HRPA NOVITETA

Ženevski salon automobila pokazao zube recesiji

04.03.2009 u 07:00

Bionic
Reading

Nakon mjeseci loših vijesti i tmurnih predviđanja budućnosti automobilske industrije, ženevski salon automobila konačno je pokazao složnost proizvođača da ne upadnu u kolektivnu depresiju. Bogatstvo premijera, noviteta i koncepata obojili su Palexpo bojama optimizma i nadom u bolje sutra

Sve, baš sve karte proizvođači automobila izbacili su na ženevski stol. Nakon dugo vremena konačno nije samo jedna tema vodilja salona, već će svaki ljubitelj automobila moći prošetati po 70.000 kvadratnih metara Palexpa i pronaći nešto za sebe. Jeftini kompaktni gradski mališani, neobični crossoveri, luksuzni kupei, futuristički koncepti i supersportske zvijeri, za izlagače u Ženevi kao da je posljednjih mjeseci priprema vrijedilo ono atletsko pravilo: brže, više, jače, uz dodatak epiteta poput: štedljivije, atraktivnije i naprednije.

Klasu malenih gradskih automobila načeo je Volkswagen predugo očekivanim Polom. Nakon što su na njegovoj platformi već izgrađeni Škoda Fabia i Seat Ibiza, Nijemci su skinuli plahtu s mališana koji je nešto veći od prethodnika, uz primjetno manju masu, te koji kopiranjem izgleda novog Scirocca i Golfa izgleda bolje nego ikad. I novi Clio izgleda mnogo bolje nakon zatezanja bora te sada nalikuje bratskom modelu Meganeu. Kad smo već kod Meganea, u Ženevi nas je dočekala njegova vrlo atraktivna karavanska inačica, kao i brutalna RS izvedba sa 250 KS pod poklopcem.

Najveću pažnju u gradskoj kompaktnoj klasi ipak je plijenio Citroenov novi koncept DS. Ovim modelom Francuzi će nastojati uskrsnuti ime legendarne 'žabe', a koliko će u tome uspjeti, pokazat će se vrlo skoro. Konceptni DS navodno je skoro gotov proizvod, koji će od konkurencije u klasi nastojati odskakati bogatom opremom i kvalitetom završne obrade.

Uzbuđenja nije nedostajalo niti na Alfinom štandu. Talijani su nam pokazali, po mišljenju mnogih, najžešći kompaktni sportski automobil na salonu. MiTo GTA koristi 1,8-litreni benzinski motor koji razvija 230 KS kako bi do stotke dosprintao za manje od šest sekundi. Zasad je riječ o konceptu, no Talijani tvrde da na serijsku izvedbu, koja neće izgledati pretjerano drugačije, nećemo dugo čekati.

Začudo, u C-segmentu osim spomenutog Megane RS-a i podjednako raspojasane Mazde3 MPS sa 260 KS nije bilo prinova. Tek nam je Ford predstavio konceptni model Iosis Max za koji su mnogi pomislili da je riječ o budućem nasljedniku Focusa. Niti u klasi limuzina niže srednje klase nije bilo značajnijih noviteta – Alfa nam je pokazala još ljepšu, redizajniranu 159-icu, Audi A4 Allroad Quattro, a Saab, obzirom na probleme koji mu prijete bankrotom, možda svoj posljednji model 9-3x

Zato premijera nije nedostajalo u klasi crossovera i kompaktnih SUV-ova gdje trenutno vlada Nissanov Qashqai. Škoda je pokazala finalnu verziju neobično dizajniranog Yetija, a Peugeot je na platformi 308-ice razvio 3008.

Kako to i inače biva, njemački premium trojac - Mercedes, BMW i Audi - plijenio je najviše pozornosti. Mercedes novom E-klasom u limuzinskom i kupe izdanju, BMW  konceptom serije 5 GT koja pokazuje neobično usmjerenje za bavarskog proizvođača nakon što im je s dizajnerskog kormila otišao karizmatični Amerikanac Chris Bangle, dok je Audi u Ženevu dovukao tešku artiljeriju u obliku TT RS-a u roadsterskoj i kupe izvedbi, kabriolete A5 i S5, te R8 s petolitrenim motorom V10.

Renault Megane RS

Niti Japanci nisu ostali pretjerano dužni kada je u pitanju egzotičnost - Infiniti je otkrio konceptni kupe Essence koji iz 3,7-litrenog motora V6 istiskuje čak 592 KS. Ipak, tek su nam proizvođači supersportske automobilske egzotike pokazali kako to izgleda kada se potpuno otmete s lanca.

Lamborghini je pokazao Murcielago s one strane razuma – LP 670-4 SuperVeloce kojem sa 660 Nm (670 KS) nedostaje tek 6 Nm okretnog momenta da ga doista možemo nazvati dijaboličnim. Aston Martin je jednom zauvijek definirao termin 'seks na kotačima' svojom limitiranom izvedbom One-77 trkača koji, pogonjen više od 700 KS snažnim motorom V12, pod ručno oblikovanom karoserijom od ugljičnih vlakana izgleda baš onako kako će se i voziti – žestoko! Ni Ferrari nije ostao kratkih rukava. Talijani su nam pokazali verziju Fiorana koju nazivaju 599XX, a koja iz dorađenog V12 istiskuje 700 KS pri predinfarktnih 9.000 okretaja u minuti. Nedostaje mu valjda još samo jedno 'X' u imenu da ga arhiviramo ondje gdje spada – u pornografiju.

Ipak, dva najnerazumnija beskompromisna automobila na salonu djelo su specijaliziranih tunerskih kuća. Gumpert Apollo nudi se s izborom Audijevog motora V8 snage 650, 700 ili 800 KS. Ova raketa na kotačima sprinta do stotke za manje od tri sekunde te dostiže maksimalnu brzinu veću od 350 km/h. Drugi proizvod s one strane razuma jest Brabusova dorada Mercedesova slavljenika – G-klase koja je prije nekoliko tjedana proslavila 30. rođendan. Manijaci iz Botropa ugurali su joj pod poklopac 5,5-litreni V12 iz modela S600 kojem je povećanjem provrta i hoda zapremnina porasla na 6,3 litre, dok je modifikacijom glave cilindara, doradom ispuha, optimiziranjem intercoolera te većim turbopunjačima snaga podignuta na zapanjujućih 700 KS pri 5100 okretaja u minuti te monumentalnih 1320 Nm okretnog momenta pri 2100 o/min. Dovoljno da Brabusova G-klasa otegli ženevski salon do Frankfurta.

Citroen DS Concept

Preusmjeravanjem snage na sva četiri kotača putem peterobrzinskog automatskog mjenjača monstrum iz Botropa dosprintat će s mjesta do stotke za 4,3 sekunde te dosegnuti elektronski ograničenu brzinu od 250 km/h. Jedno je sigurno, vlasnici ove mrcine zasigurno će dobro upoznati sve radnike benzinskih postaja u okolici svog doma.

Ženevski salon publici otvara vrata 5. te traje do 15. ožujka. Cijena karata je 14 eura za odrasle, a osam eura za penzionere i djecu u dobi od šest do 16 godina. Ako ste tih dana u prolazu, nikako nemojte propustiti drugi po veličini, a možda prvi po glamuru europski salon automobila.