon što ih je kongres izrešetao pitanjima o tome kako misle upotrijebiti posuđeni novac, na koja direktori jednostavno nisu imali odgovore, mediji su ih razapeli zbog bezobzirnog, raskalašenog ponašanja. Detroitski trio, ohrabren najavama neustoličenog predsjednika Obame da se kralješnici američkog gospodarstva mora pomoći, vjerojatno je mislio daje dovoljno ušetati u kongres i na lijepe oči dobiti iznos koji gotovo odgovara svoti ukupnog hrvatskog vanjskog duga!

 Da stvar bude gora, osim što nije imao plan, američki trio čak nije bio spreman ni priznati dosadašnje pogreške koje su ih dovele od giganata do prosjaka u posljednjih desetak godina. GM-ov direktor Rick Wagoner pred kongresom je poručio: 'Do neuspjeha nas nije dovela naša trenutna proizvodna postava, poslovni plan, ili dugoročna strategija', aludirajući da je za sve kriva aktualna financijska kriza. Nije ni čudo da je direktore dočekao hladan tuš u vidu – odbijenice.

Umjesto mlažnjacima - hibridima u Washington

Protekli vikend direktori su promijenili ploču. Kako bi pokazali skrušenost, umjesto u privatnim zrakoplovima, sva trojica iz Detroita su se u Washington zaputila automobilima. Allan Mullay pojavio se u Ford Escape Hybridu, Robert Nardelli u Chrysler Aspen Hybridu, a zvijezda je ponovno bio Rick Wagoner u prorotipnom Chevrolet Voltu preobučenom u Chevrolet Cruze. Proizvođači su okrenuli ploču i po pitanju krivnje. Tako je Rick Wagoner priznao da je 'GM griješio u prošlosti' te da su se u neizglednu situaciju doveli skupim ugovorima sa sindikatima (UAW), nedovoljnim investiranjem u ekonomične automobile i odustajanjem od pretvorbi vlastitih pogona u one za proizvodnju više od jednog modela.

 

Premda su američki mediji najviše paljbe osuli po nekoć najvećem automobilskom proizvođaču na svijetu, General Motorsu, ni Chrysler nije prošao ništa bolje. Senatori nisu mogli shvatiti zašto Chryslerov vlasnik, fond rizičnog kapitala Cerberus, ne iskoristi vlastita sredstva za kreditiranje.

Istovremeno, Ford je uživao najveću naklonost senatora pokazavši sklonost rasprodaje vlastitog portfelja poput udjela u Mazdi i većinskog vlasništva u Volvu kako bi si poboljšao likvidnost. Sva tri direktora također su se složila da će pristati na plaću od jednog dolara godišnje ako je to potrebno da im kongres odobri pomoć. Također su se planovi svih proizvođača usmjerili na okretanje ekonomičnijim i tehnološki naprednijim modelima, smanjivanje broja ovlaštenih distributera, marki i modela te fokusiranje na one koje dugoročno mogu biti profitabilne. Pregovori s automobilskim sindikatima također će donijeti olakšice i manje obveze.

Amerikanci protiv spašavanja autoindustrije

Iako, prema CNN-ovoj anketi, više od 60 posto Amerikanaca nije bilo uvjereno u izlaganje detroitskog trojca, kongres je njihov plan podupro posudbom 15 milijardi dolara, umjesto očekivanih 34 milijarde, što bi GM-u, Chrysleru i Fordu trebalo biti dovoljno da požive do Obamine inauguracije u siječnju iduće godine. Naime, samo GM mjesečno troši dvije milijarde dolara. Ipak, brojni američki mediji već su zaboravili na dodatnih 25 milijardi dolara pomoći koje je kongres, u jeku naftne krize, odobrio GM-u, Chrysleru i Fordu kako bi tržištu prije ponudio ekonomične, ekološke, hibridne modele. Da farsa bude veća, ni dva dana od odobravanja 'nedovoljne' pomoći detroitski trio obratio se kanadskim vlastima tražeći 6,1 milijardu dolara pomoći. GM, Ford i Chrysler, naime, u Kanadi zapošljavaju 100.000 radnika.

 

Dok se nabacivanje milijardama nastavlja, američki ekonomisti ne mogu se složiti oko toga treba li uopće pomoći posrnulim proizvođačima ili ih jednostavno treba pustiti da bankrotiraju. Anderson Economic Group i BKK su tako izračunali dabi nepomaganje američke porezne obveznike koštalo 70 milijardi dolara, premda je sve izglednije da ni potrebne financijske injekcije pomoći u godinama koje slijede neće biti ništa manje. Također, s obzirom na 700 milijardi dolara dosad odobrene pomoći financijskom sektoru, većina se slaže kako bi bilo neodgovorno ne pomoći i tako važnom segmentu kao što je autoindustrija s 'tričavih' 15 milijardi dolara.

Konzervativniji ekonomisti ne slažu se s ovim stavovima. Smatraju kako je pomaganje neuspješnim tvrtkama loš pokazatelj, te ide nauštrb onih koje posluju dobro. Brojni ekonomisti također smatraju kako bi upravo bankrot donio spas kreditima opterećenoj američkoj autoindustriji koja bi se na ovaj način riješila svih obveza, te putem prodaje stečajne mase došla do novih, uspješnijih vlasnika čime bi ciklus zdravog rasta mogao započeti ispočetka.

  • Sviđa vam se članak? Preporučite ga prijateljima putem ovih servisa:
  • Pošaljite mailom
Čitajte još
Anketa
Skrivanje policijskih kamera služi za: